2015-04-06, 03:20
Medlem
FuckPFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Har du själv jobbat för företaget?

Har sett Phone Family i centrum, i staden jag bor i. De har fått en hel del kritik och klagomål senaste åren. Framförallt för att de varit för på. I princip kastade sig ut i galleria-gången och släpat in kunder.

Har inte jobbat där själv men en bekant som är i mobilbranschen har berättat lite om deras försäljningsmetoder.

Det där med att kasta sig över folk i gallerior är deras modus operandi. De letar efter åldringar eller annat folk som är lite godtrogna och lättlurade.

Min snart 80-åriga farmor råkade ut för dom förra året. Vill inte säga för mycket men det blev väl lite hot från min sida om diverse "åtgärder" mot säljaren om han inte löste det hela. Han hade ett udda namn så jag letade upp hans adress och lite annan info. Det uppskattade han inte...
Senast redigerad av FuckPF 2015-04-06 kl. 03:24.
Citera
2015-04-06, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckPF
Har inte jobbat där själv men en bekant som är i mobilbranschen har berättat lite om deras försäljningsmetoder.

Det där med att kasta sig över folk i gallerior är deras modus operandi. De letar efter åldringar eller annat folk som är lite godtrogna och lättlurade.

Min snart 80-åriga farmor råkade ut för dom förra året. Vill inte säga för mycket men det blev väl lite hot från min sida om diverse "åtgärder" mot säljaren om han inte löste det hela. Han hade ett udda namn så jag letade upp hans adress och lite annan info. Det uppskattade han inte...

Välkända företag som bedriver bedrägeriverksamhet genom att sälja "kända produkter", de gör mig något fruktansvärt irriterad. Är inte bara i mobilbranschen dessa bedragare finns, du kan även råka ut för dem i andra sammanhang, de har ju en tendens att sälja saker på abonnemang.

Finns många skojare som lurar godtrogna människor och gamlingar vad gäller pensionsförsäkringar, elavtal med mera utöver mobiltelefonabonnemang. Det är för övrigt rätt vanligt att företaget "som har bedragare som säljare", jobbar åt ett annat företag. Vi kan kalla det företag A. Företag A får ju sedan betalt i provision av företaget produkten avser/företaget som äger produkten. Phone Family får betalt av 3 med andra ord.
Citera
2015-04-06, 03:47
Medlem
FuckPFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Finns många skojare som lurar godtrogna människor och gamlingar vad gäller pensionsförsäkringar, elavtal med mera utöver mobiltelefonabonnemang. Det är för övrigt rätt vanligt att företaget "som har bedragare som säljare", jobbar åt ett annat företag. Vi kan kalla det företag A. Företag A får ju sedan betalt i provision av företaget produkten avser/företaget som äger produkten. Phone Family får betalt av 3 med andra ord.

Precis så fungerar det som du beskriver.

Phone Family har provision från Tre för varje tecknat abonnemang. Sen har Phone Family's säljare även en viss del av denna provision. Detta utgör ett incitament till att sälja som fan och tjäna pengar. Det i sig är ju inget fel, felet är det fulsälj de kör med. Att medvetet lura kunden och inte berätta om totalkostnaden mm för tecknat abonnemang.

Jag ser dom ofta på köpcentret i "min" stad. De brukar ropa "Gratis kontantkort", "Gratis Telefon" eller namnet på någon operatör. De siktar aktivt in sig på åldringar eller andra snälla o godtrogna personer.

Att Tre väljer att samarbeta med dom är otroligt, de drar ner Tre´s varumärke i skiten. Men iom att alla andra operatörer sagt upp samarbetet sitter Tre i en guldsits... Phone Family är tvingade att bara sälja Tre´s abonnemang.

Ibland tror kunderna att de tecknat abonnemang hos en annan operatör! De brukar köra med att "det är samma nät".
Senast redigerad av FuckPF 2015-04-06 kl. 03:58.
Citera
2015-04-06, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckPF
Precis så fungerar det som du beskriver.

Phone Family har provision från Tre för varje tecknat abonnemang. Sen har Phone Family's säljare även en viss del av denna provision. Detta utgör ett incitament till att sälja som fan och tjäna pengar. Det i sig är ju inget fel, felet är det fulsälj de kör med. Att medvetet lura kunden och inte berätta om totalkostnaden mm för tecknad abonnemang.

