Om man bor i en hyresrätt (förstahandskontrakt) med en privat hyresvärd, finns det då någon realistisk chans att få till stånd en ombildning på eget initiativ?
Jag förstår givetvis att det är helt beroende på huruvida hyresvärden är intresserad av att sälja av sitt innehav eller inte. Men i regel brukar väl en ombildning gå till så att det är hyresvärden som initierar en ombildning genom att kontakta sina hyresgäster och undersöka intresset?
Hur bör man istället bära sig åt om man som boende vill ta initiativet till en ombildning? Någon som har erfarenhet av detta?
Jag utgår från att grannarna är intresserade av ombildningen. Frågan är hur man kan få hyresvärden att bli intresserad. Ska man kanske börja med att gå ihop några grannar och bilda en BRF och därefter lägga fram lite mer konkreta förslag till hyresvärden? Skulle det kunna vara så att vissa hyresvärdar inte är tillräckligt intresserade av en ombildning för att själva dra igång en sådan process, men om de däremot får ett färdigt förslag serverat från en engagerad nybildad BRF i huset, så kan de ändå tänkas nappa?
Jag förstår att detta är spekulativa frågor och att svaren är olika i fall till fall, men kanske ändå någon kan försöka svara hur det brukar vara rent generellt?