2015-04-06, 17:30
Bannlyst
Fick i fredags för mig att jag skulle gå ut och jogga. Detta efter ett 15år+ stillasittande liv där jag har börjat bli lite pluffsig på senare år. Kunde springa i cirka 5 minuter och jag har fortfarade brutal smärta i nedre delen av benen, nästan vid foten.. Vad göra om man inte kan träna så lite ens? Eller det är bara att ge upp?
Citera
2015-04-06, 17:31
Medlem
Bara att ge upp tycker jag...
Citera
2015-04-06, 17:33
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonolimit
Fick i fredags för mig att jag skulle gå ut och jogga. Detta efter ett 15år+ stillasittande liv där jag har börjat bli lite pluffsig på senare år. Kunde springa i cirka 5 minuter och jag har fortfarade brutal smärta i nedre delen av benen, nästan vid foten.. Vad göra om man inte kan träna så lite ens? Eller det är bara att ge upp?

Tror nog mer att det handlar om att dina fotleder inte är vana att springa.
Det blir en rätt hög belastning på just knän och fötter vid löpning, speciellt om man ovan.
Mitt tips till dig skulle nog vara att börja med att promenera i rask takt ett tag så dina knän och fötter verkligen får vänja sig med ökad belastning innan du ger dig på att springa. Sen när du gjort det ett tag kan du börja jogga kortare sträckor, gå lite, jogga lite om vart annat.
Stressa långsamt och låt kroppen vänja sig så kommer du klippa milen enkelt inom en hyfsat snar framtid

Och kanske göra något åt din vikt också. Inte banta då eftersom det är skittråkigt, men bara tänka lite på vad som åker in i foderluckan. Ju lättare kropp desto mindre belastning
Citera
2015-04-06, 17:34
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Börja med raska promenader innan du börjar jogga.
Citera
2015-04-06, 17:48
Medlem
endures avatar
Testa en s.k. Crosstrainer på närmaste gym. Den simulerar i princip löpning fast i en helt stötfri miljö, vilket gör det ett perfekt hjälpmedel till att vänja din kropp vid rörelsen utan de riskfyllda stötmomenten.

Crosstrainer var min "gateway drug" till träning faktiskt, en gång i tiden för ca 7 år sedan. Jag var lite småpösig och började springa 60 min varje dag på crosstrainer samtidigt som jag tittade på stargate sg-1. Gick ned 8 kg på 1 månad. Var ju förstås inte bara crosstrainerns förtjänst utan jag slutade även äta chips...

Hursomhelst, sådan plötslig viktnedgång är ju egentligen inte optimalt. Hitta ett tempo som fungerar för dig och dumpa onyttigheterna. Crosstrainer är ett bra ställe att börja på om annat är smärtsamt.
Citera
2015-04-06, 17:53
Medlem
Som någon sade, börja med promenader. Får du ont då också, testa simning.
Citera
2015-04-06, 18:02
Medlem
smurflers avatar
Man skall vara försiktig med löpning när man är otränad. Benhinneinflammation är inget som är så hemskt roligt, och något man i många fall kan förebygga. Ta det lugnt, träna dig försiktigt uppåt. Kroppen anpassar sig snabbt!
Citera
2015-04-08, 11:15
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Jag fick också ont i smalbenen när jag tog en powerwalk på löpbandet igår, så minskade jag på hastigheten i ett par minuter och sen ökade jag igen, det gick bra, men ska man gå i rask takt i 30 minuter varje dag i två veckor innan man börjar jogga?
Citera
2015-04-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag fick också ont i smalbenen när jag tog en powerwalk på löpbandet igår, så minskade jag på hastigheten i ett par minuter och sen ökade jag igen, det gick bra, men ska man gå i rask takt i 30 minuter varje dag i två veckor innan man börjar jogga?

Varför inte? Det tar tid för kroppen att gå ifrån stillasittande till en slags löpare.
Sen så rekommenderar jag att du springer på gräs eller elljusspår och skyr asfalt första halvåret eller så. Dels för att undvika skador och dels för att lättare hitta ett bra löpsteg. Backar kan dock slita mycket på otränad muskulatur så där gäller det att vara försiktig. Men annars är de viktiga för att hitta rätt teknik både utför och uppför.

