Citat:
Ursprungligen postat av
RickardXXIII
Man golar inte ner en kompis och hade jag gjort det hade vår vänskap varit rökt för alltid och ens kompisar betydde allt i den här åldern. Han var gränslös, gillade att chocka oss och kunde go bananas om han blev arg. Samtidigt var han en himla skön kille som vi hade jäkligt kul med, ingen ond kille, bara gränslös. Sen är det inte nåns barn vi snackar om här utan om en jycke och att kela den på "fel ställe" ja det dör den ju inte av, men visst var jag chockad. Hunden var pigg och glad och rolig för jämnan och kelig, den mådde prima ändå vad jag kunde se.
Det vore riktigt hemskt va, att "gola ner" din kompis och riskera er vänskap, bara för att du yttrar din åsikt?
Personligen så skulle jag aldrig sjunka så lågt att jag skulle kalla en person som jag inte vågar säga ifrån till (om det skulle behövas) för min vän. Kan en person inte ta kritik utan att säga upp vänskapen med mig så är det uppenbarligen inte min polare.
Jag sa inte heller någonting om att "gola ner" honom, utan jag menade att du borde ha sagt ifrån till honom direkt som du såg honom äckla sig mot hunden. "
Vad håller du på med?" kunde du åtminstone ha sagt. Men du låtsades som ingenting, precis som alla konflikträdda och mesiga svennar (män) gör i liknande situationer.
Det är dessutom riktigt löjligt och överdrivet att kalla något så normalt som att säga ifrån till/kritisera en person som begår en omoralisk handling för att "gola ner" personen. Det använder fegisar som ursäkt för att rättfärdiga att vara passiva och inte göra något åt saken i sammanhang då det verkligen behövs att någon säger ifrån.