Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-04-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Men fantomsmärtor uppstår väl efter att man amputerat bort ett organ eller kroppsdel? Om man transplanterat en ny kropp(-sdel) och kroppen skulle acceptera den slipper man väl fantomsmärtor?

Så är det nog. Jag menade att om han överlever så tillvida att han återfår medvetande, men att kroppen skulle fungera håller jag för omöjligt.
Totalt trasiga nerver för varje liten kroppsdel alltså, vilket jag tror mig minnas (kan ha missförstått) fantomsmärtor beror på.

Aldrig amputerat något så jag saknar referenser, men vad vissa beskriver multiplicerat med varje kroppsdel under hakan låter inte som ett värdigt liv.
Citera
2015-04-12, 11:15
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmoffa
Haha rätt intressant fråga, men stämmer det där, borde inte avstötningen ske åt båda hållen? Immunförsvaret finns ju i hans gamla kropp (huvudet) och i den nya kroppen (huvudet nedåt).

Bildningen av immunceller sker främst i benmärgen och till viss del i brässen i halsen hos framförallt yngre människor. Alltså kommer kroppen att stöta bort huvudet.
Citera
2015-04-12, 11:32
Medlem
roberrrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
''Kemin i kroppen i obalans''
Vad är det för jävla new age mumbo jumbo?

är du dum eller?

hen menar t. ex. olika signalsubstanser, antikroppar etc.

vissa människor asså....
Citera
2015-04-12, 11:34
Bannlyst
Hur fan ska allt kunna sättas ihop? Hur Har dom tänkt?
Citera
2015-04-12, 11:44
Medlem
Hulls avatar
Om jag skulle göra en huvudtransplantation på en annan människa till en ny kropp så skulle jag använda magnetkamera bilder och robotar för att göra själva kirurgin, det går då blixtsnabbt och extremt precisionssäkert. Men att fästa någorlunda rätt nervändar på ett fungerande sätt är i det närmaste osannolikt utan att först testa varje nerv till varje funktion, vilket tar för lång tid med dagens teknik.

Däremot är det nog fullt möjligt att fästa ihop blodcirkulationen på ett fungerande sätt. Men bara det faktum att nerverna som styr hjärtat också måste fungera ihop med hjärnan gör detta projekt lite långsökt, men ändå spännande.

Hade vi haft mer kunskap om nervernas funktion och förbindelser så kanske det hade kunnat lyckas, men någonstans måste ju mänskligheten börja för att få denna kunskap, varför inte nu.
Citera
2015-04-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Hur fan ska allt kunna sättas ihop? Hur Har dom tänkt?

Sätta ihop allt tar bara jävligt lång tid, alla nerver och så vidare. Och allt måste sättas ihop perfekt, man vill inte ha en trasig nerv mitt i allt som man måste åtgärda månader senare när personen börjar vakna.

De stora frågorna är väl om min hjärna kan styra din hand, om din ryggmärg vill kommunicera med min hjärna, om ditt immunförsvar vill skydda eller döda min hjärna, om ditt system överhuvudtaget förstår att det ska försörja mitt huvud.
Det mekaniska är oerhört svårt, men ändå bara en begränsning i tid och teknik. Vet inte om det är en godkänd jämförelse, men att klippa en garnboll i två delar och sedan individuellt sy ihop alla trådar igen tills det åter är en boll är ändå en rolig tankebild.
Vet inte om man kopplar individuella nervtrådar, i så fall snackar vi extremt tunna trådar - tiondel till hundradel av ett hårstrå.

Det är resten som är svårt på riktigt. Teoretiskt åtminstone, det har aldrig gjorts.
Citera
2015-04-12, 12:36
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull

Hade vi haft mer kunskap om nervernas funktion och förbindelser så kanske det hade kunnat lyckas, men någonstans måste ju mänskligheten börja för att få denna kunskap, varför inte nu.

Vi har mer kunskap än du troligtvis tror, däremot är de flesta i allmänheten inte särskilt involverade eller intresserade. Vi vet t.o.m till stor del hur allt i hjärnan fungerar.
Citera
2015-04-12, 13:10
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Aldrig att detta kommer fungera. Inte en chans.

Det är för mycket invecklade komponenter.

Dessutom kommer det garanterat uppstå hundra komplikationer under tiden och på samma gång.

Hela idén är bara ett jippo för uppmärksamhet - någon tjänar pengar på detta.

Kommer detta att visas live?
Citera
2015-04-12, 13:34
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Vi har mer kunskap än du troligtvis tror, däremot är de flesta i allmänheten inte särskilt involverade eller intresserade. Vi vet t.o.m till stor del hur allt i hjärnan fungerar.

Nej, vi vet absolut inte till stor del hur allt i hjärnan fungerar.
Hjärnan är oerhört komplex och vi är långt ifrån till att veta en stor del.
Citera
2015-04-12, 14:04
Medlem
Känns fullständigt främmande.
Hur tänker man sig att hjärnan ska "förstå" och anpassa sig till ett helt nytt system och främmande kropp??

Nej detta är givetvis mumbojumbo till 100%.
Citera
2015-04-12, 14:05
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Nej, vi vet absolut inte till stor del hur allt i hjärnan fungerar.
Hjärnan är oerhört komplex och vi är långt ifrån till att veta en stor del.

Exponentiell utveckling, håll dig uppdaterad. Till detaljnivå finns det många områden vi inte har utforskat, men hjärnan som helhet, hur tankar ens fungerar, hur våran intelligens fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Känns fullständigt främmande.
Hur tänker man sig att hjärnan ska "förstå" och anpassa sig till ett helt nytt system och främmande kropp??

Nej detta är givetvis mumbojumbo till 100%.

Vadå förstå? Hur "förstår" hjärnan när man transplanterar nya organ? För övrigt så har man redan gjort många liknande men mer bisarra experiment i sovjet.
Senast redigerad av Fojos 2015-04-12 kl. 14:09.
Citera
2015-04-12, 14:35
Medlem
NorthSNKRs avatar
Skulle operationen underlättas om huvudpatienten låg i koma? Och om operationen pågick i minst en månad så att varje del kunde utföras med maximal noggrannhet och de känsligaste delarna kunde "läka" ihop.

Skulle det kunna underlätta om man försökte placera Valerys huvud på en 10-14 årings kropp? Eller t.o.m ett spädbarns? Om man bortser från storleksskillnaden.

Har man testat att byta huvud på livsformer som är mindre komplext uppbyggda än människan? Byta huvud på en fisk? Manet?

Problemet och de juridiska besvären med donatorkroppen måste vara att det inte är så många som godkänner att donera sin kropp för forskning/donation innan de dör eller blir hjärndöda. Måste iaf handla om ett mycket begränsat antal personer(kroppar) i världen.

Håller med tidigare postare om att det hade varit lättare att vara positivt inställd till ett sådant här projekt, om man redan idag hade haft större kunskap om att bota/donera till förlamade och amputerade personer.
Tror vi fortfarande har ganska många år kvar innan vi kan transplantera ett huvud och förvänta oss att patienten ens överlever.
Senast redigerad av NorthSNKR 2015-04-12 kl. 14:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in