Citat:
Ursprungligen postat av
GunsAndHorses
Jag fick också ont i smalbenen när jag tog en powerwalk på löpbandet igår, så minskade jag på hastigheten i ett par minuter och sen ökade jag igen, det gick bra, men ska man gå i rask takt i 30 minuter varje dag i två veckor innan man börjar jogga?
Varför inte? Det tar tid för kroppen att gå ifrån stillasittande till en slags löpare.
Sen så rekommenderar jag att du springer på gräs eller elljusspår och skyr asfalt första halvåret eller så. Dels för att undvika skador och dels för att lättare hitta ett bra löpsteg. Backar kan dock slita mycket på otränad muskulatur så där gäller det att vara försiktig. Men annars är de viktiga för att hitta rätt teknik både utför och uppför.
Jag är kanske en udda figur, men det är lättare för mig att motivera mig till att springa en halvmara än att använda en motionscykel inomhus eller springa på löpband ens 10 minuter.... Mycket mer stimulerande att vara ute i naturen. När du ändå ska promenera är det nog bra träning för dig att gå i lite terräng för att stärka musklerna.
Några viktiga riktlinjer för löpteknik:
#Stolt hållning (aningen framåtlutad)
#Spänn dig inte
#Fötterna ska landa under kroppen: landa inte på hälen först utan mitt på foten/framfoten
#Förhållandevis hög frekvens
#Vid låga hastigheter ska fötterna rotera som om de utgjorde ett litet hjul, vid större hastigheter så blir hjulet naturligtvis större och låren kommer upp när man sprintar. Då blir armpendlingen allt kraftigare också.
# Var inte stel i överkroppen. Små rörelser i överkroppen till det bärande benet underlättar kraftöverföringen
När du blivit mer löpvan så gör kontrollerade ruscher på t.ex. gräs så att du lättare hittar en bra löpekonomi även i lite lägre hastigheter. Kan du springa någorlunda ekonomiskt i ganska höga farter finns det goda chanser för att du kan hålla god ekonomi i lite lägre farter.