Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Det är ju ändå relativt vanligt med deltidsarbeten speciellt bland kvinnoyrken i det offentliga. Kanske att man borde driva på mer från fackligt håll att arbetstagarna ska kunna gå ner i arbetstid, tyvärr brukar det bli med samma arbetsuppgifter men lägre lön...
Från offentligt håll borde man uppmuntra mer till deltidsarbeten för att få ner arbetslösheten, speciellt inom yrken där det inte krävs någon större kunskap.
Jo precis, men tänkte svara på det där fetmarkerade.
Jag kan förstå att man vill ha samma lön vid mindre arbete, men det är inte nödvändigtvis dit jag i första hand vill dra det hela. Förslaget blir för kontroversiellt befarar jag, men på sikt så är det absolut intressant med generellt bättre löner för alla.
Så om vi håller oss vid tanken att det är ett värde i att få mer fritid, så kan jag ta ett konkret exempel:
Säg att en arbetstagare får en relativt medel-låg lön på 22.000:- / mån för heltid.
H*n vill jobba halvtid och får således ut 11.000:- /mån istället.
På så vis kan h*n fortfarande betala sina räkningar - om man inte har något större lån eller så givetvis - och ändå satsa på sitt företag 2,5 vardagar i veckan.. Eller skjuta luftpistol i skogen (eller vad det är man vill göra.)
Från arbetsgivarens perspektiv så kommer det in en ny glad och pigg medarbetare på onsdag-eftermiddag som arbetar resten av veckan.
Dessutom slipper man gå till chefen och be om en halvdag off för bank/tandläkare/andra ärenden som kräver vardagstid men som dom flesta ändå behöver göra.