2015-04-12, 20:48
Medlem
SweetAsss avatar
Hej!
Jag skickade ett sms ( som jag brukar göra då jag behöver extra pengar till nåt ) i fredags till min förvaltare. Senare på kvällen får jag ett mailsvar från honom "Jag är utomlands så kan tyvärr inte föra över pengar till dig nu. Kan du inte låna pengar av din pappa så för jag över till honom sen. Är hemma på tisdag".

Jag kan inte ( och får oftast inte ) låna pengar av mina föräldrar.

Jag behövde pengarna för imorgon, måndag.

Jag hade ingen aning om att han skulle åka bort. Än mindre utomlands.

Tycker jag fel, eller borde han ha berättat för mig att han ska åka utomlands och hur lång tid han blir borta?

Blev rejält sur iaf.

Tur nog var det bara busspengar jag behövde nu , men kunde inte låta bli tänka att jag kanske hade behövt pengar för medicin eller nåt annat lite viktigare.
Citera
2015-04-12, 21:41
Medlem
Con-artists avatar
Varför har du en förvaltare?
Citera
2015-04-12, 21:59
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
Hej!
Jag skickade ett sms ( som jag brukar göra då jag behöver extra pengar till nåt ) i fredags till min förvaltare. Senare på kvällen får jag ett mailsvar från honom "Jag är utomlands så kan tyvärr inte föra över pengar till dig nu. Kan du inte låna pengar av din pappa så för jag över till honom sen. Är hemma på tisdag".

Jag kan inte ( och får oftast inte ) låna pengar av mina föräldrar.

Jag behövde pengarna för imorgon, måndag.

Jag hade ingen aning om att han skulle åka bort. Än mindre utomlands.

Tycker jag fel, eller borde han ha berättat för mig att han ska åka utomlands och hur lång tid han blir borta?

Blev rejält sur iaf.

Tur nog var det bara busspengar jag behövde nu , men kunde inte låta bli tänka att jag kanske hade behövt pengar för medicin eller nåt annat lite viktigare.

Jag vet inte hur regelverket (lag/förordning) för förvaltare ser ut, men hen har ju skrivit under på vissa saker. Dock finns givetvis inte så detaljerade frågor som det som din fråga rör specificerade i regelverket. Antar dock att kommunen själv kan ställa upp en del regler, t.ex. gällande inom vilka tidsramar vissa tjänster/tillgänglighet ska kunna tillhandahållas. Vore intressant om nån mer insatt kunde berätta mer ingående om regelverket, hur det är utformat och hur uttolkningen ser ut.
Citera
2015-04-12, 22:00
Medlem
SweetAsss avatar
Jag vet inte riktigt faktiskt. Hade min förvaltare som god man först men min läkare på psyk ville annat. Jag står ut så länge jag har skuldsaneringen.

Men det var inte vad det handla om, min fråga var : Kan en förvaltare/god man bara åka utomlands utan att berätta det??
Citera
2015-04-12, 22:02
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag vet inte hur regelverket (lag/förordning) för förvaltare ser ut, men hen har ju skrivit under på vissa saker. Dock finns givetvis inte så detaljerade frågor som det som din fråga rör specificerade i regelverket. Antar dock att kommunen själv kan ställa upp en del regler, t.ex. gällande inom vilka tidsramar vissa tjänster/tillgänglighet ska kunna tillhandahållas. Vore intressant om nån mer insatt kunde berätta mer ingående om regelverket, hur det är utformat och hur uttolkningen ser ut.

Förstår det. Men jag kan inte tro att h*n bara kan åka utomlands och vara borta i någon/några veckor utan att först meddela detta. Det kan ju uppstå situationer då h*n kan behövas. Nu gällde det ju bara pengar till buss dock.

Jag hoppas nån mer insatt vet hur det är?
Citera
2015-04-12, 22:07
Medlem
Bbobis avatar
Så när du behöver pengar till bussen behöver du kontakta din förvaltare?
Citera
2015-04-12, 22:14
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt faktiskt. Hade min förvaltare som god man först men min läkare på psyk ville annat. Jag står ut så länge jag har skuldsaneringen.

Men det var inte vad det handla om, min fråga var : Kan en förvaltare/god man bara åka utomlands utan att berätta det??

Ja.
Citera
2015-04-12, 22:16
Medlem
Christopher.s avatar
Jag kan bara spekulera att förvaltaren för över pengar veckovis, en summa som ska räcka och att det eventuellt finns ett sparkonto. TS är rädd att något oförutsett ska hända som gör att TS behöver extra pengar.
Citera
2015-04-15, 17:56
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag kan bara spekulera att förvaltaren för över pengar veckovis, en summa som ska räcka och att det eventuellt finns ett sparkonto. TS är rädd att något oförutsett ska hända som gör att TS behöver extra pengar.

Ja, jag har en stående överföring på en viss summa som ska gå till mat och hygien. Ej busspengar eller annat.

Jag tycker det låter helt galet att h*n bara kan åka bort sådär... Men så är det väl , man får ta det. Har ju ändå inget liv jag så spelar ju ingen roll om jag vill ha extra pengar för nåt nån gång per år.

SKIT!
Citera
2015-04-15, 23:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja, jag har en stående överföring på en viss summa som ska gå till mat och hygien. Ej busspengar eller annat.

Jag tycker det låter helt galet att h*n bara kan åka bort sådär... Men så är det väl , man får ta det. Har ju ändå inget liv jag så spelar ju ingen roll om jag vill ha extra pengar för nåt nån gång per år.

SKIT!

Hur ofta uppstår behov av att fråga förvaltaren om extrapengar?
Citera
2020-03-12, 19:23
Medlem
En förvaltare är ett frivilligt samhälls uppdrag, med ett mycket litet arvode. Och att förvaltare skall vara standby 24/7 är väl kanske för mycket begärt. Men klart skall förvaltaren meddela att hen åker iväg en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in