Jag ser dom ofta på köpcentret i "min" stad. De brukar ropa "Gratis kontantkort", "Gratis Telefon" eller namnet på någon operatör. De siktar aktivt in sig på åldringar eller andra snälla o godtrogna personer.

Att Tre väljer att samarbeta med dom är otroligt, de drar ner Tre varumärke i skiten. Men iom att alla andra operatörer sagt upp samarbetet sitter Tre i en guldsits... Phone Family är tvingade att bara sälja Tre´s abonnemang.

Ibland tror kunderna att de tecknad abonnemang hos en annan operatör! De brukar köra med att "det är samma nät".

Indirekt smutsar de ner 3:s varumärke dessutom ja. 3 tappar/kommer tappa kunder pga Phone Family. Alla förstår ju inte att Phone Family och 3 är två helt skilda företag/produkter.

Har själv jobbat för ett företag som "fulat på detta sättet". Eller ja jag jobbade inte inom mobiltelefon-branschen, utan med el-avtal. Till skillnad från många andra säljare så klarade inte jag av att lura människor, men det blev indirekt så i alla fall.

För ca 2-3 år sen jobbade jag för ett företag, vi kan kalla det företag A. Som anställd hos företag A, så var min uppgift, ringa människor och få dem bli medlemmar i en medlemstjänst, för att de skulle få det mest gynnsamma/billigaste el-avtalet i framtiden, när deras pågående avtal löpt ut. Med andra ord så skulle en medlem flyttas över till det billigaste elavtalet, när det pågående avtalet gått ut. Dock hade alla medlemmar 14 dagar på sig att tacka nej, till det nya avtalet sedan. Jag trodde givetvis att jag gjorde en god gärning.

Men icke. Vi jobbade åt ett annat företag, vi kan kalla det företag B. Företag B flyttade inte över medlemmar till det billigaste el-avtalet, utan istället till det som gav dem mest i provision. I många fall fick medlemmarna inte ens ett bra el-avtal, när deras el-avtal gått ut. Och i många fall fick inte medlemmarna heller möjligheten att tacka nej, utan de flyttades över till ett nytt el-avtal automatiskt, utan sin vetskap.

I många fall tog sig dessutom företag B rättigheten att säga upp sina medlemmars pågående el-avtal, fast de givetvis inte hade rätt att göra det. Det medförde då att medlemmarna blev skyldiga att betala det elbolag, som de fått sitt avtal uppsagt hos.

I det här fallet var det alltså inte företag A som gjorde fel, som jag jobbade hos, utan företag B, som vi jobbade åt. (företag A fick provision av företag B för att de fixade medlemmar åt företag B).
Men en låg lön hos företag A, gjorde ändå att många valde att "fulregga". Märkligt nog bara jag och en snubbe till som mådde dåligt dagligen, av det vi gjorde, även fast vi inte gjort något fel.

Där har du lite smaskig info om hur det kan gå till på annat håll också.
Senast redigerad av herrtanke 2015-04-06 kl. 04:24.
Citera
2015-04-06, 09:08
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
TS, du missade en länk, tråden som redan finns under värdepapper här på FB:
(FB) Aktie Phone Family AB

Att bröderna Hiertenstein har agerat vilseledande och bedrägligt i samband med börsintroduktionen råder det knappast någon tveksamhet kring. Mer intressant är styrelseordförande Stefan Sebös roll i den här härvan. Sebö, som äger knappt 9% i bolaget, har alltså lånat ut sitt namn till dessa skurkar, antagligen med förhoppningen om att bli rik snabbt. Det gick nog inte riktigt som han hade tänkt sig.

Så här skriver han på sin hemsida om "Framgångsrik försäljning"

Citat:
Det räcker inte med att ha bra produkter eller tjänster. Det räcker inte heller med att ha bra service eller kvalitet.

Allt måste säljas. Konkurrensen är iödag hårdare inom de flesta branscher än den någonsin varit. Företag som är framgångsrika och lönsamma är de som lyckas att sälja sina produkter och tjänster.