Jag är kanske en udda figur, men det är lättare för mig att motivera mig till att springa en halvmara än att använda en motionscykel inomhus eller springa på löpband ens 10 minuter.... Mycket mer stimulerande att vara ute i naturen. När du ändå ska promenera är det nog bra träning för dig att gå i lite terräng för att stärka musklerna.

Några viktiga riktlinjer för löpteknik:

#Stolt hållning (aningen framåtlutad)
#Spänn dig inte
#Fötterna ska landa under kroppen: landa inte på hälen först utan mitt på foten/framfoten
#Förhållandevis hög frekvens
#Vid låga hastigheter ska fötterna rotera som om de utgjorde ett litet hjul, vid större hastigheter så blir hjulet naturligtvis större och låren kommer upp när man sprintar. Då blir armpendlingen allt kraftigare också.
# Var inte stel i överkroppen. Små rörelser i överkroppen till det bärande benet underlättar kraftöverföringen

När du blivit mer löpvan så gör kontrollerade ruscher på t.ex. gräs så att du lättare hittar en bra löpekonomi även i lite lägre hastigheter. Kan du springa någorlunda ekonomiskt i ganska höga farter finns det goda chanser för att du kan hålla god ekonomi i lite lägre farter.
Senast redigerad av yegori 2015-04-10 kl. 23:31.
Citera
2015-04-14, 18:09
Medlem
Citat:

Tips är att töja benen ordentligt innan du ger dig ut, speciellt vader! Kör lite varannan dag till en början. Sedan när det känns bra kan du köra lite längre sträckor och mindre ofta om du vill
Citera
2015-11-04, 16:37
Medlem
Scott Danielss avatar
Har åkt på smärta vid smalbenen på framsidan och lite på sidorna de senaste två veckorna efter löprundorna och verkar inte bli av med det trots viloperiod. Fram till två veckor sedan gick det alldeles utmärkt att springa och jag vet inte riktigt vad som har hänt efter det.

Jag springer mina vanliga rundor utomhus mestadels på asfalt ungefär 3 ggr i veckan runt 5 km och tycker inte att skorna är slitna. Känner inte heller att jag har ändrat löpstil på något uppenbart sätt.

Hoppas någon har tips att delge så att jag kan komma igång snart igen!
Citera
2015-11-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Har åkt på smärta vid smalbenen på framsidan och lite på sidorna de senaste två veckorna efter löprundorna och verkar inte bli av med det trots viloperiod. Fram till två veckor sedan gick det alldeles utmärkt att springa och jag vet inte riktigt vad som har hänt efter det.

Jag springer mina vanliga rundor utomhus mestadels på asfalt ungefär 3 ggr i veckan runt 5 km och tycker inte att skorna är slitna. Känner inte heller att jag har ändrat löpstil på något uppenbart sätt.

Hoppas någon har tips att delge så att jag kan komma igång snart igen!
Hur länge har du hållit på med löpning? Tycker det låter som benhinneinfalmmation, gör det ont när du trycker mellan muskeln på framsidan och smalbenet?

Hur gamla är dina skor? Man brukar säga att löparskor håller i ca 2 år, därefter dämpar dom inte lika bra. Trots om du inte använt dom särskilt mycket. Kan också vara slitna sulor.

Det finns egentligen inte så mycket du kan göra om det nu är benhinneinflammation, du kan testa ta anti inflammatoriska medel och se om det skyndar på läkeprocessen. Stretching kan också funka, sätt dig ner / huka dig. Ena benet benet skall vara framför dig för att stabilisera din kropp. Det andra benet ligger på golvet i en horizantal linje. Greppa tag om knät på benet som ligger ner och lyft upp det tills du känner att det sträcker på framsidan. Hittade ingen bild på övningen, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Annars är det bara att vila, benhinneinflammation kan ligga i ett tag (för mig låg det i, i cirka 2 månader). Kanske finns det någon skonsammare motionssport du kan göra under tiden som det läker? T ex simning eller cykling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in