2015-04-04, 18:41
Medlem
Som rubriken lyder : Vad gör Gud/Allah, med människor som leker eller tror dom är Gud/Allah?

Är Gud förlåtande eller straffar Gud/Allah dom till helvetet?

Då syftar jag på dem som tror dom är några, och har rätten och bestämma över andras liv.
Så de människor som blir utsatta inte har något privatliv. Allt du gör ska denna människa veta, om något inte stämmer överens med dennes bild av dig, då ska han eller hon straffa dig.

Vad gör Gud/Allah med sådana människor?
Citera
2015-04-04, 19:03
Medlem
De som tror sig stå över sin egen guds skapelse bör nog ta en extra funderare.

Det är oftast deras guds sak att döma människor, och de som tror sig stå över detta lär nog inte få någon nåd av deras egna tro att döma.
Citera
2015-04-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakelover
Som rubriken lyder : Vad gör Gud/Allah, med människor som leker eller tror dom är Gud/Allah? Är Gud förlåtande eller straffar Gud/Allah dom till helvetet?
Då syftar jag på dem som tror dom är några, och har rätten och bestämma över andras liv.
Så de människor som blir utsatta inte har något privatliv. Allt du gör ska denna människa veta, om något inte stämmer överens med dennes bild av dig, då ska han eller hon straffa dig.

Det beror på vad människorna gör, halshugger folk eller delar ut mat till människor.

Är Gud förlåtande ? Ja - det är han.

Straffar Gud / Allah dom till helvetet ? det beror på vad de gör och hur och vad de tror om Gud.

Å för de som tror de är Gud - det beror på vilken tro de har och vad de tycker om andra människor.
Kallas kärlek till sin nästa eller hat till sin nästa.
Citera
2015-04-04, 19:56
Medlem
Tror man något sådant så är man väl mentalt störd. Men Gud/Allah gillar kanske inte mentalt störda människor?
Citera
2015-04-04, 20:03
Bannlyst
Gud/Allah kommer att se om dessa gör något positivt eller negativt när de påstår sig vara "Gud/Allah", vore det positivt så ser "Gud/Allah" personens inre, och hur starka bevis han har på vad han gör, och det minskar alltså straffet, men gör han något negativt med sin roll som "gud/Allah", så är nog han/hon bland det första i helvetet.
Citera
2015-04-04, 21:59
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakelover
Som rubriken lyder : Vad gör Gud/Allah, med människor som leker eller tror dom är Gud/Allah?

Är Gud förlåtande eller straffar Gud/Allah dom till helvetet?

I både Bibeln och Koranen ges exemplet med faraon, tyrannen som trodde han var gud.
Citera
2015-04-04, 22:24
Medlem
lagomtjocks avatar
Gud/Allah gör nog inte så jävla mycket åt saken.
För gud finns nämligen inte, religion är bara en massa sagor och vidskepelse.
Citera
2015-04-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Gud/Allah kommer att se om dessa gör något positivt eller negativt när de påstår sig vara "Gud/Allah", vore det positivt så ser "Gud/Allah" personens inre, och hur starka bevis han har på vad han gör, och det minskar alltså straffet, men gör han något negativt med sin roll som "gud/Allah", så är nog han/hon bland det första i helvetet.
Guden tillåter alltså att andra tar över dennes roll som domare?

Då kan ju människan själv avgöra vad som är positivt eller negativt. Därmed är denna gud plötsligt irrelevant.
Citera
2015-04-05, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Guden tillåter alltså att andra tar över dennes roll som domare?

Då kan ju människan själv avgöra vad som är positivt eller negativt. Därmed är denna gud plötsligt irrelevant.
Nu är jag knappt kristen eller muslim, men för att ta en rättvis ställning: en kristen eller muslim skulle ha sagt att det är gud som ställer till vad som är positivt eller negativt, även om vi är omedvetna om det, i vårt inre eller sm påverkan utav fallet, samt att Gud/Allah fortfarande kommer att straffa en person för att han ljög, påstod sig vara gud/Allah, men teori bara.
Citera
2015-04-05, 12:26
Medlem
Citat:
Nu är jag knappt kristen eller muslim, men för att ta en rättvis ställning: en kristen eller muslim skulle ha sagt att det är gud som ställer till vad som är positivt eller negativt, även om vi är omedvetna om det, i vårt inre eller sm påverkan utav fallet, samt att Gud/Allah fortfarande kommer att straffa en person för att han ljög, påstod sig vara gud/Allah, men teori bara.
Men om domaren straffar människor som leker domare så blir ju kontentan att människor inte ska leka domare.

Då ser jag inte längre hur en troende skulle anse sig ha rätten att agera gud (förhindra människans fria vilja genom att straffa t.ex. homosexuella).

Förstöra guds skapelse genom att förstöra ännu en av guds skapelse, och dessutom agera gud?
Nej, jag förstår inte alls hur dessa troende resonerar.
Senast redigerad av Daudodidi 2015-04-05 kl. 12:34.
Citera
2015-04-05, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Men om domaren straffar människor som leker domare så blir ju kontentan att människor inte ska leka domare.

Då ser jag inte längre hur en troende skulle anse sig ha rätten att agera gud (förhindra människans fria vilja genom att straffa t.ex. homosexuella).

Förstöra guds skapelse genom att förstöra ännu en av guds skapelse, och dessutom agera gud?
Nej, jag förstår inte alls hur dessa troende resonerar.
Muslimer iaf. som jag har lagt min tid på att studera är icke-enade i denna frågan. sunnimuslimer säger att man ska vara "domare på Jorden", och tvinga folk att lyda guds regler. sufi och shiamuslimer säger däremot att detta är rätt och detta är fel, men att man ska inte tvinga något till det, att man har fri vilja i slutet, och att det är gud/Allah som straffar.
Citera
2015-04-05, 12:48
Medlem
Citat:
Muslimer iaf. som jag har lagt min tid på att studera är icke-enade i denna frågan. sunnimuslimer säger att man ska vara "domare på Jorden", och tvinga folk att lyda guds regler. sufi och shiamuslimer säger däremot att detta är rätt och detta är fel, men att man ska inte tvinga något till det, att man har fri vilja i slutet, och att det är gud/Allah som straffar.
Ja, då finner jag den sistnämnda gruppens resonemang mycket vettigare.

Hur tenderar kristna och andra grupper att tänka i frågan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in