2015-03-30, 23:11
Bannlyst
Hej

Kan man ha sina hagelbössa i lägenheten i en stad?
Lite tråkigt om jag måste åka ändra till mina föräldrar isåfall varje gång jag ska skjuta

Hade hellre haft den i lägenheten och skjutit på något ställe strax utanför staden istället för att köra 10 mil varje gång jag vill panga lerduvor

Regler och allmän overview pls?
Citera
2015-03-30, 23:18
Medlem
Megahallons avatar
Det finns inga som helst förbud mot att förvara vapen i en lägenhet.
Det är möjligt att hyrevärd/förening kan ha en åsikt om det men jag tror det är mycket ovanligt.
Citera
2015-03-30, 23:24
Bannlyst
Hur stora är vapenskåp, vikt osv?

Lite noobig fråga men, har en lite "laglös" typisk svensk lantisfamilj lol
Våra vapen ligger lite här och var, farsan har en gammal pistol i skrivbordslådan osv
Citera
2015-03-30, 23:38
Medlem
Megahallons avatar
De finns i olika storlekar.
Kolla i butiker på nätet.

Allt under 150 kg måste bultas fast i väggen.
Citera
2015-03-30, 23:43
Medlem
Det är absolut inga problem, jag känner till och med folk som har haft vapenskåp i små studentrum/korridorsrum.
Citera
2015-03-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
De finns i olika storlekar.
Kolla i butiker på nätet.

Allt under 150 kg måste bultas fast i väggen.

Allt över 150 borde bultas fast i väggen också för den delen... även om det inte är krav på det...
Citera
2015-03-31, 01:54
Medlem
sebnies avatar
Generellt sett är det inget förbud mot vapenskåp i staden.

Tänk dock på:
För att få förvara vapen någon annan stans än på din folkbokföringsadress så krävs ett särskilt tillstånd. Om du innehar ett särskilt tillstånd för att förvara dina vapen på en annan adress än din folkbokföringsadress så får du INTE förvara dina vapen på din folkbokföringsadress.
Det kan betyda att din förvaring hos föräldrarna är olaglig idag, om du inte är folkbokförd hos föräldrarna. Om det är tvärtom, att du är folkbokförd hos föräldrarna men vill ha vapnen hos dig, så skall du istället ha ett särskilt tillstånd för att få förvara vapnet hos dig istället för hos föräldrarna.

Ansökningsblankett:
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Vapen/RPS_556_1_1005.pdf

Det kan finnas möjlighet att få tillstånd att förvara vapnen på båda adresser "samtidigt" (dvs flytta vapnen mellan adresserna av fri vilja). Kontakta polisen om detta och vilka möjligheter det finns.

En annan sak att tänka på, var TS frågeställning har kommit ifrån, och det är att om du med en folkbokföringsadress i stadsområde, söker jaktlicens, så kan du vara tvungen att styrka att du har tillgång till jaktmark och liknande, medans något sådant inte efterfrågas om du bor i utkanten. Det är med andra ord svårare att få tillstånd för jaktvapen om du bor i en storstad än om du bor lite mer "lantligt".

Har du däremot vapen för målskytte så finns det inget sådant krav, eftersom kravet på närhet till skjutbanan kommer automatiskt i sig själv iom att det krävs att du är aktiv.
Citera
2015-03-31, 10:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Hur stora är vapenskåp, vikt osv?

Lite noobig fråga men, har en lite "laglös" typisk svensk lantisfamilj lol
Våra vapen ligger lite här och var, farsan har en gammal pistol i skrivbordslådan osv

Det är inte så lagstiftaren tänkt sig det hela...

Vapen skall förvaras i ett godkänt vapenskåp när de inte används. Ett sådant köper du i allmänna handeln, till och med på JULA. De flesta skåp är "för lätta" men jag har för mig (rätta mig om det behövs) att 150-kg-gränsen även gäller för ett barlastat skåp. I så fall kan man förvara ett par sandsäckar i skåpet om man inte når riktigt ända fram och det är gott om plats. (Att bulta det i golvet eller väggen är förstås att föredra). Ett vapenskåp är dessutom inget dåligt värdeskåp.

Eftersom polisen vet allt om vem som äger lagliga vapen kan det ju vara ide att se till att bestämmelserna uppfylls.
Citera
2015-03-31, 13:40
Bannlyst
Jag kommer nog ha de hos föräldrarna och bulta fast skåpet i någon lada!
Blir för jobbigt att ha i en lägenhet
Citera
2015-03-31, 17:05
Medlem
Det är bara köpa ett skåp vad är problemet. Det är ingen skillnad på "stad" och landet så ser inte vad som är jobbigt.
Citera
2015-03-31, 18:25
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

En annan sak att tänka på, var TS frågeställning har kommit ifrån, och det är att om du med en folkbokföringsadress i stadsområde, söker jaktlicens, så kan du vara tvungen att styrka att du har tillgång till jaktmark och liknande, medans något sådant inte efterfrågas om du bor i utkanten. Det är med andra ord svårare att få tillstånd för jaktvapen om du bor i en storstad än om du bor lite mer "lantligt".

Har du däremot vapen för målskytte så finns det inget sådant krav, eftersom kravet på närhet till skjutbanan kommer automatiskt i sig själv iom att det krävs att du är aktiv.

Har aldrig hört om något sådant krav. Och då bor jag ändå i Värsta Götaland.. vart tolkas lagen såhär?

Dessutom så är det väldigt vanligt att stadsbor hyr in sig i ett jaktlag över en helg vilket innebär att de inte har tillgång till jaktmark på samma sätt som en jägare som har ett fast medlemskap i en jaktklubb.
Citera
2015-03-31, 22:02
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ovanstående citat är fria fantasier och är ej i enlighet med verkligheten. Har du en godkänd jägarexamen så har du automatiskt uppnått vad lagen kräver i form av behov för att få en vapenlicens med ändamål jakt utfärdad. Det finns INGA krav på jaktmarker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in