2015-04-05, 22:23
Medlem
Sesamdamans avatar
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/article72919.ab

Detta drog igång min fysiska nyfikna hjärna. Hur funkar detta? Polackerna som framtagit vätskan vill inte berätta vad den innehåller men vad tror ni? Konsekvenser inför framtiden?
Citera
2015-04-05, 22:28
Medlem
smurflers avatar
Nu har jag inte möjlighet att se på klippet och du ger ingen som helst information om vad det handlar om, men skall ge några kommentarer ändå.

Revolutionerande vätska?

Vatten stoppar kulor. Ju snabbare ingångshastighet, ju mindre vatten krävs. De kraftigaste krypskyttsvapnena i världen klarar inte ens av att penetrera en meter vatten.

Om vi skall ta det ett steg längre så skulle newtonisk (är det den korrekta översättningen på newtonian?) vätska stoppa kulor betydligt snabbare än så. Antagligen är det någon typ av just sådan som nyttjas i klippet. När vätskan utsätts för tryck så agerar den som en fast massa.
Citera
2015-04-05, 22:32
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Nu har jag inte möjlighet att se på klippet och du ger ingen som helst information om vad det handlar om, men skall ge några kommentarer ändå.

Revolutionerande vätska?

Vatten stoppar kulor. Ju snabbare ingångshastighet, ju mindre vatten krävs. De kraftigaste krypskyttsvapnena i världen klarar inte ens av att penetrera en meter vatten.

Om vi skall ta det ett steg längre så skulle newtonisk (är det den korrekta översättningen på newtonian?) vätska stoppa kulor betydligt snabbare än så. Antagligen är det någon typ av just sådan som nyttjas i klippet. När vätskan utsätts för tryck så agerar den som en fast massa.
Vad menar du med att den inte klarar av att penetrera 1m vatten? Har ju själv skjutit med handvapen som penetrerat 20m vatten, att en krypskytte inte skulle göra det tror jag inte på.

Japp, det handlar om en newtonisk vätska som stelnar men varför är polackerna så hemliga med det och varför har inte forskare vid USA t.ex. redan tagit fram denna metod?
Citera
2015-04-05, 22:36
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Vad menar du med att den inte klarar av att penetrera 1m vatten? Har ju själv skjutit med handvapen som penetrerat 20m vatten, att en krypskytte inte skulle göra det tror jag inte på.

Japp, det handlar om en newtonisk vätska som stelnar men varför är polackerna så hemliga med det och varför har inte forskare vid USA t.ex. redan tagit fram denna metod?
Tjugo meter tror jag inte en sekund på, då motståndet av vattnet stoppar kulan betydligt snabbare än så. Orkar inte räkna på det, men jag kan, on the top of my mind, gissa att det handlar om kanske tio till femton meter max för en 9mm. Och då har jag inte ens räknat med när kulan träffar vattenytan, så i verkligheten är det nog inte ens det.

Handeldvapen har dessutom väldigt låg utgångshastighet i jämförelse med ett krypskyttsgevär. Som jag sade, ju snabbare kulan träffar vattenytan ju mindre vatten krävs för att kulan skall splittras. Och med splittras så menar jag mer eller mindre pulveriseras. Vatten kan inte komprimeras och har tröghet. När kulan färdas tillräckligt snabbt så hinner inte vattnet tryckas undan snabbt nog (kom ihåg, ingen kompression), så kulans krafter agerar på den egna strukturen = sliter sönder.

Jag är övertygad om att forskare vid USA redan har tagit fram den här funktionen då det är extremt basic fysik men att det inte är praktiskt att nyttja i stridsmiljö. En stor nackdel med newtonisk vätska är att den liksom läcker om man skulle råka riva hål på västen eller bli skjuten...
Senast redigerad av smurfler 2015-04-05 kl. 22:39.
Citera
2015-04-05, 22:39
Medlem
Det handlar nog om icke-newtonsk vätska av nåt slag. Den enklaste jag vet är 2 delar majsmjöl och 1 del vatten... Vätskan du får genom att blanda det ser helt normal ut... tills det utsätts för tryck.

www.youtube.com/watch?v=2mYHGn_Pd5M
Citera
2015-04-05, 22:41
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldWass
Det handlar nog om icke-newtonsk vätska av nåt slag. Den enklaste jag vet är 2 delar majsmjöl och 1 del vatten... Vätskan du får genom att blanda det ser helt normal ut... tills det utsätts för tryck.

www.youtube.com/watch?v=2mYHGn_Pd5M
Var givetvis non-newtonian fluid som jag menade. Visste att översättningen skulle ställa till det för mig.
Citera
2015-04-05, 22:51
Bannlyst
I call bullshit, men känns lite som öppet mål.

Non-newtonian fluids i all ära, men tror inte på detta ett skit.
Citera
2015-04-05, 23:05
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:

Se och lär:Mythbusters Shooting 50 Caliber Sniper into Water SD: https://youtu.be/tR856ingowI
Citera
2015-04-06, 05:25
Medlem
Icke-newtoniska vätskor är ju ingen nyhet i sig.
Det går att skapa samma effekt hemma i köket med hjälp av maizena och vatten, men tvivlar dock på att det skulle stoppa en kula.
Citera
2015-04-06, 12:48
Medlem
Citat:
Har ju själv skjutit med handvapen som penetrerat 20m vatten

How Many Water Balloons Does It Take To Stop A .44 Magnum?
https://www.youtube.com/watch?v=blGNsJl7Ku8
@ 2:00
Citera
2015-04-06, 12:48
Medlem
skunkjobbs avatar
De missar en viktig sak i reportaget. Vätskan är häftig men det är inte den i sig som stoppar kulan. Skulle man ha vätskan mellan ett par lager med vanlig mjuk plast skulle den inte duga som skydd. Det är kevlartyg som står för själva penetrationsskyddet precis som i alla andra skyddsvästar, vätskan kompletterar kevlartyget genom att stelna vid träff och sprida ut kraften från kulan över en större yta på kroppen. Samma skyddsförbättring kan fås genom att stoppa i hårda plattor i skyddsvästen men fördelen med den icke newtonska vätskan är att västen är mjuk och följsam när man inte blir beskjuten för att bli hård så fort den träffas. Bara obekväm precis när det verkligen behövs alltså.

Tidigare har vätskan impregnerat tyget men polackerna ser ut att ha den i ett eget lager innanför kevlaret. Vätskan brukar vara nanopartiklar av kisel suspenderade i polyetylenglykol (PEG) men sådan vätska är mjölkig och polackernas var klar så det borde vara något annat.

Lite mer om sådant: http://science.howstuffworks.com/liquid-body-armor.htm
och på film, speciellt för stickskydd: https://www.youtube.com/watch?v=rYIWfn2Jz2g
Citera
2015-04-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
och på film, speciellt för stickskydd: https://www.youtube.com/watch?v=rYIWfn2Jz2g
Så en normal kevlarskyddsväst ger inget vidare skydd för en pilbåge! Då borde den inte heller klara ammunitionskulor med vass spets. Det kanske inte görs sådana just därför i fin kaliber, till kanoner finns det ju. Det får en att tänka på pilarna som hade smidd spets och gick igenom riddarrustningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in