2015-04-02, 03:18
Medlem
Tänkte tanken och fnös.
Hur kan man inte vara?

Hur svag jag än är, så finns ordet. mitt ord.
Att vara utan ord?

Hur är ett vara utan ord?
finns det ens?
Citera
2015-04-02, 03:38
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Väldigt fridfullt.
Citat:
finns det ens?
Det tycker jag.

Men många är så upptagna att vilja sätta ord till allt, även varandet utan ord.
Citera
2015-04-02, 08:56
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Väldigt fridfullt.
...
Men många är så upptagna att vilja sätta ord till allt, även varandet utan ord.

Instämmer med particulum1.
Jag tror människor generellt hade varit mer harmoniska om inte i stort sett all vår vakna tid tillbringats i aktiviteter kopplade till intellektet. Vardagen består ju för många av dagar där nästan allt man gör är kopplat till kommunikation via ord. Det har gått så långt att till och med våra tankar ofta upptas av ord.

Avsaknaden av ord tror jag är den största källan till att djur många gånger tycks vara mer balanserade och fridfulla än människor.

En enkel avkoppling kan vara att helt enkelt tänka ordlösa tankar eller betrakta omgivningen utan att benämna den.
Citera
2015-04-02, 09:11
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Instämmer med particulum1.
Jag tror människor generellt hade varit mer harmoniska om inte i stort sett all vår vakna tid tillbringats i aktiviteter kopplade till intellektet. Vardagen består ju för många av dagar där nästan allt man gör är kopplat till kommunikation via ord. Det har gått så långt att till och med våra tankar ofta upptas av ord.

Avsaknaden av ord tror jag är den största källan till att djur många gånger tycks vara mer balanserade och fridfulla än människor.

En enkel avkoppling kan vara att helt enkelt tänka ordlösa tankar eller betrakta omgivningen utan att benämna den.

Ja, jag vill nog faktiskt sträcka mig till och påstå att det är vårt 'natural state of mind'. Det är också vid detta sinnestillstånd som man får möjlighet att realisera det som buddhismen benämner som 'buddha-naturen'. Genom att frigöra sig från tankar (som i faktum i princip alltid innehåller något ord av något slag) så tvingas sinnet att anpassa sig till dess naturliga tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in