2015-03-31, 16:06
Medlem
hippykillers avatar
Hej flashback.
Jag har sprungit på ett problem med ett par nyinflyttade grannar som har väldigt många bilar.

Problemet ligger i att jag får det jobbigare att parkera min bil då dom ställer sina bilar framför deras egna uppfarter. Jag kommer in och ut men det är lite mer meck än innan.
Jag har pratat med dom om "problemet" men dom påstår att dom har laglig rätt att stå framför sin egna utfart

http://i.imgur.com/IojAYt5.jpg

På bilden ser ni på ett ungefär mitt problem. Till höger är den stora vägen som leder in till en vändplan och alla hus. Trottoar finns bara på en sida av vägen.

Har mina grannar rätt eller kan jag be dom ställa sina bilar någon annanstans?
Citera
2015-03-31, 16:09
Bannlyst
Jag tror att du kan be dina grannar att flytta bilen, bilen är i eget garage.
Citera
2015-03-31, 16:20
Medlem
kinesarsles avatar
Så länge det är tillåtet att parkera där tror jag inte att du kan kräva någonting alls. Möjligtvis kan du prata med kommunen och be dem göra så att det är förbjudet att parkera längs gatan, men dels kan det bli drygt när du får besök, och dels påverkar det nog grannsämjan negativt.

Om det bara är lite meckigare än innan rekommenderar jag dig att bara acceptera läget.
Citera
2015-03-31, 16:27
Medlem
KarlStefanovics avatar
Förstår lite av din frustration men det är ganska vanligt att detta är tillåtet.

Tråkigt om det är en smal väg då kan det vara jobbigt, det förstår jag.
Citera
2015-03-31, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Hej flashback.
Jag har sprungit på ett problem med ett par nyinflyttade grannar som har väldigt många bilar.

Problemet ligger i att jag får det jobbigare att parkera min bil då dom ställer sina bilar framför deras egna uppfarter. Jag kommer in och ut men det är lite mer meck än innan.
Jag har pratat med dom om "problemet" men dom påstår att dom har laglig rätt att stå framför sin egna utfart

http://i.imgur.com/IojAYt5.jpg

På bilden ser ni på ett ungefär mitt problem. Till höger är den stora vägen som leder in till en vändplan och alla hus. Trottoar finns bara på en sida av vägen.

Har mina grannar rätt eller kan jag be dom ställa sina bilar någon annanstans?

Om du vill bråka så kan du ju ställa din egen bil utanför din uppfart, med säkerhet kommer flera grannar att då bli involverade.
Citera
2015-03-31, 17:01
Medlem
Den bil som ställs hindrande för grannens infart står felparkerad, på samma sätt som den skulle ha varit felparkerad om den stått utanför din infart. Att det råkar vara deras eget fordon är egalt. Parkeringskontroll innefattar ju inte identifiering av ägaren till en bil som står för en infart, det är lika förbjudet även om den som äger infarten i detta fall givetvis inte störs därav.

Är det kommunal väg eller hör den till någon samfällighet eller liknande?
Citera
2015-03-31, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlStefanovic
Förstår lite av din frustration men det är ganska vanligt att detta är tillåtet.

När någonsin skulle detta vara tillåtet menar du?
Citera
2015-03-31, 17:03
Medlem
Många felaktiga svar som vanligt när det gäller parkeringstrådar

Detta gäller:

Trafikförordningens 3 kapitel:

55 § Ett fordon får inte parkeras

1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
3. på en huvudled,
4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Spelar ingen roll vem som äger fastigheten/huset, det är inte tillåtet att parkera på en väg framför infarten till en fastighet (förutsatt att vägen/gatan i detta fallet är kommunal mark givetvis).

Har du redan sagt till grannarna och de inte lyssnar är det bara ringa ärendet vidare till den kommunala parkeringsövervakningen vilket finns i de flesta större kommuner (i vissa kommuner i egen regi och i vissa på entreprenad) Om kommunal parkeringsövervakning saknas (vissa mindre kommuner) är det närpolisen du kan kontakta.
Citera
2015-03-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t01
Många felaktiga svar som vanligt när det gäller parkeringstrådar

Detta gäller:

Trafikförordningens 3 kapitel:

55 § Ett fordon får inte parkeras

1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
3. på en huvudled,
4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Spelar ingen roll vem som äger fastigheten/huset, det är inte tillåtet att parkera på en väg framför infarten till en fastighet (förutsatt att vägen/gatan i detta fallet är kommunal mark givetvis).

Har du redan sagt till grannarna och de inte lyssnar är det bara ringa ärendet vidare till den kommunala parkeringsövervakningen vilket finns i de flesta större kommuner (i vissa kommuner i egen regi och i vissa på entreprenad) Om kommunal parkeringsövervakning saknas (vissa mindre kommuner) är det närpolisen du kan kontakta.

Du får inte hindra trafik till eller från en gård om det är en gata som ägs av exempelvis en samfällighet, men då erfordras såväl skyltning (E20 vid infarten till området förslagsvis) som avtal med någon som delar ut kontrollavgifter.
Citera
2015-03-31, 17:39
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den bil som ställs hindrande för grannens infart står felparkerad, på samma sätt som den skulle ha varit felparkerad om den stått utanför din infart. Att det råkar vara deras eget fordon är egalt. Parkeringskontroll innefattar ju inte identifiering av ägaren till en bil som står för en infart, det är lika förbjudet även om den som äger infarten i detta fall givetvis inte störs därav.

Är det kommunal väg eller hör den till någon samfällighet eller liknande?

Har inte en aning, men tror den tillhör kommunen. Kommunen var här och la ny asfalt och fixade trottoaren förra året. Inga parkeringsskyltar alls längs vägen, varken vid infart eller vid vändplan.
Citera
2015-03-31, 17:40
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Så länge det är tillåtet att parkera där tror jag inte att du kan kräva någonting alls. Möjligtvis kan du prata med kommunen och be dem göra så att det är förbjudet att parkera längs gatan, men dels kan det bli drygt när du får besök, och dels påverkar det nog grannsämjan negativt.

Om det bara är lite meckigare än innan rekommenderar jag dig att bara acceptera läget.

Nej fan jag kommer inte börja något alls. Jag bryr mig egentligen inte, men tänkte att om läget blir allt för jobbigt. Säg att dom köper en till bil och har tre framför sin uppfart så blir det ju bra mycket mer krångligare. Då kan det vara skönt att ha lite ammo.
Citera
2015-03-31, 17:42
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlStefanovic

Tack broder Frustrerad är inte heller rätt ord. Smått irriterande men jag är inte lätt kränkt. Men om något skulle uppstå så kan det vara skönt att ha på fötterna så att man inte står och säger osanningar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in