2015-04-11, 18:06
Medlem
Om man bor i en hyresrätt (förstahandskontrakt) med en privat hyresvärd, finns det då någon realistisk chans att få till stånd en ombildning på eget initiativ?

Jag förstår givetvis att det är helt beroende på huruvida hyresvärden är intresserad av att sälja av sitt innehav eller inte. Men i regel brukar väl en ombildning gå till så att det är hyresvärden som initierar en ombildning genom att kontakta sina hyresgäster och undersöka intresset?
Hur bör man istället bära sig åt om man som boende vill ta initiativet till en ombildning? Någon som har erfarenhet av detta?

Jag utgår från att grannarna är intresserade av ombildningen. Frågan är hur man kan få hyresvärden att bli intresserad. Ska man kanske börja med att gå ihop några grannar och bilda en BRF och därefter lägga fram lite mer konkreta förslag till hyresvärden? Skulle det kunna vara så att vissa hyresvärdar inte är tillräckligt intresserade av en ombildning för att själva dra igång en sådan process, men om de däremot får ett färdigt förslag serverat från en engagerad nybildad BRF i huset, så kan de ändå tänkas nappa?

Jag förstår att detta är spekulativa frågor och att svaren är olika i fall till fall, men kanske ändå någon kan försöka svara hur det brukar vara rent generellt?
Citera
2015-04-11, 19:48
Medlem
Inaniss avatar
Du kan inte driva igenom en ombildning. Det du kan göra är som du själv säger övertyga hyresvärden om att det är en god idé att omvandla sina hyresrätter till bostadsrätter.
Är det en mindre hyresvärd som aldrig funderat över det kanske det är ett alternativt, är det ett etablerat bolag som äger hyresrätter och det är deras affärsidé är det mindre troligt. Men om ni är några stycken som är intresserade kan det vara värt att skaffa en ekonom som kan beräkna den ungefärliga vinsten som hyresvärden kan göra genom att sälja ut till en BRF och presentera den för honom. Kanske kan man övertyga värden om att det är lönsamt att sälja ut fastigheten och köpa en ny att vara värd över? Men jag skulle inte räkna med att det går hem...
Citera
2015-04-12, 07:27
Medlem
det första du skall göra är att bilda en bostasrättsförening (även om ni inte ännu äger huset) Det är för att OM huset skall säljas har föreningen förköpsrätt(hembud). dvs att hyresvärden inte kan sälja till någon annan hyrsevärd om föreningen vill köpa till samma pris.
För att bilda föreningen behöver ni vara mints tre personer har jag för mig. det kostar några tusenlappar och det finns färdiga standard stadagar att köpa(kopiera...)
men om hyresvärden inte planerar alls att sälja så kan ni iallafall erbjuda honom ett pris som ligger över marknadspris så kanske han ändrar sig.. I det flesta fall är det iallafall en bra affär för er. Ni behöver antagligen ta hjälp av en ombildningskonsult för värdering och all juridik.
googla lite! det finns bättre information på nätet än den jag gav dig just nu
Lycka till! jag har gjort samma resa och det var den bästa affär jag någonsin gjort!
Citera
2015-04-12, 10:48
Medlem
Det går utmärkt att som hyresgäst fråga huresvärden om denne vill sälja sin fastighet, men hyresvärden kan säga nej.
Det behöver du ingen bostadsrättsförening för att fråga om.

Även om hyresvärden vill sälja behöver ni inte stressa med att bilda bostadsrättsförening. Bostadsrättsföreningen kommer alltid kunna buda över alla eventuella andra spekulanter. De andra köparna värderar ju fastigheten som hyreshus, ni värderar den som bostadsrättshus. Det vet hyresvärden också om.
Citera
2015-04-12, 14:36
Medlem
Tack för svaren hittills.

Om man aktivt vill försöka leta efter ett hyreskontrakt där det kan finnas chans till ombildning, hur kan man bära sig åt rent praktiskt?
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa en hyresrätt i vilken stad som helst i Sverige om det kan finnas möjlighet att ombilda i den fastigheten.
Några tips?

Kan det vara en idé att först ringa runt till en stor mängd fastighetsägare i olika städer i Sverige och försöka pejla deras spontana intresse till framtida ombildningar?
Hittar man någon hyresvärd som är hyfsat intresserad så gör man ett försök att få tag i ett hyreskontrakt i den fastigheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in