• 1
  • 2
2015-04-03, 22:12
Medlem
solanins avatar
På tisdag ska jag få kirurgisk hjälp att bli av med min spolmask.
Jag har sedan jag besökte Madagaskar haft enorma problem med en spolmaskinfektion som inte vill ge sig. Via ultraljud samt röntgen har läkarna kunnat konstatera att jag har ett stort nystan spolmask i tunntarmen.
Så nu undrar jag ... hur tror ni jag kommer sövas? Kommer man sova helt eller räcker det med lokalbedövning?
Citera
2015-04-03, 22:14
Medlem
Narkos -du kommer att sövas
Citera
2015-04-03, 22:18
Medlem
solanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Narkos -du kommer att sövas

Tror du man kan få se maskarna efteråt? Om man ber snällt.
Eller skickas dom direkt iväg på destruktion?
Citera
2015-04-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solanin
Tror du man kan få se maskarna efteråt? Om man ber snällt.
Eller skickas dom direkt iväg på destruktion?
Om du ber kan du säkert få se dem.
Citera
2015-04-03, 23:00
Medlem
Jane Does avatar
Citat:
På tisdag ska jag få kirurgisk hjälp att bli av med min spolmask.
Jag har sedan jag besökte Madagaskar haft enorma problem med en spolmaskinfektion som inte vill ge sig. Via ultraljud samt röntgen har läkarna kunnat konstatera att jag har ett stort nystan spolmask i tunntarmen.
Så nu undrar jag ... hur tror ni jag kommer sövas? Kommer man sova helt eller räcker det med lokalbedövning?

Ursäkta men wtf spolmask?!?!
Det är väl otroligt ovanligt att få det???? Vad har du för symptom och besvär av det? Hur länge har du haft det?
Citera
2015-04-04, 11:31
Medlem
Evidensias avatar
Du kommer att sova under hela ingreppet. Antingen får du en spruta med "sömnmedel" eller så får du inandas narkosgas tills du slocknar ( vilket tar någon minut). Givetvis kan du be att personalen sparar lite operationsfynd så du kan kolla själv efteråt. Lycka till!
Citera
2015-04-04, 12:25
Medlem
solanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jane Doe
Ursäkta men wtf spolmask?!?!
Det är väl otroligt ovanligt att få det???? Vad har du för symptom och besvär av det? Hur länge har du haft det?

Fick det efter ett besök på Madagaskar.

Symptom : Molande värk i magen. Illamående. Allmänna äckelkänslor. Hosta med blodstänk. Uppsvälld mage. Avmagring. Konstigt smak i munnen.

Fick konstaterat att jag hade parasiter men tabletterna jag fick hjälpte inte.
Tog ultraljud och röntgen för två veckor sedan och läkarna såg ett jättestort nystan i tunntarmen.
Det har även kommit ut några döda maskar då och då. Vita, ser ut som stora daggmaskar. Fast ganska smala.

Dom lär väl jubla idag när det vankas påskbord. Men maskarna lär inte vara så kaxiga när jag sprättas upp. Då jävlar ska skiten bort.
Citera
2015-04-04, 12:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ja, du kan absolut få dina maskar i en burk. De är ju dina.

Du kommer inte minnas någonting. Med 99% sannolikhet kommer du få en mask över ansiktet med syrgas för att fylla dina lungor med 100% syre, sedan får du ett sömnmedel, förmodligen propofol (det ser ut som mjölk) i en intravenös infart i armen. Det kan svida lite. Detta gör att du somnar och eventuellt slutar andas, men det är lugnt, du behöver inte andas på flera minuter eftersom dina lungor är fyllda av syre. Sedan tar man bort syrgasmasken och intuberar dig. Detta kan du googla, men man kör ner en slang i luftstrupen på dig och kopplar till en respirator. Genom denna sprutar man kontinuerligt in sömngas för att bibehålla medvetslöshet. Du kommer också att få något morfinpreparat för att bedöva dig och få kroppen att reagera mindre på ingreppet.

När slaktarn, förlåt - kirurgen, är klar sys du ihop och man stänger av sömngasen. Efter några minuter kommer du börja vakna, det första som händer är att du försöker dra andetag och hosta (det första som kommer tillbaks är att man "skyddar luftvägen"). När du gör det drar man ut slangen i halsen och ev hjälper dig andas lite tills du är helt med i andningsmatchen igen.

Det sista du kommer komma ihåg är att du får den där syrgasmasken över ansiktet och förhoppningsvis en snäll sköterska som säger "sov gott". Det första du kommer ihåg efteråt är hur jävla illa du mår, hur in i helvete ont det gör i magen och varför i helvete sjuksköterskan tar så lång tid för att ge dig extra smärtstillande.

Lycka till.
Citera
2015-04-04, 13:03
Medlem
Jane Does avatar
Citat:
Fick det efter ett besök på Madagaskar.

Symptom : Molande värk i magen. Illamående. Allmänna äckelkänslor. Hosta med blodstänk. Uppsvälld mage. Avmagring. Konstigt smak i munnen.

Fick konstaterat att jag hade parasiter men tabletterna jag fick hjälpte inte.
Tog ultraljud och röntgen för två veckor sedan och läkarna såg ett jättestort nystan i tunntarmen.
Det har även kommit ut några döda maskar då och då. Vita, ser ut som stora daggmaskar. Fast ganska smala.

Dom lär väl jubla idag när det vankas påskbord. Men maskarna lär inte vara så kaxiga när jag sprättas upp. Då jävlar ska skiten bort.

Var det flera år sedan du var i Madagaskar? Ett stort nystan borde ju ta ett tag att bildas?
Försvinner spolmasken/larverna efter att de tas bort kirurgiskt?
Citera
2015-04-04, 16:01
Medlem
solanins avatar
Citat:
Var det flera år sedan du var i Madagaskar? Ett stort nystan borde ju ta ett tag att bildas?
Försvinner spolmasken/larverna efter att de tas bort kirurgiskt?

Det var cirka 6 månader sen.
Ja, operationen ska hjälpa. Dels kommer tarmen att sköljas sedan kommer tarmväggen att bestrykas med nåt medel som lär döda alla ägg.
Just nu har jag väldigt ont i magen. På vänstra sidan känner jag att det är som en hård klump. Denna klump flyttar sig från dag till dag.
Det är vidrigt.

Här kan man se hur operationen kommer att gå till :
https://www.youtube.com/watch?v=4sSizD3e58Q
Citera
2015-04-04, 16:12
Medlem
Jane Does avatar
Låter mer son binnikemask ön spolmask om man skiter ut mask...
Citera
2015-04-04, 16:13
Medlem
solanins avatar
Citat:
Låter mer son binnikemask ön spolmask om man skiter ut mask...

Hehe, om det vore så väl!

Det kan hända att en och annan död spolmask kommer ut. Framförallt när dom blir många. Har hänt mig 3 gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in