Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-06, 02:05
Medlem
Finns det något sätt att bota min afrofobi? Varje gång jag går ute och ser afrosvenskar så blir jag illa till mods, hjärtat börjar klappa högre och händerna svettas; kommer dom riktigt nära mig så får jag nästan paniska känslor och går in i "defense mode", som om det var en överhängande fara som hotar. Tror att jag även reagerar så fast mer undermedvetet när jag ser dom på bild eller TV.

Finns det lugnande medel som gör att symptomen på afrofobi mildras, kanske till och med försvinner? Det börjar bli smått omöjligt för mig att gå och handla i centrum numera, då det ju av förståeliga skäl är svårt att då inte stöta på afrosvenskar.

Finns det någon sorts träning där man kan lära sig vara i närheten av afrosvenskar i en kontrollerad situation, så att man på det viset kanske övervinner sin fobi?
Citera
2015-04-06, 02:08
Bannlyst
Det finns forskning som visar att vita blir rädda när de ser svarta människor. Det är nervkrets i hjärnan som aktiveras och det kan man se med hjärnbilder i realtid. Läste jag en gång för inte så länge sen.
Citera
2015-04-06, 02:10
Medlem
GoldenBlitz.s avatar
Fobier brukar behandlas med kognitiv beteendeterapi. Kontakta vårdcentralen och be om att få en remiss till en psykolog.
Citera
2015-04-06, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog1
Det finns forskning som visar att vita blir rädda när de ser svarta människor. Det är nervkrets i hjärnan som aktiveras och det kan man se med hjärnbilder i realtid. Läste jag en gång för inte så länge sen.

Det var intressant! Har det något att göra med att dom vita tänderna blänker i det svarta ansiktet, och påminner om t.ex. en aggressiv gorilla? Vi reagerar ju t.ex. instinktivt på hundar som visar tänderna och då blir vi rädda/ryggar tillbaka. Vad jag menar är: tolka vår hjärna afrosvenskar som rovdjur?
Citera
2015-04-06, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Vänta, är påsklovet den här veckan? Trodde det var förra?
Påsklovet borde rimligtvis vara på påsken, och idag är sista påskdagen, men det kan också bero på vilken del av landet som man bor i.

Tillbaka till ämnet, så är det klart att en vit människa ens utan att vara det minsta rasist först av allt märker om en svart människa är svart. Det är genetiskt betingat. Du ser ju på vita människor om de är blonda eller brunetter eller rödhåriga och om de har blå, gröna, bruna eller melerade ögon, så självklart ser du genast hudfärgen på en annan människa, och somliga kan säkert ha en fobi som inte alls är rasistisk, om man inte räknar den primitiva reaktionen hos reptilhjärnan som "rasism", men är du bättre än en politiker eller journalist, så räknar du förstås inte detta som rasism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in