Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-15, 10:26
  #1
Medlem
Agejevs avatar
Oi!
Har fått en gitarr men vägrar lära mej spela på riktigt då jag inte vill ta udden av mystiken med musik, så jag undrar om det finns något sätt att stämma om en gitarr så att jag bara kan hålla ett finger över hela bandet och få ut ackord längs hela halsen?
Citera
2015-04-15, 10:35
  #2
Medlem
Självklart, varför skulle det inte gå?
Citera
2015-04-15, 10:35
  #3
Moderator
tobess avatar
Drop D är det som du är ute efter

Stäm ner första strängen (E) till ett D. Du kommer du att kunna ta s.k. "power chords" genom att hålla över de första tre strängarna.

(http://www.ultimate-guitar.com/lesso...ic_chords.html)
Citera
2015-04-15, 11:44
  #4
Medlem
kinesarsles avatar
Självklart kan du det. Det är bara att stämma så att alla toner ingår i ett och samma ackord.
Citera
2015-04-15, 11:50
  #5
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agejev
Oi!
Har fått en gitarr men vägrar lära mej spela på riktigt då jag inte vill ta udden av mystiken med musik, så jag undrar om det finns något sätt att stämma om en gitarr så att jag bara kan hålla ett finger över hela bandet och få ut ackord längs hela halsen?

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Självklart kan du det. Det är bara att stämma så att alla toner ingår i ett och samma ackord.

Detta skulle väl fortfarande innebära att du spelar på riktigt? Eller tänker du att du bara håller fingret över strängarna i fantasin?

Annars funkar detta. Kommer dock inte bli så pass intressant musik att den genererar groupies vågar jag mig på att gissa.
Citera
2015-04-15, 12:01
  #6
Avstängd
folvidons avatar
Du vill spela öppet. då behöver du bara trycka ner en ton och ändå får du ackord. Prova stämningarna öppet G (D-G-D-G-B-E) eller öppet Em (E-B-E-G-B-E).
Citera
2015-04-15, 13:25
  #7
Medlem
Agejevs avatar
Tack för svaren!

Jag är ute efter enklast möjliga genvägen till att generera hjärndöd punk, så alla finesser är av ondo. Och tanken är att göra det utan att tillgodogöra mej någon empirisk förståelse för hur andra gör musik, så jag slipper sitta och fundera på vilka ackord som spelas mm när jag lyssnar på andras musik.
Citera
2015-04-15, 15:52
  #8
Medlem
Semestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agejev
Tack för svaren!

Jag är ute efter enklast möjliga genvägen till att generera hjärndöd punk, så alla finesser är av ondo. Och tanken är att göra det utan att tillgodogöra mej någon empirisk förståelse för hur andra gör musik, så jag slipper sitta och fundera på vilka ackord som spelas mm när jag lyssnar på andras musik.

Då är nog Drop D du är ute efter. Stäm den som vanligt fast med den tjockaste strängen i D
Citera
2015-04-15, 22:11
  #9
Medlem
Skrffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agejev
Tack för svaren!

Jag är ute efter enklast möjliga genvägen till att generera hjärndöd punk, så alla finesser är av ondo. Och tanken är att göra det utan att tillgodogöra mej någon empirisk förståelse för hur andra gör musik, så jag slipper sitta och fundera på vilka ackord som spelas mm när jag lyssnar på andras musik.
Det du letar efter är Drop D, som tidigare talare har sagt. Håll ner de tre mörkaste strängarna så får du ackord.

Däremot, så är det lönlöst det du försöker göra. Även om du inte lär dig namnen på de ackord eller toner du spelar, kommer du få en förståelse för musik genom att lyssna. Många fantastiskt bra musiker kan inga eller få ackordsnamn. Jag kan musikteori, men väljer ofta att inte använda det, för att det ger mig ingenting. Jag experimenterar med former, hur jag sätter fingrarna på gitarrhalsen, utan att veta (även om jag skulle kunna få fram det) vad jag ska kalla ackordet. Jag vet hur jag ska göra för att få saker att låta som jag vill, och även hör sådana saker i musik jag lyssnar på. Det kommer du också göra.

Men jag tror inte du ska oroa dig så mycket, eller vara så rädd för att lära dig. För mig som kan en hel del om musikteori, har spelat och skrivit en heldel musik, samt kan en hel del om inspelningsprocessen: Det har inte alls tagit bort mystiken som finns kring det jag anser är fantastisk musik. Om någonting, så är jag mer fascinerad än nånsin, ju mer jag lär mig. Mina tankar om en bra låt har aldrig blivit avbrutna för att jag känner igen ackordet eller ackordföljden de använder.
__________________
Senast redigerad av Skrffi 2015-04-15 kl. 22:13.
Citera
2015-04-16, 15:25
  #10
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Du vill spela öppet. då behöver du bara trycka ner en ton och ändå får du ackord. Prova stämningarna öppet G (D-G-D-G-B-E) eller öppet Em (E-B-E-G-B-E).

Öppet G har inget E i sig. Det rätta är D-G-D-G-B-D.

Men om det är punk som gäller så är väl vanlig stäming det enklaste eller möjligen drop D då. Inom punk, alternativ och metal är det annars vanligt att stämma ner gitarren till Eb, D eller ännu lägre till C eller B till och med, för att få mer tyngd i ljudet.
__________________
Senast redigerad av zerxez 2015-04-16 kl. 15:28.
Citera
2015-04-16, 20:39
  #11
Medlem
cateatdogs avatar
finns smidiga gratis-appar för olika sätt att stämma gitarren på ...bara att slå på en sträng så visar den dig vägen !
Citera
2015-04-17, 19:26
  #12
Medlem
Gingers avatar
Om du inte vill ta udden av musiken ska du ju inte stämma den överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback