Citat:
Ursprungligen postat av
FuckPF
Precis så fungerar det som du beskriver.
Phone Family har provision från Tre för varje tecknat abonnemang. Sen har Phone Family's säljare även en viss del av denna provision. Detta utgör ett incitament till att sälja som fan och tjäna pengar. Det i sig är ju inget fel, felet är det fulsälj de kör med. Att medvetet lura kunden och inte berätta om totalkostnaden mm för tecknad abonnemang.
Jag ser dom ofta på köpcentret i "min" stad. De brukar ropa "Gratis kontantkort", "Gratis Telefon" eller namnet på någon operatör. De siktar aktivt in sig på åldringar eller andra snälla o godtrogna personer.
Att Tre väljer att samarbeta med dom är otroligt, de drar ner Tre varumärke i skiten. Men iom att alla andra operatörer sagt upp samarbetet sitter Tre i en guldsits... Phone Family är tvingade att bara sälja Tre´s abonnemang.
Ibland tror kunderna att de tecknad abonnemang hos en annan operatör! De brukar köra med att "det är samma nät".
Indirekt smutsar de ner 3:s varumärke dessutom ja. 3 tappar/kommer tappa kunder pga Phone Family. Alla förstår ju inte att Phone Family och 3 är två helt skilda företag/produkter.
Har själv jobbat för ett företag som "fulat på detta sättet". Eller ja jag jobbade inte inom mobiltelefon-branschen, utan med el-avtal. Till skillnad från många andra säljare så klarade inte jag av att lura människor, men det blev indirekt så i alla fall.
För ca 2-3 år sen jobbade jag för ett företag, vi kan kalla det företag A. Som anställd hos företag A, så var min uppgift, ringa människor och få dem bli medlemmar i en medlemstjänst, för att de skulle få det mest gynnsamma/billigaste el-avtalet i framtiden, när deras pågående avtal löpt ut. Med andra ord så skulle en medlem flyttas över till det billigaste elavtalet, när det pågående avtalet gått ut. Dock hade alla medlemmar 14 dagar på sig att tacka nej, till det nya avtalet sedan. Jag trodde givetvis att jag gjorde en god gärning.
Men icke. Vi jobbade åt ett annat företag, vi kan kalla det företag B. Företag B flyttade inte över medlemmar till det billigaste el-avtalet, utan istället till det som gav dem mest i provision. I många fall fick medlemmarna inte ens ett bra el-avtal, när deras el-avtal gått ut. Och i många fall fick inte medlemmarna heller möjligheten att tacka nej, utan de flyttades över till ett nytt el-avtal automatiskt, utan sin vetskap.
I många fall tog sig dessutom företag B rättigheten att säga upp sina medlemmars pågående el-avtal, fast de givetvis inte hade rätt att göra det. Det medförde då att medlemmarna blev skyldiga att betala det elbolag, som de fått sitt avtal uppsagt hos.
I det här fallet var det alltså inte företag A som gjorde fel, som jag jobbade hos, utan företag B, som vi jobbade åt. (företag A fick provision av företag B för att de fixade medlemmar åt företag B).
Men en låg lön hos företag A, gjorde ändå att många valde att "fulregga". Märkligt nog bara jag och en snubbe till som mådde dåligt dagligen, av det vi gjorde, även fast vi inte gjort något fel.
Där har du lite smaskig info om hur det kan gå till på annat håll också.