2015-04-14, 15:15
Medlem
potatisgris1981s avatar
Från GP:

"Kunden fick inte kontanter för burkar han pantade. Då slog han sönder kassan, uppger polisen.
Larmet om skadegörelsen i en livsmedelsbutik på Storgatan i Vänersborg kom 10.56 på tisdagen.

- En man blir arg då han inte får panta burkar utan måste handla för panten. Mannen vill endast ha kontanter och ger sig då på inredningen, uppger Björn Blixter, presstalesman för polisen Region väst.

Enligt Blixter slog kunden i ilska sönder livsmedelsbutikens kassa.

Eftersom mannen saknade giltig id-handling fördes han enligt presstalesmannen till polisstationen för vidare utredning."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2685368-vagrades-pant-slog-sonder-butikskassa

Inte så anmärkningsvärt om man vill till bolaget och abstinensen slår slint...
Får butikerna bestämma själva om panten ska betalas ut i kontanter eller varor? Hur funkar det?
Citera
2015-04-14, 15:23
Medlem
Självklart får de inte det.

Panten ska betalas tillbaka kontant eftersom den erläggs kontant. Den som säljer en vara med pant ska också lämna tillbaka panten när förpackningen returneras.

Helst skulle jag ju vilja att pantkvitton kunde föras in på kreditkort istället så man helt kan slippa kontanter.
Citera
2015-04-14, 15:28
Medlem
potatisgris1981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Självklart får de inte det.

Panten ska betalas tillbaka kontant eftersom den erläggs kontant. Den som säljer en vara med pant ska också lämna tillbaka panten när förpackningen returneras.

Helst skulle jag ju vilja att pantkvitton kunde föras in på kreditkort istället så man helt kan slippa kontanter.

Då borde a-lagaren/tiggaren stämma butiken med andra ord?
Citera
2015-04-14, 15:28
Medlem
SkepticalHippos avatar
Allt fler butiker börjar med denna regel för att försöka slippa alla tiggare som rotar igenom soptunnor dagarna till ända och sedan vill få ut pengar från dem. Det gynnar inte butikerna att ha dem springande där.

Dock så har man rätt att få ut pengar för sin pant. Butikerna har rätt att neka panten men har de tagit emo den så har man rätt att få det utbetalt i kontanter.

Jag sätter mina pengar på att det är en så kallad EU-migrant som fått lagen förklarad för sig och nu minsann ska ha pengar. Det är ju inte ovanligt att de uppvisar ett väldigt aggressivt beteende för att försöka skrämma igenom sin vilja. Annars skulle jag tro att det är en medelålders, alkoholpåverkad man som ville ha kronorna till en 10.2:a på systemet och som hjärtat brast på då han såg sin chans till en finöl raseras.
Citera
2015-04-14, 15:30
Medlem
endures avatar
Samma på de ica jag har varit på, man får aldrig ut kontanter utan måste handla för det.

Brukar ändå oftast trycka på "donera till Röda Korset"-knappen istället om jag inte ska handla någonting särskilt.

Iofs är mina kvarter några av de gatorna med flest tiggare i Stockholm per kvadratmeter, kanske har med det att göra.
Citera
2015-04-14, 15:32
Medlem
potatisgris1981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Allt fler butiker börjar med denna regel för att försöka slippa alla tiggare som rotar igenom soptunnor dagarna till ända och sedan vill få ut pengar från dem. Det gynnar inte butikerna att ha dem springande där.

Dock så har man rätt att få ut pengar för sin pant. Butikerna har rätt att neka panten men har de tagit emo den så har man rätt att få det utbetalt i kontanter.

Jag sätter mina pengar på att det är en så kallad EU-migrant som fått lagen förklarad för sig och nu minsann ska ha pengar. Det är ju inte ovanligt att de uppvisar ett väldigt aggressivt beteende för att försöka skrämma igenom sin vilja. Annars skulle jag tro att det är en medelålders, alkoholpåverkad man som ville ha kronorna till en 10.2:a på systemet och som hjärtat brast på då han såg sin chans till en finöl raseras.

Men det är konstigt att man inför egen regel om man har RÄTT att få ut cash.
Citera
2015-04-14, 15:43
Medlem
epost72s avatar
(Inlägg #8) Butiker som vägrar kontanter vid pantning av burkar.

Butiker får förvisso inte vägra kontantutbetalning, men samtidigt får det ju finnas gränser i hur man som kund hanterar om en butik ändå vägrar.
Citera
2015-04-14, 15:49
Medlem
potatisgris1981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Butiker får förvisso inte vägra kontantutbetalning, men samtidigt får det ju finnas gränser i hur man som kund hanterar om en butik ändå vägrar.

Nej naturligtvis men är man packad eller inte förstår svenska så kan det snabbt balla ur. Det man kan göra som konsument (enligt din länk) är att hänvisa till överenskommelsen eller kontakta KO.
Citera
2015-04-14, 15:53
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Klart att snubben inte ska trasha stället men vad fan håller butiken på med?
Ge snubben pengarna från början istället så är han ute ur er jävla fula butik på få minuter. Vad fan är problemet?

Spelar ingen roll vad människan kommer ifrån, har man pantat har man rätt till pengarna.
Citera
2015-04-14, 15:53
Medlem
Doktorphils avatar
finns inget krav på att man skall få betalt cash när man pantat. Endast en rekommendation

Man måste inte heller ta emot pant även om man säljer förpackningar med pant

jag ringde pantamera och kollade 011-191980
Citera
2015-04-14, 16:12
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
finns inget krav på att man skall få betalt cash när man pantat. Endast en rekommendation

Man måste inte heller ta emot pant även om man säljer förpackningar med pant

jag ringde pantamera och kollade 011-191980
Så är det, vilket är helt barockt.

Borde egentligen kallas något annat än pant. Typ återvinningsavgift eller liknande.
Citera
2015-04-14, 16:24
Medlem
sluggerbanans avatar
Fler affärer borde stå på sig att bara erbjuda köp, varje gång man åker till affären för att handla och tar med sig kassen hushållsflaskor för att panta är det alltid bara kaos, kundvagnar överfulla med svarta sopsäckar, trasiga automater. Avfall som inte på något sätt är hushållsrester kan tas till återvinningen och fås pengar för där.
Senast redigerad av sluggerbanan 2015-04-14 kl. 16:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in