Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-16, 17:05
Moderator
fredrik686s avatar
Håll er till ämnet. Allmänna diskussioner om transplantationer och vad man är för och emot tillhör inte topic.
Dessa får självklart diskuteras men gör det i en tråd som har det som topic.

/Mod
Senast redigerad av fredrik686 2015-04-16 kl. 17:11.
Citera
2015-04-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Håll er till ämnet. Allmänna diskussioner om transplantationer och vad man är för och emot tillhör inte topic.
Dessa får självklart diskuteras men gör det i en tråd som har det som topic.

/Mod

Hmmmm hur kommer det sig? Utgår man från trådstartaren så vill han vetta våra tankar och åsikter om själva operationen, vilket inkluderar hur man ställer sig till det moraliskt

Citat:
Ursprungligen postat av watsup
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20609111.ab

Hittade ingen tråd om detta absurda ämne så vill starta en tråd för att höra ers åsikter och tankar.

Citera
2015-04-16, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy92
Hmmmm hur kommer det sig? Utgår man från trådstartaren så vill han vetta våra tankar och åsikter om själva operationen, vilket inkluderar hur man ställer sig till det moraliskt
+1
Vad har du annars tänkt tråden ska handla om fredrik666? Hade blivit en kort tråd om man inte får diskutera?
Citera
2015-04-16, 21:50
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy92

Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
+1
Vad har du annars tänkt tråden ska handla om fredrik666? Hade blivit en kort tråd om man inte får diskutera?
Ursäkta. Kanske var lite otydligt.
Det var framför allt en generell diskussion om transplantation som jag syftade på (det kom frågor om andra transplantationer och om dessa är möjliga, typ penistransplantation). Den här tråden handlar specifikt om huvudtransplantation. Vill man diskutera penistransplantation så får man göra det i en annan tråd.

Sen var det även lite diskussion om man tycker att det är värt att leva om man "sitter i rullstol och är cp." Vad jag har läst i tråden så har ingen sagt att Valery är CP-skadad? och då blir det här en off topic-diskussion.

Sen hade några kommenterat vad de tyckte om aftonbladet. Inte hur bra det var som källa, utan mer att det var en dålig tidning osv., att vara källkritisk är en annan sak.

Självklart får man diskutera om man är för och emot det här, samt diskutera själva transplantation.
Hoppas att det blev tydligare nu?
Citera
2015-04-16, 22:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldt101
Kul med alla foliehattar som läst för mycket sci-fitidningar.

Det är en oerhört riskabel operation, att få huvudet på plats är däremot inte det svåra, såvitt jag vet idag borde karln överleva om han äter medicin resten av livet så att kroppen inte stöter bort huvudet eller vice versa, däremot är det ca 0% chans att han kommer kunna gå och röra sig efter operationen då kunskapen idag inte finns om hur man kopplar ihop nervtrådar. Isånafall hade det inte funnits några förlamade människor om det hade varit så enkelt.

Jag har följt forskningen på avstånd sedan 90-talet gällande transplantation, inkl av huvud. Jag visste att det skulle komma under min levnad.

Stämmer som du säger att det är en oerhört riskabel operation. Däremot är det inte helt sant att man inte vet hur man kopplar ihop nervtrådar. Det vet man genom neurokirurgi. Det svåra är att få det att fungera perfekt. Det kan man inte idag. Dock finns det inget som säger att Valery inte kommer att kunna röra lemmar tids nog med idog träning och inte bara det - det gäller ju att få röstapparaten att fungera neurogent, liksom hormonsystemet o.s.v., så det är inte enkelt nej. Men pares kan bero på andra saker än att nerver är helt avskurna.
Citera
2015-04-16, 22:04
Medlem
Citat:
Det var framför allt en generell diskussion om transplantation som jag syftade på (det kom frågor om andra transplantationer och om dessa är möjliga, typ penistransplantation). Den här tråden handlar specifikt om huvudtransplantation. Vill man diskutera penistransplantation så får man göra det i en annan tråd.

Sen var det även lite diskussion om man tycker att det är värt att leva om man "sitter i rullstol och är cp." Vad jag har läst i tråden så har ingen sagt att Valery är CP-skadad? och då blir det här en off topic-diskussion.

Sen hade några kommenterat vad de tyckte om aftonbladet. Inte hur bra det var som källa, utan mer att det var en dålig tidning osv., att vara källkritisk är en annan sak.

Självklart får man diskutera om man är för och emot det här, samt diskutera själva transplantation.

Ja det blev tydligare
Citera
2015-04-16, 22:13
Bannlyst
Citat:

Jodå, fattar hur du tänker men håller inte med.
Har varken läst om kuktransplantationer eller aftonbladet så kan således varken säga bu eller bä. Kan bara prata om diskussioner jag sett eller själv varit delaktig i. Och i mina inlägg du tog bort diskuterade vi hurvida man är för eller emot en sådan här operation, vilket du i ditt sista stycket sa var helt okej. En användare skrev att det var fel och jag och andra användare argumenterade emot detta. Så därför är det synd att det givande samtalet vi hade ej fick fortsätta.
Citera
2015-04-17, 02:47
Medlem
Oerhört intressant.

Skulle va kirurgisk revolution om de lyckades.
Citera
2015-04-17, 13:18
Medlem
RoofleTrains avatar
Vet inte om det redan postats i tråden, men detta är väl högst relevant:

Hund som fått ett extra huvud ditsytt:
https://www.youtube.com/watch?v=_WZi4H8sM2k

Hundhuvud som hålls vid liv utan kropp och som reagerar till stimuli:
https://www.youtube.com/watch?v=uvZThr3POlQ

Jag personligen tror inte att det skulle vara omöjligt att genomföra en sådan operation, kanske lite problematiskt med immunförsvaret. Sedan kanske inte tekniken är särskilt utvecklad ännu, men det är därför man måste testa på människor.

De har nog haft tid att testa på både apor och djur, så nu äre dags att ta tag i saken! Bra initiativ av en modig människa som ställer upp på detta.
Citera
2015-04-17, 18:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoofleTrain
Vet inte om det redan postats i tråden, men detta är väl högst relevant:

Hund som fått ett extra huvud ditsytt:
https://www.youtube.com/watch?v=_WZi4H8sM2k

Hundhuvud som hålls vid liv utan kropp och som reagerar till stimuli:
https://www.youtube.com/watch?v=uvZThr3POlQ

Fejkat.
Citera
2015-04-17, 21:15
Medlem
RoofleTrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Fejkat.
Mycket möjligt att klippet med hunden med två huvuden är fejk, att ett avsågat hundhuvud inte skulle kunna hållas vid liv har jag dock svårt att tro. Behöver i princip bara pumpa lite blod i huvudet och kanske lite bedövning om du vill ha det någorlunda responsivt. Har du aldrig huggit av huvudet av en höna någon gång?

"Nya" framsteg har gjort det möjligt för möss som fått nerverna avskurna att läka ihop igen, och på så sätt återgivit kontrollen över nedre delen av kroppen. Eller bakre beroende på hur man ser det. Borde kanske även gå att ge ett transplanterat huvud kontroll över en främmande kropp, möjligtvis.

Hursomhelst hade jag blivit mycket förvånad om det som de försöker att göra inte redan är fullt möjligt att såga huvudet av någon och sedan åtminstone få det att överleva utan sin egna kropp. Sedan om blödiga människor accepterar / vill tro på det är det ju en annan fråga.

Forskning gör störst framsteg i det dolda, och så bör det förbli.
Citera
2015-05-15, 22:52
Medlem
Nån som vet om nåt datum är satt för Valerys huvud att byta kropp ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in