2015-04-13, 12:57
Medlem
Jag kommer från UK där det verkar lättare att få pengar snabbt. Jag försöker slippa uttrycket "snabba cash".

På vår versioner av arbetsförmedlingen och blocket finns det många jobb inom bygg och restauranger. Arbetsgivaren vill ha någon så snart som möjligt och för bara en kort period, någon som kan använder deras händer eller har särskilda kunskaper. De flesta är vita jobb för att annars får man straff och arbetsgivaren har fler fördelar än nackdelar, men det finns ju vissa som slippar betala det. Man har det också ganska lätt att gå in på en bar och fråga om de behöver hjälp, för att erfarenhet inte krävs så mycket på restauranger i UK (bad service blah blah.. jag vet). På de här sätten, går det ganska snabbt att få ett jobb och den följande lönen.

Jag har erfarenhet i både branscherna men jag kan inte hitta jobb. När jag hitta den enda i hela listan, beskriver arbetsgivaren en process som kommer att ta över en månad för att bli anställd och sen en till månad innan man får sin lön. Jag har intervjuer för jobb inom en annan bransch, den som jag är utbildad i, och jag är jätte glad över det men jag behöver pengar för att överleva redan idag.

Ni som jobbar inom bygg eller restauranger, hur får ni era anställda? Anställer ni personer för korta perioder eller när som behövs? Har ni nån annan uppfattning? Missar jag något? Det finns inget...
Citera
2015-04-13, 13:18
Medlem
Plocka bär i Norrland.

Eller starta eget och ragga kunder i ngt område ? Kan vara ngt enkelt som gräsklippning eller vad som helst.
Citera
2015-04-13, 13:21
Medlem
TheDarkCats avatar
Jobba som telefonförsäljare eller inom vården.
Citera
2015-04-14, 19:12
Medlem
systersolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourpower
Jag kommer från UK där det verkar lättare att få pengar snabbt. Jag försöker slippa uttrycket "snabba cash".

På vår versioner av arbetsförmedlingen och blocket finns det många jobb inom bygg och restauranger. Arbetsgivaren vill ha någon så snart som möjligt och för bara en kort period, någon som kan använder deras händer eller har särskilda kunskaper. De flesta är vita jobb för att annars får man straff och arbetsgivaren har fler fördelar än nackdelar, men det finns ju vissa som slippar betala det. Man har det också ganska lätt att gå in på en bar och fråga om de behöver hjälp, för att erfarenhet inte krävs så mycket på restauranger i UK (bad service blah blah.. jag vet). På de här sätten, går det ganska snabbt att få ett jobb och den följande lönen.

Jag har erfarenhet i både branscherna men jag kan inte hitta jobb. När jag hitta den enda i hela listan, beskriver arbetsgivaren en process som kommer att ta över en månad för att bli anställd och sen en till månad innan man får sin lön. Jag har intervjuer för jobb inom en annan bransch, den som jag är utbildad i, och jag är jätte glad över det men jag behöver pengar för att överleva redan idag.

Ni som jobbar inom bygg eller restauranger, hur får ni era anställda? Anställer ni personer för korta perioder eller när som behövs? Har ni nån annan uppfattning? Missar jag något? Det finns inget...

Finns många tillfälliga behovsjobb inom restaurang. Disk, servitris etc. Jobbar du inom bemanningsföretag finns det mycket tillfälliga jobb där med. Även inom städ och äldreomsorg. Googla dig fram.
Citera
2025-12-28, 00:53
Avstängd
Förr i tiden fanns det nåt som heter tillfällighetsförmedlingen. Finns det nåt sånt i dag eller hur fungerar det idag?

(Skulle själv faktiskt behöva ett tillfälligt skitjobb som diskare eller städare etc)
Citera
2025-12-28, 11:31
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Förr i tiden fanns det nåt som heter tillfällighetsförmedlingen. Finns det nåt sånt i dag eller hur fungerar det idag?

(Skulle själv faktiskt behöva ett tillfälligt skitjobb som diskare eller städare etc)

Problemet är att ingen kommer anställa en arbetslös akademiker och liknande som diskare. Även städjobb är det flera hundra som söker och mycket där är tyvärr lönebidrag.
Citera
2025-12-28, 14:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sourpower

Nej det finns inte. Platsbanken har en "behovs- och säsongsanställning" att klicka i sökningen om man vill det men det är fortfarande fråga om flera veckors rekryteringsprocess med flera hundra sökande.
Arbetsmarknaden i Sverige suger stenhårt, totalt oflexibelt.

ps. ja, jag vet att jag svarar på ett tio år gammalt inlägg .ds
Citera
2025-12-28, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Problemet är att ingen kommer anställa en arbetslös akademiker och liknande som diskare. Även städjobb är det flera hundra som söker och mycket där är tyvärr lönebidrag.

Städbolag verkar vara en lukrativ bransch ?
Eller är det utländska maffia firmor som driver företagen ? lite som bärföretagen.
Är det samma ligor ?
Om man gillar att arbeta med händerna så är väl städbranschen en bra väg att gå.
Men man ser ju sällan 40+ män som städar, verkar mest vara utländare på hotellen.
Innan EU fanns så var det mest unga svenska tjejer eller killar om städade.
Citera
2025-12-28, 18:20
Medlem
När jag senast var inskriven på AF, sådär i början på 2000-talet fick man vid inskrivningen svara på om man var intresserad av "påhugg" som tydligen var någon fackterm för korta tillfälliga jobb med kort varsel.
Citera
2025-12-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Jobba på timme inom vården? De verkar inte ha några större krav på vilka de tar in så de flesta får jobb inom vården även om de inte är utbildade, kan du svenska så är detta ett plus.

Gillar du sen jobbet så finns alltid chansen att man kan få Usk-utbildningen betald av kommunen. Ångrar inte en dag att jag sadlade om till vården även om drömmen var att bli bartender på en båt men det finns gott om vårdjobb i detta avlånga land och jag behöver inte vara rädd för att gå utan jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in