2015-04-10, 18:12
Bannlyst
Tjena

Har tänkt börja snusa 5 prillor om dan, LD salmiak (något lättare nikotinhalt va?)
Innan körde jag typ en dosa general om dagen.

Hade tänkt sluta men är inne i en tuff period

Snusar inte sent på kvällen och håller mig så länge jag orkar på morgonen.
Så ja, 4-5 prillor per dygn

Kommer det bli enklare för mig att sluta sen?

Dessutom, det är så mycket GODARE att snusa nu när man får känna ett sug efter de då och då
Citera
2015-04-10, 18:18
Medlem
Snus är svårt att dosera. Du riskerar att hoppa upp och ner, vilket inte kommer att vara gynnsamt. Nedtrappningen bör ske så jämnt och långsamt som möjligt. Över flera år, om så behövs.

Prova någon nikotinprodukt som du kan dosera enkelt. Cigg är dåligt eftersom det går in och ut snabbt, och det är krångligt att röka en halv.

Nikotinplåster kan du dela enkelt med en sax, tuggumin kan du bita av halva på, e-cigg kan du enkelt bara röka ett enda bloss utan problem.

Men om du promt måste hålla dig till snus så tycker jag att du ska sprida ut det över dagen istället för att koncentrera allt mitt på dagen. Överväg pckså lössnus eftersom du enkelt kan dosera det också. Ser inte hur berg-och dalbana-metoden skulle underlätta.
Senast redigerad av Daudodidi 2015-04-10 kl. 18:22.
Citera
2015-04-10, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Snus är svårt att dosera. Du riskerar att hoppa upp och ner, vilket inte kommer att vara gynnsamt. Nedtrappningen bör ske så jämnt och långsamt som möjligt. Över flera år, om så behövs.

Prova någon nikotinprodukt som du kan dosera enkelt. Cigg är dåligt eftersom det går in och ut snabbt, och det är krångligt att röka en halv.

Nikotinplåster kan du dela enkelt med en sax, tuggumin kan du bita av halva på, e-cigg kan du enkelt bara röka ett enda bloss utan problem.

Men om du promt måste hålla dig till snus så tycker jag att du ska sprida ut det över dagen istället för att koncentrera allt mitt på dagen. Överväg pckså lössnus eftersom du enkelt kan dosera det också. Ser inte hur berg-och dalbana-metoden skulle underlätta.

Anej så svårt är det inte!
jag slutade tvärt och höll upp i 3 månader utan problem.

Anledningen till att jag började var att jag fortfarande var singel och hade grovjobb, så jag tänkte, just nu lever jag de ultimata ungkarlslivet och fan, då måste jag snusa de e ju rätt gott

Var alltså inte så svårt, tycker du överdriver nu.

Vad jag undrar mer är, (förlåt om de inte framgick)
är de så skadligt med bara 5 prillor om dagen?

Blir det NÅGOT enklare att sluta sen för kroppen?
Alltså, jag utsätter mig för de här snussuget rätt ofta, ibland kan jag vara utan 1 dag osv.

Så jag vänjer mig vid att inte ha hela tiden
Citera
2015-04-10, 19:39
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Jag skulle inte kört på nedtrappning. Detta eftersom, precis som du säger, att varje snus blir så mycket godare. Den goda snusen kommer du minnas när du väl lägger ner sen.

Bättre att köra all-in och sluta tvärt, då snusen bara finns i käften utan "anledning" och du är allmänt trött på beroendet och ser enbart nackdelar.
Citera
2015-04-10, 20:01
Medlem
Pappersvargens avatar
Läs "Äntligen ickerökare". Sen slutar du utan nedtrappning eller substitut.
Citera
2015-04-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Anej så svårt är det inte!
jag slutade tvärt och höll upp i 3 månader utan problem.

Anledningen till att jag började var att jag fortfarande var singel och hade grovjobb, så jag tänkte, just nu lever jag de ultimata ungkarlslivet och fan, då måste jag snusa de e ju rätt gott

Var alltså inte så svårt, tycker du överdriver nu.

Vad jag undrar mer är, (förlåt om de inte framgick)
är de så skadligt med bara 5 prillor om dagen?

Blir det NÅGOT enklare att sluta sen för kroppen?
Alltså, jag utsätter mig för de här snussuget rätt ofta, ibland kan jag vara utan 1 dag osv.

Så jag vänjer mig vid att inte ha hela tiden
Been there, done that.
Exakt samma sak faktiskt.

Det svåra är inte att sluta. Det svåra är att inte börja igen.

Nej, det är inte farligt. Och ja, kroppen är adaptiv och kommer tids nog att vänja sig. Alltså blir det enklare ju mindre du snusar. Men det tar ju sin tid.

Att sluta cold turkey är faktiskt inte helt omöjligt, särskilt om man gör det vid rätt tidpunkt (jag gjorde det under en influensa, när jag ändå mådde piss och hade noll sug). Höll upp i drygt tre månader. And back I went. Men all forskning tyder på att successiv nedtrappning alltid är att föredra.

Cold turkey ökar risken för återfall. Det gäller alla droger. Jag står fast vid att du borde trappa ner, helst över något år faktiskt. Men det är klart, det är ju också individuellt. Du kan ju tillhöra minoriteten som inte hanterar en nedtrappning bäst. Fast att du faktiskt fortfarande snusar talar ju sitt

Det är inte särskilt farligt att utsätta sig för plötsliga nikotinabstinenser ofta. Men det låter ganska märkligt faktiskt. Har svårt att se varför man ens skulle göra så. Det enda jag kan komma på skulle vara den psykiska påfrestningen (som du ändå inte verkar känna av så starkt enligt dig själv) och det faktum att blodkärlen ständigt utvidgas och drar ihop sig, fram och tillbaka.
Senast redigerad av Daudodidi 2015-04-10 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in