Citat:
Ursprungligen postat av
PerEvertt
Svårt för mig som seende att förstå men vad tror ni om det här? själv tycker jag iaf det är jäkligt facinerande.
Grundläggande förnimmelser är direkta tolkningar av neurologiska impulser. Varmt eller kallt, rött eller blått, sådant går inte att förklara i termer av andra förnimmelser då de inte är detta. Om vi inte lär oss se som barn så utvecklas inte nervbanorna som skulle kunna tolka synintryck. Hjärnan har inget att relatera till när andra pratar om synintryck.
Brevduvor verkar kunna känna av sin geografiska position. Den upplevelsen är förmodligen lika obegriplig för dig och mig som färgseende är för en blind.
Synestesi är en annan intressant åkomma hos en del människor, som ger sig uttryck i oförmåga att helt separera syn och hörselintryck. En del säger sig uppfatta att olika toner har distinkta färger som inte går att särskilja från synliga färger. Precis som den blinde mannen i filmen så skulle jag kunna lära mig att associera olika toner med färger, men jag kan aldrig förstå hur man kan höra att den ena tonen är röd och den andra tonen är blå. Eller att två olika röster har samma färg.