2015-04-13, 19:04
Medlem
kNarkluders avatar
Hej Flashbackers!
Är inte så inbiten på datorer och har enbart ägt Windows-burkar i mitt liv.

Men har sen ett år tillbaka en Macbook Air "13 (tidigt 2014) och kör nu Yosemite 10.10.2.
Är jag dum nu? Men ganska säker att jag inte fick med någon slags "cd-key" till något operativsystem. Eller skiva heller( så klart då det ej finns något att föra in skivan i )

Hur går jag då tillväga om man vill formatera hela datorn, som man gjorde på mina gamla Windows burkar, det vill säga vill att den ska bli som fabriksny.
Spontankänsla är att det är krångligt? Stämmer min känsla.

Hittar ingen "Fabriksåterställningsknapp" hehe

Tack på förhand, och ber om ursäkt om jag låter dum och irriterar er med dumma frågor.

Tack!
Citera
2015-04-13, 19:16
Medlem
A. Koppla in med sladd på hyfsat internet. (Finns eth på en Air?)

B. Tryck cmd-alt-R vid start och ominstallera OS X från internet.
Citera
2015-04-13, 19:27
Medlem
sparvsylts avatar
Återställningsknappen hittar du under inställningar (alt. om du trycker på äpplet uppe i det vänstra hörnet), det är det enda jag kan hjälpa till med tyvärr. Lycka till!
Citera
2015-04-13, 19:50
Moderator
Rassas avatar
Någon skiva eller CD-Key behövs inte på en nyare Mac, sen 2011 om jag inte minns fel.

Starta om datorn, håll ner Cmd-R vid uppstart. Öppna Skivverktyg. Markera "Macintosh HD" och sedan "Radera"

Avsluta Skivverktyg. Välj sedan att installera Mac OS X. Du behöver en Internetanslutning, via Wifi eller Ethernet. Systemet laddas ner från Apples servrar och installeras på din hårddisk. När installationen är klar så startas datorn om och du kan välja språk, och gå vidare med att ställa in datorn.

EDIT: CD-key har aldrig behövts på en Mac och sen OS X 10.7 får man inte med nån skiva heller.
Senast redigerad av Rassa 2015-04-13 kl. 19:53.
Citera
2015-04-13, 20:21
Medlem
kNarkluders avatar
Härligt vänner, tack för snabba och bra svar. Verkade inte vara så svårt med andra ord, faktiskt väldigt enkelt.

Tack och godkväll på er.
Citera
2015-04-13, 23:07
Medlem
Vilken version av osx blir då nertankad när man gör denna omstart? Kan man välja om man vill backa till exempelvis maverick?
Citera
2015-04-14, 06:36
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Vilken version av osx blir då nertankad när man gör denna omstart? Kan man välja om man vill backa till exempelvis maverick?

Om man startar på Återställningspartitionen (Cmd-R) vid uppstart så blir det den version av OS X som redan ligger på datorn. Om man gör en Internet-återställning (Cmd-Alt-R) vid uppstart så blir det den version som datorn levererades med.
Citera
2015-04-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om man startar på Återställningspartitionen (Cmd-R) vid uppstart så blir det den version av OS X som redan ligger på datorn. Om man gör en Internet-återställning (Cmd-Alt-R) vid uppstart så blir det den version som datorn levererades med.

Var har ni lärt er alla dessa kommandon? Finns det någon manual?
Citera
2015-04-14, 23:35
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Var har ni lärt er alla dessa kommandon? Finns det någon manual?
Apples supportsidor finns svar på många frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in