2006-01-26, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakira
Jag och killen ska köpa en nyare bil. 240:n börjar ge sig, den får troligen säljas som reservdelsbil.
Vi har tittat på internet, blocket b.l.a vissa visar fina bilder på sina bilar men har strykit över reg nummer. Varför har de något att dölja?
T ex om man vill titta på vv.se för att få information om fordonet.

Haha, ja det är rätt lustigt. Säljarna tror väl att man ska kolla upp vart han bor och sen komma och sno hans fina bil. Har faktiskt sett defekta bilar på blocket där dom har strukit över regnummret.
Citera
2006-03-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakira
Jag och killen ska köpa en nyare bil. 240:n börjar ge sig, den får troligen säljas som reservdelsbil.
Vi har tittat på internet, blocket b.l.a vissa visar fina bilder på sina bilar men har strykit över reg nummer. Varför har de något att dölja?
T ex om man vill titta på vv.se för att få information om fordonet.

Ta och ring och fråga! Kan tänka mig att säljaren inte vill att alla ska snoka på var han bo m.m. Om de måste ringa så har han kontroll över hur många personer han lämnar uppgifter till.
Citera
2006-03-17, 17:49
Medlem
k0rv3ns avatar
En tråd som det inte skrivits något i sedan andre mars. E den så viktig?
Citera
2006-03-18, 14:21
Medlem
Smart Cats avatar
Pruta med postväxel...

Det finns ett sätt att kunna betala med postväxel och samtidgat kunna pruta på priset och det är så här:

Säg att bilen kostar 50.000:- då tar man med en postväxel på 45.000:- och 5 tusenlappar. Prutar man ned prsiet till 47.000:- så är det bara att komplettera postväxel med 2 tusenlappar. Bra va?
Citera
2006-03-29, 11:17
Medlem
ekishs avatar
Lite tips till mig som ska köpa beg. bil från tyskland.
Hur är det med extra kostnader? t.ex. vad kostar det att köra in den i sveige? regga om den i sverige? med mera
Citera
2006-05-26, 01:21
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekish
Lite tips till mig som ska köpa beg. bil från tyskland.
Hur är det med extra kostnader? t.ex. vad kostar det att köra in den i sveige? regga om den i sverige? med mera

Beror helt på bil. Köper du en bil för tio tusen där som kostar tjugo i sverige så känar du nog inte men det finns nog bilar som är 100 000 billigare där än i sverige och då tjänar man på det
Citera
2006-06-28, 21:07
Medlem
Får inte det att funka när bilprovningen skall skicka ut kopior på besiktings protokollen när jag får mailet i lådan så står det nått error och den bifogade filen går inte att öppna med något program som jag har
Citera
2006-10-10, 10:08
Medlem
postväxel?

Skulle någon kunna berätta hur en sådan ser ut och om det finns något sätt att kolla att den är äkta?

Jag har en potentiell köpare på min bil nu men vi har inte pratat om betalningssätt. När jag köpte den så hade jag med m ig 20k i kontanter sedan förde vi över resten via internetbanken.

Vi hade samma bank så överföringen syntes redan samma minut, men om man har olika banker så kanske det tar ett par dagar, någon som vet?
Citera
2006-10-12, 14:37
Medlem
ajerikssons avatar
Vi bilägare har en sida där sura/glada bilägare rapporterar fel på deras bilar.
Bra att veta vilka fel som är vanligt förekommande innan man köper bilen.

http://www.vibilagare.se/felanmalan.asp
Citera
2006-10-16, 15:41
Medlem
Vilka frågor ställer man vid första samtalet?

Kan tänka mig något i stil med:
Finns bilen kvar?
Regnummer?

Sen kommer jag inte på något mer!!!
Citera
2006-12-08, 09:36
Medlem
Wooly Bullys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smart Cat
Det finns ett sätt att kunna betala med postväxel och samtidgat kunna pruta på priset och det är så här:

Säg att bilen kostar 50.000:- då tar man med en postväxel på 45.000:- och 5 tusenlappar. Prutar man ned prsiet till 47.000:- så är det bara att komplettera postväxel med 2 tusenlappar. Bra va?

Jag ska testa den här metoden imorgon. Om den inte fungerar så skickar jag faktura ;-)

Tack för bra tråd om bilköp förresten. Återkommer med min egen köp av beg. bil historia på söndag.
Citera
2006-12-09, 15:36
Medlem
Wooly Bullys avatar
Nu har jag köpt bil. Informationen i den här tråden var till mycket stor hjälp! La ner ganska mycket arbete på att leta besiktningsprotokoll och läsa registreringsbevis innan jag hittade rätt kan jag hälsa. Fast det var absolut värt det.

Angående betalning: Jag gjorde som så att jag tog en postväxel på större delen av beloppet (typ värsta skambudet) och tog med ett par tusen i cash. Lyckades pruta 15000 kr från annonspriset genom att köpa direkt på plats, ha pengarna färdiga samt påtala några mindre skavanker.

Som någon skrev tidigare i tråden så blev säljaren ganska spak när jag visade att pengarna fanns tillgängliga på studs om han bara sa ja till mitt bud.

Är helnöjd så här långt, får väl se hur jag mår om en vecka

Edit: Ska väl tillägga att jag följde instruktionerna för att gå igenom bilen till punkt och pricka innan det blev affär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in