2015-04-05, 20:37
Medlem
Hej,

Efter sökning fann jag att det saknades en tråd för buljonggrund i syfte att grunda grillsåser med, därför skapar jag denna.

Jag söker ett bra sätt att göra buljonggrund för att ha till mina grillrelaterade såser. Bland dem kommer ingå:

-Pepparsås
-Bourbonsås
-Barbecue (South Carolina, Virginia, även Kansas City classic)
-Etc.

Jag har testat färdiga fonder från butik, och dessa går fet-bort, då de smakar hundfoder (!).

Jag vill ha era förslag på köttgrund.
- Ska jag köpa ben, huggrester och kokbitar från nöt?
- Vilken metod för buljongkok rekommenderar ni?
- Vilka basgrönsaker/kryddor för buljongen är lämpliga till ändamålet?

Det kommer att behövas mängder på sikt, så har tänkt koka ned till koncentrerad fond och frysa och sedan ha till såserna. En del såser görs i batcher.

Jag kommer även att samla in allt droppspad från min bullet smoker när jag kör BBQ. Det är mycket fett i och för sig, men detta kan jag separera bort. Kvarvarande vätska bör ha mycket smak från köttet, men även vara ganska rökigt. Tror ni man kan använda det som buljongbas med framgång?

Alla recept och reflektioner är välkomna. Tack!
Citera
2015-04-05, 20:52
Medlem
JapanKinas avatar
Jag förmodar att du rymmer fond under buljong-benämningen? Själv är jag lite oklar med exakta beteckningen men buljong för mig kommer som tärningar medan fond är mer koncentrerat och i flytande form (alternativt fryst). Blir gärna "uppläxad" om någon vet med sig bättre!

Jag brukar i alla fall tillreda mina hemmagjorda fond på märgpipor och delar av t.ex. en bringa.

Sen slår jag upp en recept i kokboken på övriga ingredienser, lök, morötter osv.

Vill dock tillägga att jag inte använt ovanstående till att göra grillsås. Men kan tänka mig att en väl koncenterad fond kan göra sig mycket bra som grund till en grillsås.
Citera
2015-04-05, 22:45
Medlem
Ben, oxsvans och nötlägg är alla lämpliga att använda till buljonger. Detta brukar jag kombinera med lök och morötter som steks tills de i princip är karamelliserade. Rödvin fungerar också bra att ha i. Andra saker som kan vara trevliga, i mindre mängd, är stjälkselleri, tomatpuré, örter, champinioner och brandy.

Just oxfond brukar traditionellt få sjuda ganska länge, i jämförelse med många andra buljonger. Själv brukar jag tillreda den i tryckkokare under ungefär 2 timmar.

Bara en kraftigt reducerad fond tycker jag själv är den bästa såsen vid nästan alla tillfällen, oavsett vilket kött man äter.
Citera
2015-04-06, 00:22
Medlem
Hax.Pains avatar
(FB) Den stora " Fond " tråden .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in