Jag satt och näthandlade lite kläder och hittade ett par pyjamasbyxor jag gillade. Dessvärre hade den en stor Emporio Armani-text i byxlinningen. Synd tyckte jag då.
För det första så tycker jag i största allmänhet att det är osmakligt med stora (eller små) logotyper eller texter på klädesplagg. Har man jävligt snygga kläder så ska man inte behöva vara en vandrande reklampelare för företaget, jag betalar således för något jag egentligen borde få betalt för. Dessutom är det fult. Text har inget på klädesplagg att göra om man inte utövar någon form av sport eller på annat sätt är sponsrad.
För det andra så fick jag känslan av att Armani har blivit ett "turkmärke", ni vet sådär som att BMW på några år helt plötsligt gick från att vara en kvalitetsbil till att bli "pizzaracer".
Jag vet inte var denna känsla kom ifrån. Jag har aldrig hört någon säga något i den stilen men det var min andra reaktion på själva Emporio Armani näst efter att det var skitfult med text. Är det någon mer som har liknande uppfattning som eventuellt är mer underbyggd annat än min "känsla"?
För det andra så fick jag känslan av att Armani har blivit ett "turkmärke", ni vet sådär som att BMW på några år helt plötsligt gick från att vara en kvalitetsbil till att bli "pizzaracer".
När du bara säger Armani tänker man/jag såklart på "Giorgio Armani", vilket åtminstone inte jag anser vara ett turkmärke.
Emporio Armani är ju det billigare märket så kan självklart finnas diverse turkar som bär runt på just det märket.
Antagligen är det väl den känslan du har fått - att man försöker ha ett finare märke (Giorgio Armani) - men endast hade råd med den sämre varianten.
Får du betalt av TippEx, eller går det för sig att göra gratisreklam för dessa?
E.A är enligt mig ett s.k billigt lyxmärke, helt i klass med t.ex. Lexington, Michael Kors, Morris och Tommy Hilfiger. Längre bak i tiden representerades billig lyx av Lyle & Scott, Lacoste, J.Lindeberg och Tiger. Märken som av någon anledning alltid tycks ha just invandrare och tonåringar som ständig kundgrupp.
Jag har funderat lite grann och kommit med en hypotes. Det är rätt många kopior på just dessa märken och vem köper billiga fejkkläder? Jo, thailandsresenärer/WT och turrar...
Fast det haltar lite grann eftersom Rolex fortfarande anses som lyxmärke. Lättare att fejka kläder än klockor förvisso..
Problemet med Emporio Armani är att själva varumärket Armani så så välkänt. Är väl ett av de märken som gemene man direkt förknippar med "dyr high fashion". Kombinera det med dess italienska rötter (invandrare från mellanöstern verkar ofta identifiera sig med Italien av någon anledning) och Emporios relativt överkomliga prislapp så kan man enkelt förstå varför märket blir populärt hos folk som letar efter statusgivande kläder framför en personlig stil.
Kommer själv ihåg när jag som tonåring var helt märkesbesatt. Tyckte det coolaste man kunde bära var en t-shirt från Armani Jeans. Det enda den hade var ett stort AJ-tryck, men eftersom det var Armani så ansåg jag att det per definition blev coolt.
Emporio Armani är ju en del av Giorgio Armani så det är ju inget billigt krafs vi pratar om. Turkarna på stan klädda i Armani går ju i nittionio fall av hundra klädda i kopior som de köpt billigt på en marknad i hemlandet.
Mycket vilja men lite kunna över sådana killar. Lite som fenomenet med BMW som TS nämner. Jag kan nämligen inte tänka mig att någon anser en BMW av nyare modell vara en pizzaräzer. Det är ju inga pizzabagare som åker runt i nya 3- eller 5-serie och har den som tjänstebil. En pizzaräzer i min värld är en fem till tio år gammal BMW med kjolpaket och feta fälgar med en fismotor under huvet.
Men just detta med kopior måste ju skada ett märke oerhört. Jag har för mig att det var något klädmärke för några år sedan som var beredd att betala pengar till någon offentlig person (Big Brotherdeltagare eller något??) för att INTE ha på sig deras kläder.
Hursomhelst så köpte jag pyjamasbrallorna ändå. Det är inte så många som ser mig i pyjamasbrallor sen tyckte jag de var snygga. Texten på linningen till trots, har oftast en t-shirt över. Nu kan jag mysa
Det är ju bara att harva runt i någon medelstor stad en halvtimma så förstår man varför Armani har fått en rejäl skräpstämpel. Bara storrökande araber som sitter på cafeer som bär detta märke.