2015-04-11, 18:54
Medlem
Dysfunks avatar
Hej!

Jo jag undrar om det finns möjlighet att eftre 3 år på en civilutbildning att få nån examen? Kurserna är ju i princip desamma som de man läser om man skulle gått högskoleingenjör.

För kan de verkligen vara så att om man plötsligt skulle ha ett jobberbjudande eller vara skoltrött efter 3-4 år så har man ingen examen alls?
Citera
2015-04-11, 18:56
Medlem
EdinJadadics avatar
Kanske om du är Einstein?
För majoriteten tar det väl 5-6+ år att bli klar?
Citera
2015-04-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdinJadadic
Kanske om du är Einstein?
För majoriteten tar det väl 5-6+ år att bli klar?
Tror att du missuppfattade frågan som h*n ställde?
Citera
2015-04-11, 19:00
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dysfunk
Hej!

Jo jag undrar om det finns möjlighet att eftre 3 år på en civilutbildning att få nån examen? Kurserna är ju i princip desamma som de man läser om man skulle gått högskoleingenjör.

För kan de verkligen vara så att om man plötsligt skulle ha ett jobberbjudande eller vara skoltrött efter 3-4 år så har man ingen examen alls?

Är ganska säker på att det går att göra så.
Citera
2015-04-11, 19:04
Avslutad
Det går. Civilingenjörer skaffar sig en kandidatexamen efter 3 år. Däremot kan de inte ta examen som högskoleingenjör.
Citera
2015-04-11, 21:01
Medlem
Citat:
Hej!

Ja det är möjligt att få en examen efter tre år... Det är till och med obligatoriskt numera, pga bolognamodellen, att göra ett kandidatarbete under tredje året och få en kandidatexamen.

Skillnaden mellan civilingenjör och högskoleingenjör är att upplägget för en civilingenjörsutbildning är tre år "allmänt" och sedan två år inriktning. Högskoleingenjörsutbildningen är två år "allmänt" och 1 år inriktning.

Men du verkar vara lite kåt på att ha just titeln "civilingenjör", vilket inte är något särskilt märkvärdigt längre om man jämför med på typ 50/60-talet. Det är en bra start på en karriär men om du inte känner dig motiverad eller osäker till att plugga är det bättre att gå tex högskoleingenjör än att hoppa av efter att ha tagit en kandidatexamen på en civilingenjörsutbildning. För mig skulle det försämra din karaktär.
Citera
2015-04-11, 21:04
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooolmen
Ja det är möjligt att få en examen efter tre år... Det är till och med obligatoriskt numera, pga bolognamodellen, att göra ett kandidatarbete under tredje året och få en kandidatexamen.

Skillnaden mellan civilingenjör och högskoleingenjör är att upplägget för en civilingenjörsutbildning är tre år "allmänt" och sedan två år inriktning. Högskoleingenjörsutbildningen är två år "allmänt" och 1 år inriktning.

Men du verkar vara lite kåt på att ha just titeln "civilingenjör", vilket inte är något särskilt märkvärdigt längre om man jämför med på typ 50/60-talet. Det är en bra start på en karriär men om du inte känner dig motiverad eller osäker till att plugga är det bättre att gå tex högskoleingenjör än att hoppa av efter att ha tagit en kandidatexamen på en civilingenjörsutbildning. För mig skulle det försämra din karaktär.

Är väl inte alls obligatoriskt att göra en kandidat. På mitt universitet är de då inte det.
Citera
2015-04-11, 21:13
Medlem
Dysfunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooolmen

De va ett bra svar Tack!
Problemet är att som högskoleingenjör finns det färre inriktningar att välja mellan. Men som civilingenjör kommer jag inte bli klar för än jag är 27... det känns så gammalt att påbörja sin karriär då Stort dilemma
Citera
2015-04-11, 21:27
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
De va ett bra svar Tack!
Problemet är att som högskoleingenjör finns det färre inriktningar att välja mellan. Men som civilingenjör kommer jag inte bli klar för än jag är 27... det känns så gammalt att påbörja sin karriär då Stort dilemma

Det finns ingen vettig anledning att vara så bekymrad över att man kommer att vara 27 när man tar examen. I min årskurs på KTH fanns det några som var över 40 redan när de började och faktiskt flera som var några år äldre än 20. Tänk på att det normalt är några som gått basåret som börjar på de mer eftertraktade programmen, och de är i flera fall över 20 redan när de börjar på basåret.
Citera
2015-04-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Är väl inte alls obligatoriskt att göra en kandidat. På mitt universitet är de då inte det.

Jag hade fått det lite om bakfoten, jag är bara insatt i LiU och där är det obligatoriskt numera att göra ett kandidatarbete (med eventuell kandidatexamen) sen 2013. Jag hade fått för mig att de hade ändrat det för alla högskolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in