2015-04-09, 21:11
Medlem
Bor i bostadsrätt. Antar att någon i bostadsrättsföreningen har extranyckel till den, men vem, och hur vet jag hur jag får tag på honom?

Vet att hans namn och nummer (samt alla andra i styrelsen) finns i entrén i huset, men är inte hemma just nu. Ganska akut, tacksam för svar :-)
Citera
2015-04-09, 21:20
Medlem
Det är inte direkt osannolikt att ingen har den, men kolla med ordföranden.
Citera
2015-04-09, 21:22
Medlem
Precis, som jag får tag på hur...?:-)
Citera
2015-04-09, 21:29
Medlem
Det är oftast vicevärden och vaktmästare som har huvudnycklar, om det är någon annan som har extranycklar så att säga. Finns det inga kontaktuppgifter till dessa personer någonstans? På papper som du har fått, på hemsidan eller liknande?
Citera
2015-04-09, 21:34
Medlem
Låssmeden är nog den som har den rätt nyckeln.
Tror ingen har extra nyckel till din bostadsrättslägenhet.
Eller om du byter lås på dörren när du flyttar in, går du då till någon i föreningen och öämnar en extra nyckel????
Citera
2015-04-09, 21:47
Medlem
Det finns ju huvudnycklar, hos vicevärden, men inte om du har låst tillhållarlåset, ingen har en extra tillhållarnyckel.
Citera
2015-04-09, 21:52
Medlem
Olika BRFer har olika system, ingen vet om just din BRF har lgh nycklar.
Ingen vet vilket servicenummer eller vilken kontaktperson din BRF har för dessa frågor.
Citera
2015-04-09, 22:13
Medlem
Ingen. Du har bara nycklar själv, om du inte givit nyckel till någon annan i föreningen. BRF har huvudnycklar som går till gemensamma utrymmen, men inte till något av dina lås.

Inte så troligt att en BRF skulle besluta att alla medlemmar i styrelsen skulle få nyckel till samtliga lägenheter, så om du inte specifikt har lämnat ut en hemnyckel till nån så är det låssmed som gäller.
Citera
2015-04-09, 22:29
Medlem
Det förekommer både att man har ett huvudnyckelsystem som innefattar samtliga cylindrar i systemet. Men det vanligaste idag är att man inte använder huvudnyckel om man på senare tid bytt system. Vanligast är att föreningen äger nyckelsystemet men varje lägenhetsinnehavare ansvarar för sina egna nycklar, men beställning av nya nycklar måste gå via föreningen på något sätt.
Det föreningen normalt har är någon fastighetsnyckel som går till allmänna utrymmen mm.

Men som redan är påpekat ingen här på FB kan ge dig ett korrekt svar då alla möjliga nyckellösningar finns. Än mindre hur du skall få tag på styrelsen.

Så TS för att svara på din fråga så är det som att svara på frågan "Hur långt är ett snöre"

Jag vet exempelvis hyresvärdar som sitter på en uppsättning av nycklar till samtliga lägenheter i sitt bestånd på flera tusen lägenheter. Jag vet även andra som har huvudnycklar och andra som inte har det.

Vissa kör med D10 cylindrar som har hantverksläge på cylindern. Andra kör med nyckeltub. Finns till och med några som tar ut låssmeden för att öppna dörrar eftersom de inte har nyckeln.
Finns till och med system som går att lägga om bara genom att göra en ny nyckel och på så sätt spärra bort den förlorade nyckeln. Så summan är att det finns inom lås ingen standardlösning på hur det är utan allt beror vilken tillverkare som sålt systemet, vilken låssmed som räknat på systemet och vem som tagit fram lås-schemat och dennes kunskapsnivå osv.
Citera
2015-04-09, 22:39
Medlem
Tack för alla svar! Hittade en person i byggnaden på Hitta.se och frågade honom. Brf hade extra, så löst det, tack!!!
Citera
2015-04-09, 23:00
Medlem
Brutes avatar
Jag måste ju fråga skeptiskt, vilket eller vilka godtagbara skäl skulle en BRF ha att organisera och administrera kopior av alla medlemmars privata bostadsnycklar?

I mina öron låter det bara som ett kostsamt system som det ändå inte finns utrymme för i lag att kunna använda.

Samtliga fall att gå in i lägenhet kräver ju ändå innehavarens medgivande, bortsett från rena larmutryckningar.

Systemet riskerar även att väcka misstänkliggöranden av missbruk och intrång.

//Brute
Citera
2015-04-09, 23:55
Medlem
Möjligt att vi kan lämnat ifrån oss en vid köpet...! De andra jag gick via visste nämligen inget om extranyckel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in