2015-04-02, 15:16
Hej!

Jag håller just nu på med min koll på hur det är att bo i olika kommuner och nu undrar jag hur det är att bo i Höör.

Är det många gangstergäng som går runt i horder och trakasserar samt begår brott?

Vad finns det för affärer i hör?

Har de något gym?

Är skolorna bra?

Är det många vänsterhippies i Höör om man jämför med bättre förorter till Stockholm?

Fiskevatten?

Mer erfarenheter ?
Citera
2015-04-02, 15:32
Medlem
pickledonions avatar
[quote=arered|52874047]Hej!

Jag håller just nu på med min koll på hur det är att bo i olika kommuner och nu undrar jag hur det är att bo i Höör.

Citat:
Ursprungligen postat av arered
Är det många gangstergäng som går runt i horder och trakasserar samt begår brott?

Är väl ungefär lika illa som på andra håll i landet. Situationen verkar dock vara mycket värre i grannkommunen Eslöv.

Citat:
Vad finns det för affärer i hör?

Utbudet verkar väl vara okej för att man skall klara vardagen. De har optiker, matbutiker, ett par pizzerior, apotek i centrum.
https://www.google.se/maps/search/bu...13.5406926,18z

Utöver detta finns City Gross, byggvaruhandel och någon bilaffär strax utanför centrum. Ett par bensinstationer finns med.

Citat:
Har de något gym?

Arctic finns på Höörs bad- och sport-hall: http://www.hoor.se/sv/Bad-och-sporthall/Gymmet/

Citat:
Är skolorna bra?

Ingen aning.

Citat:
Är det många vänsterhippies i Höör om man jämför med bättre förorter till Stockholm?

Näh, Skånes vänsterhippies håller till omkring samhällsvetenskapliga fakulteten i Lund, Smålands Nation i Lund samt runt Möllan i Malmö. Men mest omkring Möllan.

Citat:
Fiskevatten?

I Höör finns 6 sjöar att fiska i. http://www.hoor.se/sv/SeGora/Friluft...reation/Fiske/
Citera
2015-04-02, 15:34
[quote=pickledonion|52874217]
Citat:
Hej!

Är väl ungefär lika illa som på andra håll i landet. Situationen verkar dock vara mycket värre i grannkommunen Eslöv.

Utbudet verkar väl vara okej för att man skall klara vardagen. De har optiker, matbutiker, ett par pizzerior, apotek i centrum.
https://www.google.se/maps/search/bu...13.5406926,18z

Utöver detta finns City Gross, byggvaruhandel och någon bilaffär strax utanför centrum. Ett par bensinstationer finns med.

Arctic finns på Höörs bad- och sport-hall: http://www.hoor.se/sv/Bad-och-sporthall/Gymmet/

Ingen aning.

Näh, Skånes vänsterhippies håller till omkring samhällsvetenskapliga fakulteten i Lund, Smålands Nation i Lund samt runt Möllan i Malmö. Men mest omkring Möllan.

I Höör finns 6 sjöar att fiska i. http://www.hoor.se/sv/SeGora/Friluft...reation/Fiske/

Tack för informationen
Citera
2015-04-02, 15:36
Är det någon som vet mer om hur mycket förortsgangsters som håller till i Höör?
Citera
2015-04-02, 15:55
Avstängd
Adelaides avatar
Har inte varit där, men jag har pendlat igenom stället några gånger, och att döma av det så tycker jag att stället är rätt så mysigt. Tror inte det finns så många "gangsters" där. Gangsters hör väl till de lite större städerna, typ Malmö, Helsingborg osv.
Citera
2015-04-02, 16:09
Medlem
antabeefcakes avatar
Nu är jag boende i Höör och kan således ge dig en lite bättre beskrivning på vad du har att vänta dig.
Att vara banjo/hattinnehavare kan vara ett plus om du vill "blend in"
Att ha tofflor, köra LGF- fordon roar den yngre generationen nattetid och du lär förvånas (det gjorde jag) över hur man lyckats inavla ortsbefolkningen så till den milda grad att det är en hårsmån från att folk tar sig fram medelst
quadrupelgång.

Vad gäller utbud av butiker så är det helt ok, men efter 22 hittar du ingenting. Då råder tystnad och mörker.
Får jag i all enkelhet fråga varför Höör kom på fråga?
Jag hamnade här av slumpen och dagens huspriser hindrar mig från att flytta.

