2018-11-27, 12:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Folkrätten tillåter att man möter intrång med våld.

Att North Sentinel formellt tillhör Indien är irrelevant, därför att invånarna har med all önskvärd tydlighet under lång tid visat fuckfingret till all självutnämnd främmande överhöghet.

Alla folks frihet, hela världens fred. Sentineleserna visar vägen.
Citera
2018-11-27, 12:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tanken var att man skulle skydda befolkningen inte utomstående. Såsom man har rangers osv, som skyddar hotade skyddade djur arter.
Om det nu rör sig om ett folkslag som anses helt unikt och intressant ur forskningsynpunkt tex, och det är så enkelt att begå folkmord med en mupp som har mässlingen kommandes på en kanot hur svårt kan det vara att skydda dem från det .
Öborna själva fixar ju detta och har så gjort i 60.000 år. Det behövs inget indiskt sjöförband som ständigt håller koll, särskilt inte när ön angrips av enstaka personer blott vart 10-15:e år. Resursslöseri, kallas det.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Räddades verkligen hans liv första dagen genom att hans Bibel stoppade en pil! (Fick de slut på pilar sedan?) Låter nästan "för" bra. Med tanke på risken med att återvända borde han laddat upp bild på den Bibeln direkt. Bibel geomborrad av infödingspil som räddade livet (temporärt) på missionär. - Den bilden borde vara värd en hel del, för att inte tala om Bibeln och pilen själva.
Det är nog bara en del av hans självförespeglade, kommande helgonlegend. Pilen i bibeln är en arketypisk bild (som dock sällan fastnar på någon plåt).
Citera
2018-11-27, 12:35
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Exakt. Tänk er scenariot att det bland sentinelerna finns en som aktivt jobbar för att få dit folk utifrån t r o t s att denne vet att det får långtgående negativa konsekvenser tom deras undergång.

Öborna skulle nog lyncha den stammedlemmen.
Ja, jag har faktiskt funderat på vad som hände med dom 4 barnen dom återbördades med eventuell smitta.
🤯
Citera
2018-11-27, 12:44
Medlem
scoremaxs avatar
Om inte annat, så Visar den här tråden varför Sentileserna har helt rätt:

”-Vi har hela jävla världen till vårt förfogande, alla ställen kan vi dominera eller besöka på ett eller annat sätt, utom en liten ö, som kanske kan kan gå under om vi förstör den!”.......

”Vi skall dit såklart!!”
Citera
2018-11-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Om inte annat, så Visar den här tråden varför Sentileserna har helt rätt:

”-Vi har hela jävla världen till vårt förfogande, alla ställen kan vi dominera eller besöka på ett eller annat sätt, utom en liten ö, som kanske kan kan gå under om vi förstör den!”.......

”Vi skall dit såklart!!”
Du har så rätt. Jag är lite rädd att vi snart inte har denna folkspillra kvar. De är dock riktiga stridisar, de kan skogens gömslen, de är duktiga med sina pilar. Det enda sättet är att röka ut dom, sätta skogen i brand. Fy fan - jag hoppas verkligen att världen begriper att dessa människor måste få ha sin ö ifred.
Citera
2018-11-27, 12:52
Medlem
Tycker öborna har en föredömligt invandrings/asyl-politik. Rent av världsklass. Fler länder borde ta efter
Citera
2018-11-27, 13:07
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo
Har dessa negrer som lever på ön samma funktioner som den moderna människan? Dvs immunförsvar som fungerar på samma sätt, eller hade den moderna människan inte kunnat tåla bo där pga sjukdomar osv?

Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsribba
Antagligen kan man se det så, att även om hedningarna dör, så är det ändå en god gärning om man hinner döpa dem innan. Nu har generationer av dem försvunnit utan att fått se Guds nåd.

Kommer den amerikanska militären att intervenera för att föra tillbaka de jordiska kvarlevorna av missionären?
Döpa dem innan? Fruktansvärt! Varför skulle man göra det? Alla får tro på vad de vill. Det är inte på något sätt finare att tro på en gud än att tro på andar. Det är ju självklart en kränkning att döpa dem om de inte vill.
Citera
2018-11-27, 13:14
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Öborna själva fixar ju detta och har så gjort i 60.000 år. Det behövs inget indiskt sjöförband som ständigt håller koll, särskilt inte när ön angrips av enstaka personer blott vart 10-15:e år. Resursslöseri, kallas det.

Det är nog bara en del av hans självförespeglade, kommande helgonlegend. Pilen i bibeln är en arketypisk bild (som dock sällan fastnar på någon plåt).
Tyvärr tror jag att i svallvågorna efter dåren John Chaus död kommer nog snart ytterligare en eller flera kristna amerikaner att ta sig dit och fullfölja hans ärende.
Citera
2018-11-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Döpa dem innan? Fruktansvärt! Varför skulle man göra det? Alla får tro på vad de vill. Det är inte på något sätt finare att tro på en gud än att tro på andar. Det är ju självklart en kränkning att döpa dem om de inte vill.

Ja, det är vidrigt att försöka tvinga på folk sin egen tro. Vi ser det nu överallt och jag blir förbannad. Låt folk ha sin egen tro. Uppsökande verksamhet är överlag idioti. Vill jag ha något så frågar jag efter det. Och när ett folk verkligen inte vill ha med omvärlden att göra, så är det otroligt respektlöst att tvinga sig in i deras sfär för att "omvända dom". Bara för att HAN ville. Snacka om egotrippat.

Citat:
Tyvärr tror jag att i svallvågorna efter dåren John Chaus död kommer nog snart ytterligare en eller flera kristna amerikaner att ta sig dit och fullfölja hans ärende.
Jag tror också att risken finns. Eller så var detta den sista. Världen har fattat. Kan går lite hur som helst detta.
Citera
2018-11-27, 13:46
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Får fiskarna ett kännbart straff (typ tre år i fängelse vilket de nu riskerar) blir benägenheten att lotsa dit andra nog inte så stor bland övriga som kan visa vägen.
Det är klart money talks och kanske finns det galna kristna fanatiker som inte skyr några medel. Men det händer nog inget i det närmaste då indisk polis har lite koll nu. Kanske behövs det ändå patrullering i framtiden. Vi får se.
Citera
2018-11-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Får fiskarna ett kännbart straff (typ tre år i fängelse vilket de nu riskerar) blir benägenheten att lotsa dit andra nog inte så stor bland övriga som kan visa vägen.
Det är klart money talks och kanske finns det galna kristna fanatiker som inte skyr några medel. Men det händer nog inget i det närmaste då indisk polis har lite koll nu. Kanske behövs det ändå patrullering i framtiden. Vi får se.
Hur långt sträcker sig Indiens territorium egentligen? North Sentinel Island och Andamanerna ligger ju bra mycket närmare Thailand än Indien.
Citera
2018-11-27, 13:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Blir du förvånad över konceptet
”-låten döpa eder, eller bli ihjälslagne”,

(Eller ihjälslagen ändå, efteråt)
Så läs lite om rövhålsmissionärer under århundradena..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in