Citat:
Ursprungligen postat av LumberJack
Hur ofta måste en barnfamilj hyra in en datajöns eller jurist? Aldrig eller ytterst sällan. Hur ofta måste en familj hyra in en rörmockare eller elektriker? Fan så mycket oftare, och då är det fan så dyrt. Vi snackar om att man som vanlig knegare måste jobba minst 10 timmar för att ha råd att hyra in en hantverkare en sketen timme. Vitt alltså.
Visst är det vansinnigt dyrt det håller jag med dig om, det mesta är löjligt dyrt nuförtiden vare sig det gäller att anlita "jobbare" eller om det gäller elpriserna, hyran, serva bilen, gå till tandläkaren eller vad som helst. Men det ÄR praktiskt möjligt för de allra flesta trots att det är löjligt dyrt. Lösningen på problemet är ju att göra det mindre dyrt men inom rimlighetens gränser. Att bara börja anlita utlänningar istället och därmed dra ner lönerna på så löjligt låga nivåer så inte svenska "jobbare" ens skulle kunna leva på dom är ju helt fel väg att gå.
Citat:
Vad lever du i för värld? Har du någonsin varit tvungen att leja en hantverkare för dina egna surt förvärvade pengar? Som vanlig knegare har du inte råd. Om du anser det vara snålt att inte kunna betala vitt för något som genom en oligopolsituation och skattesystemet blivit för dyrt, har du en konstig syn på ekonomi.
Nej inte jag personligen men jag har släkt, vänner och bekanta som alla är låginkomsttagare men ändå har råd att anlita en hantverkare, tandläkare eller vad som nu behövs vitt i nån timme då och då. Även om det svider i plånboken. Och sen finns det också många som jag som varken har råd att anlita svartjobbare eller vitjobbare. Och sen finns det den klick som gnäller mest om hur dyrt allting är och hur höga skatterna är osv. Den klicken är dom som har råd med allting men gnäller ändå. Typ den medel-moderata riksdagsledamoten, det är minst sagt inte trovärdigt när någon som tjänar 50-100.000 i månaden påstår sig inte ha råd att betala skatt, anlita jobbare eller vad det nu är. Har du sett i tidningarna när man avslöjar de som anlitar mest svartjobbare? Alltid enbart folk som gott och väl har råd att anlita vitjobbare. Vanliga knegare är knappast den grupp som har städerskor, barnpassare osv. i hemmet. Sådant är för överklassen och överklassen HAR råd att anlita svenska vitjobbare.