Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-31, 01:34
  #1
Medlem
Hej,

Har planer på att flytta till Indien i 6 månader nästa höst och se vad jag tycker om landet. Vet att det råder delade meningar om vad som väntar, men jag är öppen och har inga problem att leva med lägre standard än i Sverige.

Områden jag överväger att besöka eller bosätta mig i: Rishikesh, Goa-palolem, Mysore, Bangalore, New Delhi.. Finns det något annat trevligt ställe så tar jag gärna emot tips.

Däremot är det en sak som oroar mig, har testat att söka både på engelska och svenska, men hittar inga tips eller en uppskattning om hur vanligt det är att stöta på farliga djur. Har fått reda på att det finns fyra dödliga ormar, 2 dödliga skorpionarter och 1-2 dödliga spindlar, om detta nu stämmer.

Har några frågor som jag hoppas flashback kan hjälpa mig med:

1. Hur vanligt är det att man stöter på farliga djur?
2. Hur undviker man isåfall att råka ut för dem?
3. Är det vanligt att de kommer in farliga djur i ditt hem?

4. Lite off-topic, men är det vanligt med kackerlackor i Indien, och är dem vanliga i hemmen?

Vanliga tips som att kolla skor innan man sticker ner fötterna vet jag redan, men har aldrig besökt ett land med dödliga djur tidigare, iallafall inte så många. Är tacksam för alla seriösa svar!
Citera
2015-03-31, 02:18
  #2
Medlem
Millediablos avatar
Dödliga skorpioner finns inte enligt Discovery, inte som dödar en vuxen människa iaf. Ormar finns det ju desto fler, kobran är väl av dom som orsakar flest dödsfall i Indien?
Citera
2015-03-31, 05:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaria
Hej,

Har planer på att flytta till Indien i 6 månader nästa höst och se vad jag tycker om landet. Vet att det råder delade meningar om vad som väntar, men jag är öppen och har inga problem att leva med lägre standard än i Sverige.

Områden jag överväger att besöka eller bosätta mig i: Rishikesh, Goa-palolem, Mysore, Bangalore, New Delhi.. Finns det något annat trevligt ställe så tar jag gärna emot tips.

Däremot är det en sak som oroar mig, har testat att söka både på engelska och svenska, men hittar inga tips eller en uppskattning om hur vanligt det är att stöta på farliga djur. Har fått reda på att det finns fyra dödliga ormar, 2 dödliga skorpionarter och 1-2 dödliga spindlar, om detta nu stämmer.

Har några frågor som jag hoppas flashback kan hjälpa mig med:

1. Hur vanligt är det att man stöter på farliga djur?
2. Hur undviker man isåfall att råka ut för dem?
3. Är det vanligt att de kommer in farliga djur i ditt hem?

4. Lite off-topic, men är det vanligt med kackerlackor i Indien, och är dem vanliga i hemmen?

Vanliga tips som att kolla skor innan man sticker ner fötterna vet jag redan, men har aldrig besökt ett land med dödliga djur tidigare, iallafall inte så många. Är tacksam för alla seriösa svar!

Jag är ingen expert på Indien, men kan en del om djur. Skorpioner och spindlar behöver du inte oroa dig för, såvida du inte har en allergi. Som ovan skribent skrev så är kobror ett allvarligt hot. Är du ute i bushen, använd ordentliga skor. Var högljudd och ta ordentliga kliv. Det kommer skrämma bort ev ormar. Har du någon form av allergi som kan göra ett bett allvarligare, se till att du har någon information på dig översatt till det lokala språket så att du kan få korrekt vård. Kommer du bara vara i storstäder kommer du nog bara se mygg, flugor och kackerlackor.
Citera
2015-03-31, 06:50
  #4
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Dödliga skorpioner finns inte enligt Discovery, inte som dödar en vuxen människa iaf. Ormar finns det ju desto fler, kobran är väl av dom som orsakar flest dödsfall i Indien?

Jodå, Mor min var nere och flängde i Indien för X antal år sen och hon berättade att när hon var ute i öknen med guide så kröp en liten gul skorpion över hennes ben. Guiden krossade den direkt med en träbit och förklarade att ett stick från en sådan räcker för att dö om man inte får tillgång till sjukvård omedelbart.
Citera
2015-03-31, 08:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Jodå, Mor min var nere och flängde i Indien för X antal år sen och hon berättade att när hon var ute i öknen med guide så kröp en liten gul skorpion över hennes ben. Guiden krossade den direkt med en träbit och förklarade att ett stick från en sådan räcker för att dö om man inte får tillgång till sjukvård omedelbart.

