2005-10-05, 18:11
Medlem
En stilla fråga.

Bläddrade i senaste nummret av Provins här om dagen och slogs av hur mycket skit som sprids i min hemregion... Sedan blev jag nyfiken. Sammansätts det över huvud taget något intressant stoff norr om Stockholm, frånsett det som de redan etablerade och döda påvisat? Finns det en undergroundscén eller mindre etablerade författarkollektiv som vandrar i Sara Lidmans, Gustav Hedenvind-Eriksson och Olof Högbergs fotspår?
Citera
2005-10-05, 19:59
Medlem
Ezzelinos avatar
Du om någon borde väl känna till existensen av en sådan innovativ undergroundscen i så fall? Nej, det finns nog bara en stor tystnad och frånvaro - tänk bara på hur få av Flashbackstammisarna som tycks njuta och försmäkta i Norrland. Jag menar, Torgnys publik på församlingshemmet eller vad fan det nu var i Norsjö häromsistens färdas väl mestadels med hjälp av rullator. Inte ens i Umeå har vi väl något livaktigt förutom Hammarströms och Subaltern? En samling trista sossefierade och proggmumifierade bolsjeviker i övrigt, misstänker jag...
Citera
2005-10-05, 20:01
Medlem
FetFulElaks avatar
Läs Torgny Lindgren och njut.. Bor förvisso i Småland numer, men skriver bygderomantik (SIC!) från Västerbotten..
Citera
2005-10-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Du om någon borde väl känna till existensen av en sådan innovativ undergroundscen i så fall? Nej, det finns nog bara en stor tystnad och frånvaro - tänk bara på hur få av Flashbackstammisarna som tycks njuta och försmäkta i Norrland. Jag menar, Torgnys publik på församlingshemmet eller vad fan det nu var i Norsjö häromsistens färdas väl mestadels med hjälp av rullator. Inte ens i Umeå har vi väl något livaktigt förutom Hammarströms och Subaltern? En samling trista sossefierade och proggmumifierade bolsjeviker i övrigt, misstänker jag...

Okej, jag erkänner att jag är ute och smygscoutar... igen! Men det är sant det jag säger om Provins. Den ska fräschas upp och jag är en i följden som erbjudits skitgörat, och vart ska man då börja om inte på FB?

Jag ser i dagsläget två sätt att fylla ett nummer på, uatn att behöva gå i länsflykt. Endera bjuder jag in 42 fotografer att skildra landsbygden och skippar texten helt. Eller så samlar jag hela Glänta-, Pequid-, OEI-, Vertigo-, Alastor- och Subalterngardet och lurar i dem att skriva under pseudonym.
Citera
2005-10-09, 21:08
Medlem
Flus avatar
För ett tag sedan fanns en kulturtidskrift från Luleå som hette Butter och verkade ganska intressant. Den mest namnkunnige medarbetaren var poeten och rockstjärnan Mattias Alkberg.
Jag vet inte om den lever ännu eller om något nummer går att få tag på söder om polcirkeln.
Citera
2005-10-28, 08:55
Medlem
Nog fan finns en skärva norrländsk litteratur av idag, ett exempel är David Vikgrens hammarénska små strån, nämnda Alkberg, Jörgensdotter.. Men inte är det en skärva där det finns alltför stor risk för beskärelse... Kanske dags att göra något åt det?
Citera
2005-10-28, 15:25
Medlem
Butter var ett bra tips och där återfinns ju nämnde Vikgren - även om inte han är helt obskyr - ungefär som Alkberg och Pär Hansson. Ger ut på W&W samt Tilldelades ju Rörlingsstipendiatet (visst heter det så?) i år. Jag gräver vidare...
Citera
2005-10-28, 15:49
Medlem
- Kanske får man lov att snegla en smula på det musikaliska också: "Producentteamet Flyphonics från Sundsvall har levererat beats och på skivan trängs jazzsamplingar och norrländsk skogsmelankoli med Peshis poetiska metaforer och säregna rap-stil, ofta på gränsen till sång."

- Kanske kan man finna något intressant i "Norrsken - en antologi med norrbottniska författare och poeter", som iaf kommit i två volymer. Det borde också finnas fler dylika antologier att gräva i, antagligen allesammans utgivna via landstingen.. (så djefla norrländskt)

- Kanske kan man gräva i Poesifestivalen i Härnösand som ju ska vara en norrländsk poesifestival. Ansvarig är Jan Wolf-Watz på Sambiblioteket i h-sand.

osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in