2015-04-12, 09:53
Medlem
Enligt de abrahamitiska religionerna är människans fria vilja något som värderas mycket högt. Det är bland annat genom denna som människor kan välja att avvika från Guds raka och sanna väg.

Enligt islam skall Muhammed ha levt helt och fullt i enlighet med islam. I hans handlingar och livsföring kan man avläsa vad Gud vill. Muhammeds sunna fungerar ju som ett rättesnöre för muslimer, exempelvis när det kommer till att finna regler får sådant som inte nämns i Koranen.

Min fundering är då följande; hur går detta ihop med den fria viljan?

- Om Gud påverkade Muhammed att leva enligt hans lag blir då inte detta en inskränkning i Muhammeds fria viljan? (Om Gud kunde påverka Muhammed att leva enligt hans lag, varför kan Gud då inte påverka alla människor att leva efter hans lag? Eller finns det undantag just för Muhammed?)

- Levde Muhammed av en ren slump helt i enlighet med Guds lag och var då inte på något vis påverkad av Gud? (Detta skulle som jag ser det bevara Muhammeds fria vilja, problemet blir då varför Gud var tvungen att blanda sig i det hela?)

- Såg Muhammed genom sitt förnuft, som han likt alla människor fått av Gud, exakt vad Guds vilja var? (Varför behövde Gud i sådana fall uppenbara sin vilja till honom genom ängeln Gabriel?)

Finns det en möjlighet att dessa problem kan uppstå, eller är det jag som har missuppfattat vad som ingår i den fria viljan?

Dess problem borde även kunna omfatta andra profeter genom historien. Så fort Gud ger sig till känna för dem, gör sig då inte Gud skyldig till inskränkningar i de individernas fria vilja?

- Hur kan Gud meddela sig till människor utan att påverka den fria viljan? (Och om Gud kan påverka den fria viljan varför hindrar han då inte människor från att göra elaka saker mot varandra?)
Citera
2015-04-12, 10:08
Medlem
Underkasta dig.
Det är budskapet i religion.
Det är samma som i politik.

En eller ett par personer ljuger för oss och sen ska vi leva i den värld dom skapar
Citera
2015-04-12, 10:38
Medlem
"Profeten" Muhammad? han är en självutnämnd profet som inte ens uppfyller kriterierna för att vara en.
Citera
2015-04-12, 11:19
Medlem
patriot8s avatar
Människor har ingen fri vilja, deras viljor är programmerade biologiskt och evolutionärt.
Citera
2015-04-12, 12:15
Bannlyst
Well.. vi har fri socialt vilja, men inte fritt biologiskt vilja.
Citera
2015-04-12, 12:34
Medlem
Konstigt att muslimer aldrig har något problem med denna fråga?
Muhammed ses som den som levde allra mest i enlighet med Guds vilja.

Hans perfektion bestod huvudsakligen i hans fulla vilja att underkasta sig Guds vilja.
Däremot gjorde han ibland misstag som vem som helst.

En paradox inom islam är Muhammed tydligt sa att ingen profet är bättre än någon annan. Alltså kan inte Muhammed ha varit bättre än någon annan profet. Alla profeter är mänskliga och begår misstag (synder).
Citera
2015-04-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Däremot gjorde han ibland misstag som vem som helst.

En paradox inom islam är Muhammed tydligt sa att ingen profet är bättre än någon annan. Alltså kan inte Muhammed ha varit bättre än någon annan profet. Alla profeter är mänskliga och begår misstag (synder).

vilka misstag gjorde muhammed och vilka misstag gjorde jesus ?
Citera
2015-04-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spillroavparadiset
Enligt de abrahamitiska religionerna är människans fria vilja något som värderas mycket högt.

Min fundering är då följande; hur går detta ihop med den fria viljan?

- Om Gud påverkade Muhammed att leva enligt hans lag blir då inte detta en inskränkning i Muhammeds fria viljan? (Om Gud kunde påverka Muhammed att leva enligt hans lag, varför kan Gud då inte påverka alla människor att leva efter hans lag? Eller finns det undantag just för Muhammed?)

- Levde Muhammed av en ren slump helt i enlighet med Guds lag och var då inte på något vis påverkad av Gud? (Detta skulle som jag ser det bevara Muhammeds fria vilja, problemet blir då varför Gud var tvungen att blanda sig i det hela?)

- Hur kan Gud meddela sig till människor utan att påverka den fria viljan? (Och om Gud kan påverka den fria viljan varför hindrar han då inte människor från att göra elaka saker mot varandra?)

vad menar du med fri vilja ?

klart muhammed hade fri vilja, han kunde välja att inte sprida islam tillex.

men Nej muhammed hade inte fri vilja, - muhammed ville ha lagen tillbaka.
omskärelse och stena kvinnor och äta ej griskött - det är inte fri vilja.
Citera
2015-04-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
vilka misstag gjorde muhammed och vilka misstag gjorde jesus ?

Lustigt nog tänker jag inte börja diskutera kristendom med dig i denna tråd.
Konstigt va?
Citera
2015-04-12, 12:45
Medlem
Citat:
Konstigt va?

vilka misstag gjorde muhammed då ? ( han är knappast i kristendomen )
Citera
2015-04-12, 12:46
Medlem
Citat:
Konstigt va?

sen en annan sak, jesus är en stor profet i islam...

så vilka misstag gjorde jesus i enligt muhammed i islam / koranen ?
Citera
2015-04-12, 13:00
Medlem
Citat:
vilka misstag gjorde muhammed då ? ( han är knappast i kristendomen )

[48:1] VI HAR öppnat vägen för dig [Muhammad] till en klar seger.
[48:2] Gud vill förlåta dig de synder som du har begått och dem som du kan komma att begå, och skänka dig Sin välsignelse i fullt mått och leda dig på en rak väg;
Se några exempel på synder här: (FB) Levde profeten Muhammed felfritt?

Citat:
sen en annan sak, jesus är en stor profet i islam...

så vilka misstag gjorde jesus i enligt muhammed i islam / koranen ?

Tänk dig, det finns inte nedtecknat. Tror du Koranen är Wikipedia? Och varför måste du omfokusera varje islamtråd till att handla om Jesus och kristendom?
Senast redigerad av grelin1999 2015-04-12 kl. 13:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in