För guider är experter toxikologi. Det kan ju vara sant, men tar det flesta sådana påståenden med en nypa salt.
Citera
2015-03-31, 19:04
  #6
Medlem
Kungens.hands avatar
http://timesofindia.indiatimes.com/i.../11000299.cms?

Härlig läsning

Men det är nog bara bönder som stryker med.

Den enda turist jag hört dö djurdöden i Indien är amerikanen som blev dödad av krokodil på Andamanerna.
Citera
2015-03-31, 19:23
  #7
Medlem
bubblisens avatar
Akta dig för indiska män! Dom är också farliga!
Citera
2015-04-01, 13:44
  #8
Medlem
Hade inte tänkt vara alltför mycket ute i bushen, speciellt inte utan guide. Men antagligen kommer jag att bo enkelt i någon av städerna jag nämnt.

Med tanke på hur skitigt det är på vissa ställen och att hygienen kanske inte alltid är det bästa, så lär det väl finnas en hel del råttor? Råttor brukar ju vara lika med ormar, kobran kan jag tänka mig att den inte gillar stadsmiljö direkt, men hur är det med common krait? Den är ju också dödlig och lever på råttor osv.. Eller Russels viper?

Det dör ju ändå minst en kvarts miljon människor i Indien av ormar varje år, är alla dessa ute i bushen då eller?
Citera
2015-04-01, 17:41
  #9
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
För guider är experter toxikologi. Det kan ju vara sant, men tar det flesta sådana påståenden med en nypa salt.

En inhemsk lär dock veta vad som är och inte är farligt.
Citera
2015-04-01, 18:31
  #10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblisen
Akta dig för indiska män! Dom är också farliga!

Min erfarenhet är att man i första hand bör akta sig för dom indiska bakterierna.
Citera
2015-04-06, 23:55
  #11
Medlem
Kafes avatar
Visserligen inga vilda djur men gatuhundarna var riktigt hemska!

De är överallt. Under dagen låg de mest och sov i skuggan och utgav inte ett minsta hot, men så fort det blev mörkt så kunde det bli riktigt läskigt.
På kvällen när gatorna blev tomma så var det hundarna som tog över.
Flera gånger passerade jag flockar av hundar som morrade och skällde efter mig.
Livrädd och stel av skräck blundade jag oftast och bad till gud att man inte skulle bli biten, kanske bara jag som överreagerade men de här var inte som hundarna jag kände igen från hemma i Sverige.

Skulle passa mig för att gå in ensam i en gränd där hundar vaktar. Använd sunt förnuft och ta inga onödiga risker!
Citera
2015-04-07, 00:56
  #12
Medlem
Skezs avatar
Trigga inte igång apor om du stöter på sådana, oavsett vilken sort. En polare skrek på en som satt i ett träd på kvällen när vi gick hem från en restaurang. Detta var ute på landet och inte en storstad. Apan hoppade ner från trädet och började följa efter oss och göra små utfall där den visade tänderna. Som tur var var vi nära där vi bodde.
En annan apa vi stötte på var i Delhi, det var en familj på mamma, pappa och en unge. Förståeligt så blev mamman rasande om man närmade sig dem fort och utan en banan framför sig.

Vildhundar kan bli rätt läskigt också, och dem finns ÖVERALLT. Storstäder och på landet. Under dagarna är det lugnt men så fort mörkret faller på blir dem vilda på riktigt. Bodde i Goa några veckor utanför Palolem och så fort det blev mörkt hörde man hur dem började skälla.
En annna händelse med vildhundar var när vi var i Manali och jag var ute med en Indier som vi träffade och käkade pizza och ta med en hem till polaren som satt kvar på rummet. Det var sent och mörkt ute och vi blev efter ett tag förföljda av en flock av dessa hundar. En JÄVLA tur jag var med Indiern för han visste precis hur man skulle agera mot dem. Vi gick tillbaka till hotellet rätt fort kan jag säga, men vi kom fram utan att något allvarligt hände.

Angående ormar som du nämner så såg vi endast en enda orm och det var i Goa när vi var ute och körde moppar ute i ingenstans och kom till en återvändsväg där någon bodde. Så det var verkligen mitt ute i bushen då det var djungel på båda sidor om oss.

Spindlar och skorpioner såg vi inte alls. Ödlor på väggarna på rummen var dock standard i vissa trakter. Likaså kackerlackor!

Personligen tror jag inte du behöver gå och tänka på och oroa dig över att stöta på något farligt djur. Håll dig inne på kvällarna i början av din tid bara, tills du kanske lärt känna någon som bor där och fått tips på hur man ska hantera vildhundar, om det finns i trakten där du rör dig.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2547552

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback