2015-04-11, 14:39
Medlem
SmokeOns avatar
Mannen bedöms vara allvarligt psykiskt sjuk. Om det beror på att han är östafrikan eller för att han verkligen är det lär man aldrig få veta. En svensk kvinna ska aldrig aldrig ge en inbjudande signal, oavsett hur vag den än må vara, till en svart man om hon inte är beredd att ta konsekvenserna.
Citera
2015-04-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Beträffande åklagarens utvisningskrav: "Det har i målet framkommit att Migrationsverket ännu inte har utrett frågan om det
föreligger hinder mot verkställighet för det fall tingsrätten skulle besluta att utvisa
Sirak Tekeste Tekle ur riket. Förutsättningar saknas därför att bifalla åklagarens
utvisningsyrkande."

Detta låter ju helt bisarrt. Varför har inte migrationsverket utrett detta? Borde ju vara en prioriterad utredning om något.
Citera
2015-04-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
I domen får vi också syn på ett annat problem. Domstolen kan inte ta ställning till åklagarens yrkande om utvisning eftersom migrationsverket inte genomfört någon utredning om eventuellt verkställighetshinder, dvs om det finns något som skulle hindra en utvisning. Dels är det ju dåligt att åklagaren ev inte ligger på här, och att verket inte gör det de ska. Men även att man avstår från att ta ställning till saken oavsett hinder eller ej. Man borde kunna dömas till utvisning, sen får det ske när det är möjligt.

Migrationsverket måste väl göra en utredning först, om vilket land den här mannen kommer från, innan de kan uttala sig om han kan utvisas dit. Den här mannen anmäldes som försvunnen tidigare och enligt artikeln i Arbetarbladet är han förståndshandikappad och kan inte tala. Men av domen framgår ingenting sådant.
Citera
2015-04-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Migrationsverket måste väl göra en utredning först, om vilket land den här mannen kommer från, innan de kan uttala sig om han kan utvisas dit. Den här mannen anmäldes som försvunnen tidigare och enligt artikeln i Arbetarbladet är han förståndshandikappad och kan inte tala. Men av domen framgår ingenting sådant.

Man vet exakt var Sirak Tekeste Tekle kommer ifrån, då han innehar Eritreanskt medborgarskap.
Citera
2015-04-11, 14:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Dygnet runt personal du vet att Sundsvallssjukhus är rätt ansträngt med personal just nu! då fler och fler sjuksköterskor säger upp sig här

Så blir inte alls förvånad över att sånt här skit kan hända på detta totalt värdelösa sjukhus... sämre sjukhus i landet får du leta efter.
Det är ett sjukhus - det som händer när man får brist på personal är att det dras ner på platser - inte att man lämnar obemannat.

Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
När det kommer till hot om våld så är det inte en stor skillnad. Varför skulle man ta ett hot av sin partner på större allvar än från en främmande man som dessutom befinner sig på samma plats och kan förgripa sig på en när som helst? Kanske var det så att kvinnan inte vågade anmäla förrän mannen var utskriven eller liknande.
Du kan inte räkna ut det själv?

Om man säger till när man är på en bemannad avdelning så blir man dels inte ensam med förövaren - dels lär han ju rätt omgående flyttas - lämpligen till häkte då ..
Citera
2015-04-11, 14:55
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ett sjukhus - det som händer när man får brist på personal är att det dras ner på platser - inte att man lämnar obemannat.

Du kan inte räkna ut det själv?

Om man säger till när man är på en bemannad avdelning så blir man dels inte ensam med förövaren - dels lär han ju rätt omgående flyttas - lämpligen till häkte då ..

Som sagt! har du inte varit på detta sjukhus så förstår du inte hur värdelöst och underbemannat det är... ja vissa avdelningar är ibland helt obemannade för att det inte finns folk.
Citera
2015-04-11, 14:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Detta låter ju helt bisarrt. Varför har inte migrationsverket utrett detta? Borde ju vara en prioriterad utredning om något.
Han borde ha dömts till utvisning oavsett - även om verkställighetsförhinder skulle föreligga i dagsläget så finns det ju inget som säger att det inte kan förändras ..
Citera
2015-04-11, 14:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Som sagt! har du inte varit på detta sjukhus så förstår du inte hur värdelöst och underbemannat det är... ja vissa avdelningar är ibland helt obemannade för att det inte finns folk.
Läs domen - det var bemannat.
Citera
2015-04-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
..

Landstingen behöver hålla platserna öppna så länge som möjligt av många olika anledningar. Skiljer sig nog lite från sjukhus till sjukhus men det ska mycket till innan de drar ner på platser. Ibland kan avdelningar gå under rätt bemanning utan att platser stängs ner eller att belastningen är för hög innan det görs någonting åt det. Jag tycker det är ovanligt. Nu vet jag inte hur psykiatrin är men ex nattetid kan det vara 1 sjuksköterska på 20 patienter om jag inte missminner mig (vet inte hur många undersköterskor vårdare som finns då, nu vet jag inte hur det ser ut just i Sundsvall men det skrivs en hel del om sjukhuset där).
Citera
2015-04-11, 15:00
Medlem
micro113s avatar
Svaret på varför kvinnan inte larmade själv ligger sannolikt i vad hon vårdas för ..

Avdelning 51 bedriver akut psykiatrisk slutenvård för patienter med psykosdiagnos, med en specialbyggd del där man även har möjlighet att tillfälligt vårda särskilt vårdkrävande patienter. Man erbjuder också patienter över 45 år med psykostillstånd slutenvård.
Citera
2015-04-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Man vet exakt var Sirak Tekeste Tekle kommer ifrån, då han innehar Eritreanskt medborgarskap.

Nej, såvitt jag förstår kan man säga vad som helst när man säker asyl och man registreras enligt vad man har sagt även om man inte kans visa pass eller id-kort, och först därefter blir det en utredning. Nu har den här mannen kanske inte sagt någonting till Migrationsverket eftersom han inte kunde tala men någon som utgav sig vara hans släkting var med honom när han besökte migrationsverket, enligt artikeln i Arbetarbladet. Jag är inte ett dugg förvånad över att migrationsverket inte kommit vidare med sin utredning i det här fallet. Hur skulle du utreda varifrån en person kommer, som är så pass förståndshandikappad att han inte kan tala och som saknar identitetshandlingar? Men är detta sant eller var det bara en strategi för honom att dölja att han inte kommer från Eritrea och därmed inte är berättigad att få PUT per automatik? Enligt domen har han vart fall hörts i brottsmålet och lämnat sina förklaringar.
Citera
2015-04-11, 15:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Landstingen behöver hålla platserna öppna så länge som möjligt av många olika anledningar. Skiljer sig nog lite från sjukhus till sjukhus men det ska mycket till innan de drar ner på platser. Ibland kan avdelningar gå under rätt bemanning utan att platser stängs ner eller att belastningen är för hög innan det görs någonting åt det. Jag tycker det är ovanligt. Nu vet jag inte hur psykiatrin är men ex nattetid kan det vara 1 sjuksköterska på 20 patienter om jag inte missminner mig (vet inte hur många undersköterskor vårdare som finns då, nu vet jag inte hur det ser ut just i Sundsvall men det skrivs en hel del om sjukhuset där).
Ni kan sluta babbla om bemanningen - det var och är inte obemannat, vare sig natte- eller dagtid.
Alltså fanns personal på plats -- vilket också framgår i domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in