Citat:
Ursprungligen postat av
Sesamdaman
Vad menar du med att den inte klarar av att penetrera 1m vatten? Har ju själv skjutit med handvapen som penetrerat 20m vatten, att en krypskytte inte skulle göra det tror jag inte på.
Japp, det handlar om en newtonisk vätska som stelnar men varför är polackerna så hemliga med det och varför har inte forskare vid USA t.ex. redan tagit fram denna metod?
Tjugo meter tror jag inte en sekund på, då motståndet av vattnet stoppar kulan betydligt snabbare än så. Orkar inte räkna på det, men jag kan, on the top of my mind, gissa att det handlar om kanske tio till femton meter max för en 9mm. Och då har jag inte ens räknat med när kulan träffar vattenytan, så i verkligheten är det nog inte ens det.
Handeldvapen har dessutom väldigt låg utgångshastighet i jämförelse med ett krypskyttsgevär. Som jag sade, ju snabbare kulan träffar vattenytan ju mindre vatten krävs för att kulan skall splittras. Och med splittras så menar jag mer eller mindre pulveriseras. Vatten kan inte komprimeras och har tröghet. När kulan färdas tillräckligt snabbt så hinner inte vattnet tryckas undan snabbt nog (kom ihåg, ingen kompression), så kulans krafter agerar på den egna strukturen = sliter sönder.
Jag är övertygad om att forskare vid USA redan har tagit fram den här funktionen då det är extremt basic fysik men att det inte är praktiskt att nyttja i stridsmiljö. En stor nackdel med newtonisk vätska är att den liksom läcker om man skulle råka riva hål på västen eller bli skjuten...