Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-07, 14:38
Medlem
Keodas avatar
Hej alla smarta!

Först bör jag säga att jag har väldigt ringa kunskaper om datorer, jag kan följa en guide på internet och använda sunt förnuft för att laga saker och ting, men denna gång har jag kört fast.

Min laptop (en tre år gammal Acer jag köpte för omkring 5500 kr) började krångla igår. När jag startade om den så började den med felsökning/startreparation och kom fram till att det var ci.dll som var trasig.

Jag la över en ci.dll på skiva och bytte ut när jag var inne på återställning av systemavbildning, och när det inte funkade började jag försöka flytta filer till en extern hårddisk, också det via återställning av systemavbildning.

Det gick sådär bra, jag fick över en del, men var tvungen att starta om datorn hela tiden för att det hängde sig. Sen gick det helt snett och nu hittar inte datorn operativsystemet (operative system not found eller nåt liknande på svart skärm).

Så vitt jag förstår är mina alternativ nu att:

För att kunna rädda de filer jag inte haft backup på sen innan/lyckades hämta nu: köpa en adapter (sata usb?) av nåt slag, koppla hårddisken till laptopen till den och öppna genom en annan laptop och spara över filerna så. Finns det något smidigare sätt? Jag vet att jag gjort nåt med slave/master för några år sen mellan två stationära datorer. Har någon en länk eller bra beskrivning eller måste jag köpa nån sån där disc enclosure/sata usb och har nån i så fall köpråd?

När det gäller att rädda laptopen: jag har försökt med Avida rescue system (på usb inlagt av unebootin) och nån windows 7 repair från piratebay som jag la in (ej inbränd) på en cdrom. I bägge fall ändrade jag så att usb/cdrom skulle boota först, men utan resultat. Det enda jag tänker kan hjälpa är att ladda ner Windows 7 och lägga in på cdrom (det måste brännas in på skivan kanske?) och installera om? (min produktnyckel jag fick med laptopen borde väl vara giltig? Köpte med förinstallerat Windows, utan skivor).

Har någon nåt råd? Jag skulle bli väldigt tacksam för hjälp!
2015-04-07, 15:02
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keoda
För att kunna rädda de filer jag inte haft backup på sen innan/lyckades hämta nu: köpa en adapter (sata usb?) av nåt slag, koppla hårddisken till laptopen till den och öppna genom en annan laptop och spara över filerna så. Finns det något smidigare sätt? Jag vet att jag gjort nåt med slave/master för några år sen mellan två stationära datorer. Har någon en länk eller bra beskrivning eller måste jag köpa nån sån där disc enclosure/sata usb och har nån i så fall köpråd

Dockningsstation för ca 300 som då avser både för 2.5" + 3.5" på Kjell & Co.
2015-04-07, 20:56
Medlem
Om datorn är tre år gammal så bör det va SATA-kontakter.
Om så är fallet så kan du koppla in disken direkt i en stationär utan någon adapater eller liknande, då det är samma kontakter på 2.5" och 3.5"-diskar.
2015-04-08, 10:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
När du skaffat USB-dockan till din disk, se till att avsöka disken med ett uppdaterat virusskydd INNAN du börjar kopiera något från den disken!

Annars riskerar du att smitta dej igen!

Dessutom! Om du köpte datorn med en förinstallerad Windows 7 så bör du kunna installera om datorn (när du stoppat tillbaka disken i din dator igen) genom kommandon etc. som du kan hitta på datortillverkarens supportwebb, Troligtvis: http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers

2015-04-09, 18:05
Medlem
Keodas avatar
Tack för alla råd! Acer skickade skivorna till mig när jag bad om dem. Sen fick jag hjälp av en datakunnig kompis, som konstaterade att hårddisken var stendöd och inget gick att rädda. Som tur var hade jag gjort backup på det allra viktigaste, men mycket går ju förlorat. En tycker att en hårddisk ska överleva mer än två år, jag gör inget mer avancerat än att surfa, kolla film och skriva lite i word...

Men nu har jag köpt en ny fin hårddisk som installeras ikväll, så slutet gott, allting gott.
2015-04-17, 21:41
Medlem
08oss avatar
Citat:
Tack för alla råd! Acer skickade skivorna till mig när jag bad om dem. Sen fick jag hjälp av en datakunnig kompis, som konstaterade att hårddisken var stendöd och inget gick att rädda. Som tur var hade jag gjort backup på det allra viktigaste, men mycket går ju förlorat. En tycker att en hårddisk ska överleva mer än två år, jag gör inget mer avancerat än att surfa, kolla film och skriva lite i word...

Men nu har jag köpt en ny fin hårddisk som installeras ikväll, så slutet gott, allting gott.

Och läxan är att alltid göra backup
2017-07-09, 00:37
Medlem
Citat:
Hej alla smarta!

Först bör jag säga att jag har väldigt ringa kunskaper om datorer, jag kan följa en guide på internet och använda sunt förnuft för att laga saker och ting, men denna gång har jag kört fast.

Min laptop (en tre år gammal Acer jag köpte för omkring 5500 kr) började krångla igår. När jag startade om den så började den med felsökning/startreparation och kom fram till att det var ci.dll som var trasig.

Jag la över en ci.dll på skiva och bytte ut när jag var inne på återställning av systemavbildning, och när det inte funkade började jag försöka flytta filer till en extern hårddisk, också det via återställning av systemavbildning.

Det gick sådär bra, jag fick över en del, men var tvungen att starta om datorn hela tiden för att det hängde sig. Sen gick det helt snett och nu hittar inte datorn operativsystemet (operative system not found eller nåt liknande på svart skärm).

Så vitt jag förstår är mina alternativ nu att:

För att kunna rädda de filer jag inte haft backup på sen innan/lyckades hämta nu: köpa en adapter (sata usb?) av nåt slag, koppla hårddisken till laptopen till den och öppna genom en annan laptop och spara över filerna så. Finns det något smidigare sätt? Jag vet att jag gjort nåt med slave/master för några år sen mellan två stationära datorer. Har någon en länk eller bra beskrivning eller måste jag köpa nån sån där disc enclosure/sata usb och har nån i så fall köpråd?

När det gäller att rädda laptopen: jag har försökt med Avida rescue system (på usb inlagt av unebootin) och nån windows 7 repair från piratebay som jag la in (ej inbränd) på en cdrom. I bägge fall ändrade jag så att usb/cdrom skulle boota först, men utan resultat. Det enda jag tänker kan hjälpa är att ladda ner Windows 7 och lägga in på cdrom (det måste brännas in på skivan kanske?) och installera om? (min produktnyckel jag fick med laptopen borde väl vara giltig? Köpte med förinstallerat Windows, utan skivor).

Har någon nåt råd? Jag skulle bli väldigt tacksam för hjälp!
ta ur hårddisken och sätt den i en annan dator
2017-07-09, 07:12
Bannlyst
Boota datorn på Knoppix och kopiera ut filerna, eller anlita någon (Undvik mobil operatörer för dom kan oftast inte ett skit om datorer ) som gör det..

Allt bero på modell av dator.
2017-07-09, 09:04
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskelurrepro
ta ur hårddisken och sätt den i en annan dator

På drygt 2 år har nog TS fått ut sina filer
2017-07-10, 21:40
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
På drygt 2 år har nog TS fått ut sina filer
Håller med, TS får återkomma om problemet fortfarande skulle vara ett problem.

Tråd låst/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in