2015-04-14, 23:54
Medlem
bithaxs avatar
Hej.
Jag håller på att få mitt första riktiga jobb som IT-konsult.
Blev erbjuden en grundlön på 25200 och en prestationsbaserad mål lön på 31168.
Nu funderar jag på om jag borde be om 32000 i mållön i stället, men samma grundlön under provanställningen, och omförhandling därefter (tänkte då be om höjd grundlön till 26000).

Låter vettigt?

Kan säga att jag i juni kommer vara nyexad civ-ing med tidigare erfarenhet av app utveckling, extrajobb som support och sommarjobb på ett stort IT bolag i Stockholm.

Tänkte trycka på mina tidigare erfarenheter samt det faktum att jag inte fått något betalt för exjobbet som jag just nu håller på och gör vid bolaget.

Rimligt?
Citera
2015-04-15, 00:33
Medlem
eXtremos avatar
Kollar man på några av dina trådar är det väldigt underligt hur du fick detta arbete. Du klagar över att tjejer ogillar att du skickar penisbilder, du klagar över klädkoden på ditt jobb (praktik?) osv.
Citera
2015-04-15, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kollar man på några av dina trådar är det väldigt underligt hur du fick detta arbete. Du klagar över att tjejer ogillar att du skickar penisbilder, du klagar över klädkoden på ditt jobb (praktik?) osv.
Han kanske fick napp?
Citera
2015-04-16, 00:05
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Du tror att jag sitter och berättar alla konstiga saker jag gjort på fyllan för min blivande arbetsgivare i en intervjusituation?

Plus, i tråden i fråga så diskuterade jag inte vad jag själv gjort, utan kvinnors reaktioner på ett vanligt förekommande fenomen.

Och ja, jag tycker att klädkoden på det här stället är onödigt formell, men det är klart att är man konsult så skall man se representabel ut när man möter kunder, sitta i kostym 24/7 osv vilket var ovant för mig när jag påbörjade mitt examensarbete.

Jag tror att den här firman är intresserade av att anställa mig därför att dem har sett att jag är duktig och kan producera. 32000 är ändå väldigt billigt. Folk jag känner med 5-6 års erfarenhet och ingen examen tjänar 40000 i månaden.

Nu är detta dock en ingångslön, och jag räknar med att byta om 2-3 år för att komma up i medelön
Senast redigerad av bithax 2015-04-16 kl. 00:22.
Citera
2026-07-17, 19:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du tror att jag sitter och berättar alla konstiga saker jag gjort på fyllan för min blivande arbetsgivare i en intervjusituation?

Plus, i tråden i fråga så diskuterade jag inte vad jag själv gjort, utan kvinnors reaktioner på ett vanligt förekommande fenomen.

Och ja, jag tycker att klädkoden på det här stället är onödigt formell, men det är klart att är man konsult så skall man se representabel ut när man möter kunder, sitta i kostym 24/7 osv vilket var ovant för mig när jag påbörjade mitt examensarbete.

Jag tror att den här firman är intresserade av att anställa mig därför att dem har sett att jag är duktig och kan producera. 32000 är ändå väldigt billigt. Folk jag känner med 5-6 års erfarenhet och ingen examen tjänar 40000 i månaden.

Nu är detta dock en ingångslön, och jag räknar med att byta om 2-3 år för att komma up i medelön
Hur gick det med din lön, 11 år senare? Bara nyfiken.

Mina barn är civing och de fick 37k och 39k i startlön som nyutexade 2024 och nu 2026.
Citera
2026-07-17, 19:41
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hur gick det med din lön, 11 år senare? Bara nyfiken.

Mina barn är civing och de fick 37k och 39k i startlön som nyutexade 2024 och nu 2026.

Har 62 i grund och 8 i bonus. Totalt 70.
Citera
2026-07-17, 19:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Har 62 i grund och 8 i bonus. Totalt 70.
Kul att höra att det gick bra. I storstad eller mindre stad?
Citera
2026-07-17, 19:45
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kul att höra att det gick bra. I storstad eller mindre stad?

Det är i Stockholm.
Ärligt talat jag är inte så duktig och jag har missat flera intervjuer på stora banker och välkända företag. Om jag hade varit lite vassare hade det kunnat gå bättre.

Men det är väl helt ok löneutveckling tycker jag.
Men det har krävts att jag bytt jobb några gånger för att komma i kapp i löneutvecklingen.

Hade man bara stannat på samma ställe så hade det ej blivit så.
Citera
2026-07-18, 12:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är i Stockholm.
Ärligt talat jag är inte så duktig och jag har missat flera intervjuer på stora banker och välkända företag. Om jag hade varit lite vassare hade det kunnat gå bättre.

Men det är väl helt ok löneutveckling tycker jag.
Men det har krävts att jag bytt jobb några gånger för att komma i kapp i löneutvecklingen.

Hade man bara stannat på samma ställe så hade det ej blivit så.
Så är det, jag förstår att mina barn kommer att lyfta sig 10.000 kr per gång de söker jobb de 2-3 första gångerna, om de skött sig bra på sitt gamla jobb, i Stockholm. Stannar man kvar får man det generella lyftet på 3% och då behövs det 27 år för att dubbla sin lön nominellt. Reelt naturligtvis en sänkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in