Citat:
I min roll som konsult har jag haft förmånen att arbeta med 100 tals företag i de flesta branscher och har därigenom fått en enorm erfarenhet av allt inom försäljning.

http://www.sebo.se

Men det saknas några kloka ord om framgångsrikt företagande. Undrar hur det går med hans kurser idag? Hittar han några nya kunder?
Senast redigerad av Hedobald.Braxen 2015-04-06 kl. 09:13.
Citera
2015-04-06, 09:27
Medlem
FuckPFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
TS, du missade en länk, tråden som redan finns under värdepapper här på FB:
(FB) Aktie Phone Family AB

Att bröderna Hiertenstein har agerat vilseledande och bedrägligt i samband med börsintroduktionen råder det knappast någon tveksamhet kring. Mer intressant är styrelseordförande Stefan Sebös roll i den här härvan. Sebö, som äger knappt 9% i bolaget, har alltså lånat ut sitt namn till dessa skurkar, antagligen med förhoppningen om att bli rik snabbt. Det gick nog inte riktigt som han hade tänkt sig.

Så här skriver han på sin hemsida om "Framgångsrik försäljning"

http://www.sebo.se

Men det saknas några kloka ord om framgångsrikt företagande. Undrar hur det går med hans kurser idag? Hittar han några nya kunder?

Intressant!

Hittade detta:

http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid146.dbp.asp

http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid113.dbp.asp

Remium som upprättade prospektet och värderingen av Phone Family inför börsnoteringen har kopplingar genom närstående.

Stefan Sebö´s svärson Mattias Malmström är VD på Remium!

Snacka om att de har blåst investerare.... från 18kr/aktie vid börsintroduktion till dagskursen runt 1 kr/aktie.
Citera
2015-04-06, 09:29
Medlem
FuckPFs avatar
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/ph...A4llda-3023202

Citat:
Företaget Phone Family anklagas för att lura på kunder gratisprodukter som i slutändan ändå kostar tiotusentals kronor. En före detta anställd vittnar om att de här försäljningsmetoderna uppmuntrats av chefer och lärts ut till nyanställda.
Citera
2015-04-06, 09:53
Medlem
FuckPFs avatar
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid721.dbp.asp

Citat:
2015-01-14 | 09:31
Phone Family tar in 10,6 miljoner kronor
Genomför en riktad nyemission mot callcenterbolaget PEC Sweden som blir största ägare i bolaget.

Det har stormat kring Phone Family det senaste halvåret. Bara två dagar efter nyheten att bolaget hotas med böter från Konsumentverket meddelar bolaget att man avser att genomföra en riktad nyemission för att ta in 10,6 miljoner kronor.

https://www.avanza.se/placera/pressm...ingskanal.html

Citat:
Stockholm 2015-03-19
STOCKHOLM, SVERIGE – Phone Family AB (publ) meddelar att man lanserar Telemarketing som ytterligare en försäljningskanal. Telemarketingkanalen lanseras i samarbete med Phone Family’s nye huvudägare PEC Sweden AB som är ett av Sveriges ledande företag inom Telemarketing- och callcenter tjänster.

Jaha, nu nöjer de sig inte med att terrorisera folk på köpcenter.... nu ska de börja med telemarketing också.
Citera
2015-04-06, 09:53
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Alltele ABs ägare blir ny huvudägare i Phone Family AB. Han får det nog mycket billigt.

De enda små glädjeämnen man kan hitta i den här soppan är att huvudägarna i Phone Family inte hann sälja av innan skandalen briserade, vilket säkert var enda avsikten med börsintroduktionen, samt att Remiums VD har avgått.
Citera
2015-04-06, 10:00
Medlem
FuckPFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Alltele ABs ägare blir ny huvudägare i Phone Family AB. Han får det nog mycket billigt.

De enda små glädjeämnen man kan hitta i den här soppan är att huvudägarna i Phone Family inte hann sälja av innan skandalen briserade, vilket säkert var enda avsikten med börsintroduktionen, samt att Remiums VD har avgått.

https://www.avanza.se/placera/telegr...pa-remium.html

Verkligen ett glädjeämne att huvudägarna inte hann casha in blåsningen!

Ska bli intressant att se kommande bokslut för Phone Family...
Citera
2015-04-06, 10:24
Medlem
FuckPFs avatar
(FB) Min mor har blivit blåst av säljare från The Phone Family, hjälp mig bestrida!

Hittade en annan tråd på fb som är värd att även länka här.
Citera
2015-04-06, 14:24
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Namnet verkar vara valt för att förvirra folk så att de tror att det är The phonehouse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in