Som barnföräldrar tror jag dock att Höör är ok. Inte mer, men ok.
4 gym, badhus, Pizzerior i överflöd.
Naturen är sommarfager och något ungdomsgäng som bjuder på lite oprovocerat gängstryk lär du inte stöta på.
Jag har då aldrig trivts men önskar dig lycka till om du beslutar dig för en flytt
Citera
2015-04-02, 19:19
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antabeefcake
Nu är jag boende i Höör och kan således ge dig en lite bättre beskrivning på vad du har att vänta dig.
Att vara banjo/hattinnehavare kan vara ett plus om du vill "blend in"
Att ha tofflor, köra LGF- fordon roar den yngre generationen nattetid och du lär förvånas (det gjorde jag) över hur man lyckats inavla ortsbefolkningen så till den milda grad att det är en hårsmån från att folk tar sig fram medelst
quadrupelgång.

Vad gäller utbud av butiker så är det helt ok, men efter 22 hittar du ingenting. Då råder tystnad och mörker.
Får jag i all enkelhet fråga varför Höör kom på fråga?
Jag hamnade här av slumpen och dagens huspriser hindrar mig från att flytta.

Som barnföräldrar tror jag dock att Höör är ok. Inte mer, men ok.
4 gym, badhus, Pizzerior i överflöd.
Naturen är sommarfager och något ungdomsgäng som bjuder på lite oprovocerat gängstryk lär du inte stöta på.
Jag har då aldrig trivts men önskar dig lycka till om du beslutar dig för en flytt

Bor utanför Höör jag med. Några kilometer öster om. Är inte så imponerad av det samhället, mer än att det finns ett systembolag och Citygross.

Citygross, som är gamla Bilema är ett förträffligt varuhus med bra varor. Det finns också dom som har försökt att skapa ett rejält köpcenter runt Citygross med Navet, MTB-skor och någon outlet-affär med priser som överstiger "fina gatan" i huvudstaden och det fungerar ju naturligtvis inte!

Skolor och fritid är som i de flesta småkommuner nu för tiden, helt OK.

Nej, ska du nu flytta dit så avråder jag, bättre istället att tänka på Hörby!
Men själva centrum är inte att mycket att hurra för.
Visst, det nödvändigaste finns
Citera
2015-04-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Nej, ska du nu flytta dit så avråder jag, bättre istället att tänka på Hörby!

Whut...

Höör är något större än Hörby och har dessutom direkta tågkommunikationer med både Hässleholm/Kristianstad och (Eslöv/)Lund/Malmö. Till Hörby måste man åka buss. Hade dock föredragit Eslöv framför både Höör och Hörby varje dag i veckan. Det är större (17 000 inv, dvs mer än båda gemensamt), ligger närmare Malmö/Lund och har ett bra utbud av butiker och en rätt så trevlig arkitektur. Det är en något underskattad ort i min mening, som fått oförtjänt dåligt rykte. Var får man en sån här etagelägenhet för under millen liksom? http://www.svenskfast.se/bostadsratt...lgatan-1/75051

Sen är såna här trådar alltid så fåniga. Liksom, vad förväntar ni er liksom av en slumpmässig svensk håla med folkmängd runt 6-7000? De ser alla ungefär likadana ut, och "gäng" är inget som rör sig i sådana orter förutom i Flashbackarnas fantasi. Om man inte är rädd för 14-åriga moppe/epafjortisar som måste vara hemma innan 23 då.
Citera
2015-04-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Whut...

Det är en något underskattad ort i min mening, som fått oförtjänt dåligt rykte. Var får man en sån här etagelägenhet för under millen liksom? http://www.svenskfast.se/bostadsratt...lgatan-1/75051

Hehe, den där lägenheten kostar över 10 000 :- i månadsavgift. Bara korkade människor köper en sådan bostad i självaste Eslöv.

Annars håller jag med om att Eslöv är en trevlig ort. Mycket industri och som du sade närhet till Lund/Malmö.
Citera
2015-04-06, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenschwein...
Hehe, den där lägenheten kostar över 10 000 :- i månadsavgift. Bara korkade människor köper en sådan bostad i självaste Eslöv.

Annars håller jag med om att Eslöv är en trevlig ort. Mycket industri och som du sade närhet till Lund/Malmö.

Mm, jag kom på det sen efter noggrannare koll, men bostadspriserna i Eslöv jämfört med framförallt Lund är toklåga, speciellt om man är ute efter hus. Jämför man med andra närliggande orter som Bjärred/Lomma/Staffanstorp är det även då billigt.
Citera
2022-04-08, 07:45
Medlem
Återupplivar tråden lite. Vi väntar barn och letar efter orter i skåne med bra pendlingsmöjligheter till Malmö/Kristianstad och där huspriserna inte är helt f ännu. Kan dessutom jobba hemma mycket så behöver inte bo allt för nära stan. Höör verkar överlag vara en trevlig liten ort eller hur är det egentligen? Finns det mycket gäng och skjutningar? Är skolorna vettiga? Kollar man SCB så verkar invandingen ganska låg, ca 130 st i ålder 16-25 förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in