• 2
  • 3
2015-04-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kollektivavtal
Ok, jag har slaktat ett curryrecept för min favoritsallad (som är varm...)

butterbeans är bäst, men har även gjort med kikärtor.

gör tunna tunna skivor i en stor lök (dela den på typ 4-8 bitar först) så du får långsmala strängar lök. Stek dessa i olja tills de börjar bli genomskinliga. Daska i lite mer olja, och så mycket vitlök du klarar av (jag kör på en hel oftast), sen är det dags för kryddor. Garam masala, spiskummin, ingefära, chili. Hej basalorum.

Man kan behöva snika i lite mer olja här någonstans, för kryddorna suger upp alltihop. Hursomhelst är det nu dags för spenaten. Färsk bladspenat eller hackad färsk vanlig spenat helst. Typ 500 gram. Stoppa i lite i taget, bladen kommer skrumpna ihop och bli helt söggliga. Det är bra det. Nu är det dags att hälla i två burkar bönor och en del salt. Rör om rejält. Nu är det blött i pannan av all spenat, så ge fan i att hälla på mer olja.

Sluttampen här då: Smaka och se om det är tillräckligt med kryddor I. Se till att få med både spenat och ett par bönor på gaffeln. När detta test är över kommer räddaren i nöden: Pressad citron! En hel jävla del!

Låt sedan puttra ett tag så vätskan är mindre påtaglig, men inte så länge att bönorna blir mos. Ätes gärna med poppadums och kanske ris.

MUMS! Ska prova detta. Påminner mycket om en curry jag brukar laga. Gött med en salladsvariant.
Citera
2024-08-16, 20:22
Medlem
Hirvis avatar
Bönsallad är verkligen underskattat.
Matigt, nyttigt och håller ett par dagar i kylen. Perfekt att ha till i princip alla typer av mat.
Dessutom snuskigt enkelt, blanda sköljda bönor/kikärtor/grön paprika/rödlök i en skål. Lägg till lite olivolja, citronjuice och lite kryddor och så är du hemma. Fräscht som fan.
Citera
2024-08-17, 19:26
Medlem
Vem0ths avatar
Feta-, sallads- och mozzarellaost passar väldigt bra i bönsallader. GI-dieter brukar inkludera det för att komplimentera saknade aminosyror kroppen behöver, samt att det smakar väldigt bra i kombination.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in