• 2
  • 3
2003-07-04, 05:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Padme

Jag r skeptiskt till att det gr att gra det, ven om man hade obegrnsat med pengar. Tillslut blir allt trkigt, vad man n gr. Pengar fungerar utmrkt som en trygghet, men att de ger aldrig en lycka som hller p lng sikt.
En gng till d: om du har nog med pengar fr att slippa arbeta, s kan du frfoga ver din tid precis som du vill. Du r inte tvungen att ta ett frnedrande och sjlsddande arbete inom t.ex. vrden eller industrin, som du mste lgga strre delen av din vakna tid p. Schopenhauer levde hela livet p ett arv efter sin far som var affrsman i Danzig och Hamburg. Trots att han blev fil. dr. p en avhandling om livets meningslshet tyckte han att detta var det bsta i hans liv; att inte behva lgga ett gonblick p ngot som ngon annan hade bestmt. Han kunde varje morgon sga: "Den hr dagen r min". :arrow: Tycker att du gnller unga/vackra/ekonomiskt oberoende Padme. :roll:
Citera
2003-07-04, 09:42
Medlem
Buddhism, *harkel*..

S lnge du knner begr kommer du att lida. Vldig enkelt faktiskt, sluta bara vilja ha saker och du kommer bli njd och lycklig.
Citera
2003-07-04, 09:45
Medlem
Ditt liv r hr och nu, fyll det med utmaningar, stt upp ml bde p kort o lng sikt, se ocks till att du gr andra mnniskor lyckliga p vgen. Nr du blir riktigt gammal (och kanske ligger p lngvrden) d har du bara minnena kvar, frhoppningsfullt bara goda sdana.
Citera
2003-07-06, 12:39
Medlem
Mnniskans strsta begr r girigheten, men man fr inte glmma att detta ven r mnniskans viktigaste drivkraft.
Citera
2003-07-10, 14:49
Medlem
Caesars avatar
Har ett passande citat (taget frn filmen Vanilla Sky):

Without the sour, the sweet doesn't taste so sweet.
Citera
2003-07-10, 20:27
Medlem
colds avatar
Jag tror livet handlar fr mycket om rutiner. Du vaknar , ter frukotst, dushar, jobbar, gr hem, kkar osv...livet blir till en ndls klocka. Inget nytt hnder. Bara rutiner. Man skall alltid frska hitta p ett nytt projekt..hitta nya vidder. Det kan vara en skitsak som att g p museum, resa i vg osv. Allts slita sig frn vardagslivet.! Det r underbart
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in