2015-04-21, 00:54
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongNasse
Hade du bemödat dig att se verkligheten i samhället så hade du ju inte behövt starta någon tråd-

Arbetstiden är ju en fråga för arbetsgivare och arbetstagare, och oftast facket.
Passar det inte så byt arbetsgivare eller fack eller bransch. Eller starta eget.

Ingen tvingar dig att jobba X antal timmar förutom möjligen skattetrycket på bostäder och mat kanske.

Lustigt, för hela min trådstart är ju just argument som baseras på verkligheten och dessa argument är hittills oemotsagda.

Jo det är ju klart att det är en fråga mellan arbetsgivare och arbetstagare, men om heltidsreligionen och kulturen kring detta fortsätter så kommer det fortsätta försvåra för kommunikationen mellan arbetsgivares och arbetstagares olika behov.
Citera
2015-04-21, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren

Jo det är ju klart att det är en fråga mellan arbetsgivare och arbetstagare, men om heltidsreligionen och kulturen kring detta fortsätter så kommer det fortsätta försvåra för kommunikationen mellan arbetsgivares och arbetstagares olika behov.

Det är ju ändå relativt vanligt med deltidsarbeten speciellt bland kvinnoyrken i det offentliga. Kanske att man borde driva på mer från fackligt håll att arbetstagarna ska kunna gå ner i arbetstid, tyvärr brukar det bli med samma arbetsuppgifter men lägre lön...

Från offentligt håll borde man uppmuntra mer till deltidsarbeten för att få ner arbetslösheten, speciellt inom yrken där det inte krävs någon större kunskap.
Citera
2015-04-21, 12:30
Medlem
KonungHonungs avatar
Absolut. Enklaste vägen dit är med införandet av en medborgarlön som går att leva på. Då kan man på en jämn spelplan förhandla fram rätt arbetstid med sin arbetsgivare.
Citera
2015-05-12, 10:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har faktiskt sökt en 80% tjänst. Är inte helt överens med mig själv vad jag tycker om det, men ser en stor fördel i att ha extra ledig tid att och kunna studera vid sidan av utan att gå över 100%. Men annars generellt blir såbklart lönen det största problemet.
Citera
2015-05-12, 11:32
Medlem
LeifD2s avatar
Jag och många andra intelektuella har länge ställt oss den här frågan som trådstartaren drar igång. Gör vi verkligen rätt? Har vi rätt fokus? Jobbar vi inte lite för mycket, eller i alla fall på fel sätt? Jag tycker det. Framför allt är flexibiliteten för liten i många fall. Visst, vissa jobb kräver att alla gubbar är plats samtidigt, men många jobb idag kan faktiskt göras lite när som helst, var som helst.

Dessutom tror att man i många fall skulle få lika mycket gjort med en 6 timmars arbetsdag som en 8-timmars. I alla fall om man ser till den totala kostanden. Dvs hur mycket får du producerat per krona.
På en del håll så har man ju i alla fall flexibla arbetstider. Och sitter man i kontorslandskap (som blir allt mer populärt trots dokumenterad ineffektivitet) så blir det inte mycket gjort mellan 9 och 16 när det är fullt med folk med spring och liv och stoj runt om hela tiden. Jag brukade får mer gjort mellan 16 och 18 än på hela dagen i övrigt.
Citera
2015-05-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag och många andra intelektuella har länge ställt oss den här frågan som trådstartaren drar igång. Gör vi verkligen rätt? Har vi rätt fokus? Jobbar vi inte lite för mycket, eller i alla fall på fel sätt? Jag tycker det. Framför allt är flexibiliteten för liten i många fall. Visst, vissa jobb kräver att alla gubbar är plats samtidigt, men många jobb idag kan faktiskt göras lite när som helst, var som helst.

Dessutom tror att man i många fall skulle få lika mycket gjort med en 6 timmars arbetsdag som en 8-timmars. I alla fall om man ser till den totala kostanden. Dvs hur mycket får du producerat per krona.
På en del håll så har man ju i alla fall flexibla arbetstider. Och sitter man i kontorslandskap (som blir allt mer populärt trots dokumenterad ineffektivitet) så blir det inte mycket gjort mellan 9 och 16 när det är fullt med folk med spring och liv och stoj runt om hela tiden. Jag brukade får mer gjort mellan 16 och 18 än på hela dagen i övrigt.

Om fler delar samma jobb blir en vara alltid producerad eftersom det handlar om skift jobb. Det går dela upp städjobb så också, att ena halvan av dan städas ett område, medan andra delen av dagen städas andra områden och då hela tiden utvilad städpersonal.

Men lönerna måste rejält upp då, lika mycket i lön på 6 timmar som 8 timmar.
Citera
2015-05-12, 15:27
Medlem
Håller med om att det talas alldeles för mycket om rätt till heltid och alldeles för lite om rätt till deltid.

Sedan måste jag säga att jag är lite förvånad över arbetsgivarnas bristande intresse för detta, särskilt inom tjänstemannayrken. Inom industrin är skiftgång i det närmaste standard men för kontorsjobb existerar det knappt, rimligtvis för att kontorsjobb kräver interaktion med människor och alltså måste utföras när människor är aktiva. Med sextimmarsdagar öppnas helt plötsligt möjligheten att faktiskt införa tvåskift på kontoren och därmed öka nyttjandegraden på fastigheter och inventarier med 50%.
Citera
2015-05-16, 00:51
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det är ju ändå relativt vanligt med deltidsarbeten speciellt bland kvinnoyrken i det offentliga. Kanske att man borde driva på mer från fackligt håll att arbetstagarna ska kunna gå ner i arbetstid, tyvärr brukar det bli med samma arbetsuppgifter men lägre lön...

Från offentligt håll borde man uppmuntra mer till deltidsarbeten för att få ner arbetslösheten, speciellt inom yrken där det inte krävs någon större kunskap.

Jo precis, men tänkte svara på det där fetmarkerade.

Jag kan förstå att man vill ha samma lön vid mindre arbete, men det är inte nödvändigtvis dit jag i första hand vill dra det hela. Förslaget blir för kontroversiellt befarar jag, men på sikt så är det absolut intressant med generellt bättre löner för alla.

Så om vi håller oss vid tanken att det är ett värde i att få mer fritid, så kan jag ta ett konkret exempel:

Säg att en arbetstagare får en relativt medel-låg lön på 22.000:- / mån för heltid.
H*n vill jobba halvtid och får således ut 11.000:- /mån istället.
På så vis kan h*n fortfarande betala sina räkningar - om man inte har något större lån eller så givetvis - och ändå satsa på sitt företag 2,5 vardagar i veckan.. Eller skjuta luftpistol i skogen (eller vad det är man vill göra.)

Från arbetsgivarens perspektiv så kommer det in en ny glad och pigg medarbetare på onsdag-eftermiddag som arbetar resten av veckan.

Dessutom slipper man gå till chefen och be om en halvdag off för bank/tandläkare/andra ärenden som kräver vardagstid men som dom flesta ändå behöver göra.
Senast redigerad av Tidsresenaren 2015-05-16 kl. 01:01.
Citera
2015-05-16, 00:54
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Ja för en med hög lön kan jag tänka mig att det blir väldigt intressant med kortare arbetstid. Tänk en läkare som jobbar halvtid, han kan fortfarande leva ett drägligt liv och få massa tid över till annat samtidigt.

Till andra som svarat i tråden: Kul med fler optimistiska synvinklar! Revolution!
Senast redigerad av Tidsresenaren 2015-05-16 kl. 00:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in