• 1
  • 2
2015-04-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Fan d Bara att flja planen d och trycka ner den s gott det gr tills skatten kommer.
Har verkligen lrt mig en lxa, och nu i och med att livet har vnt ganska rejlt till det bttre s finns det ingen anledning att vara idiot igen
Det enda som oroar mig lite r en rkning som damp ner i brevldan fr nn vecka sen p 4410:- som mste vara betald till slutet av mnaden, men efter den r det slut!

Lyssna inte p okunniga personer.
Det beror p hur gamla lnen r, och vad det r fr bolag du har skulden till, men generellt s gr det att trycka ner lnen. Jag har svrt att tnka mig att du kommer komma under kapitalbeloppet (det belopp du en gng lnade), men mrkligare saker har hnt.
Ring och frga, det vrsta som kan hnda r att de sger "Nej, tyvrr", de kommer inte lgga p ngon straffavgift fr att du frsker lsa dina skulder.

Om de sger prompt nej, s frga om det finns ngon mjlighet att frysa rntan.

Om de sger nej till ven detta, be om att f dina inbetalningar kvittade mot kapitalbeloppet i frsta hand, och betala av p rntebeloppet frst nr kapitalbeloppet r betalt.

Om ingenting av det hr fungerar, s kan du vldigt artigt be om att f tala med ngon som har lite strre befogenheter att hjlpa dig (det kan du fr vrigt gra redan efter frsta frgan, om du knner att det r meningslst att fortstta prata med den frsta personen)

Tillgg; Om du inte kommer kunna lsa den "akuta" rkningen p de drygt 4000, s ring upp och frklara lget, och be att f skjuta fram den en mnad. Det br inte vara ngra strre problem.
Citera
2015-04-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volchek
Lyssna inte p okunniga personer.
Det beror p hur gamla lnen r, och vad det r fr bolag du har skulden till, men generellt s gr det att trycka ner lnen. Jag har svrt att tnka mig att du kommer komma under kapitalbeloppet (det belopp du en gng lnade), men mrkligare saker har hnt.
Ring och frga, det vrsta som kan hnda r att de sger "Nej, tyvrr", de kommer inte lgga p ngon straffavgift fr att du frsker lsa dina skulder.

Om de sger prompt nej, s frga om det finns ngon mjlighet att frysa rntan.

Om de sger nej till ven detta, be om att f dina inbetalningar kvittade mot kapitalbeloppet i frsta hand, och betala av p rntebeloppet frst nr kapitalbeloppet r betalt.

Om ingenting av det hr fungerar, s kan du vldigt artigt be om att f tala med ngon som har lite strre befogenheter att hjlpa dig (det kan du fr vrigt gra redan efter frsta frgan, om du knner att det r meningslst att fortstta prata med den frsta personen)

Tillgg; Om du inte kommer kunna lsa den "akuta" rkningen p de drygt 4000, s ring upp och frklara lget, och be att f skjuta fram den en mnad. Det br inte vara ngra strre problem.

Update fr eventuellt intresserade:

Skulden p 15.000 (var tydligen 15.800) har minskat efter ett samtal till Svea dr jag frklarade situationen.
Betalar jag 100% idag s rcker det med 12.500, men d jag fortstter amortera tills skatten kommer s kunde vi kanske g ner till 9-10.000. Vldigt nice och tack fr tipset, Volchek!
Akutskulden p 4410 fick flyttas fram till slutet av maj, s nu finns det lite mer utrymme att rra sig p.
Har 944:- som var p vg till kronofogden tydligen, men jag frklarade saker och ting och den betalas till lning.

Vldigt tacksam fr alla svar i trden! Det tnde en ny, liten lga och jag kan ocks frhoppningsvis slja av TVn nu fr 3-4k, vilket skulle hjlpa vldigt mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in