2015-03-30, 20:40
Medlem
Axells avatar
Hej!

Är intresserad av att träffa en hudläkare och ställa lite frågor. Var nere på vårdcentralen idag men de ville inte ge mig remiss då det inte fanns någon "hälsofara" med det jag ville fråga om. Det jag då undrar är hur lätt det är att få tid hos en utan remiss från vanlig allmänläkare till en hudläkare? Har inget emot att betala om det så krävs. Frågar inte heller om någon specifik mottagning i Sverige i detta inlägg utan bara om detta fungerar i regel.
Citera
2015-03-30, 20:46
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Är intresserad av att träffa en hudläkare och ställa lite frågor. Var nere på vårdcentralen idag men de ville inte ge mig remiss då det inte fanns någon "hälsofara" med det jag ville fråga om. Det jag då undrar är hur lätt det är att få tid hos en utan remiss från vanlig allmänläkare till en hudläkare? Har inget emot att betala om det så krävs. Frågar inte heller om någon specifik mottagning i Sverige i detta inlägg utan bara om detta fungerar i regel.

Du kan skriva en så kallad "egenremiss" där du beskriver varför du önskar träffa en hudläkare. Där efter är det upp till mottagningen att prioritera ditt behov av vård, vilket de har rätt till. Anser de att du inte är i behov av en hudläkare så kommer du få ett svar med varför de avslår din remiss. Detta är något som även kan ske om läkaren på VC skriver en remiss. Anledningen kan vara för att de inte tror att de kan hjälpa dig.

Tyvärr har inte vården oändliga resurser och därför måste den prioriteras till den som behöver.
Citera
2015-03-30, 21:21
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Du kan skriva en så kallad "egenremiss" där du beskriver varför du önskar träffa en hudläkare. Där efter är det upp till mottagningen att prioritera ditt behov av vård, vilket de har rätt till. Anser de att du inte är i behov av en hudläkare så kommer du få ett svar med varför de avslår din remiss. Detta är något som även kan ske om läkaren på VC skriver en remiss. Anledningen kan vara för att de inte tror att de kan hjälpa dig.

Tyvärr har inte vården oändliga resurser och därför måste den prioriteras till den som behöver.
Tack för svar!

Jag förstår att det är på detta viset i det sista du skriver och det är därför jag skriver att jag kan tänka mig att betala för det. Gissar att det är någon privatklinik jag får söka mig till då också?
Citera
2015-03-30, 21:31
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Tack för svar!

Jag förstår att det är på detta viset i det sista du skriver och det är därför jag skriver att jag kan tänka mig att betala för det. Gissar att det är någon privatklinik jag får söka mig till då också?

Betala behöver du inte. Jobbar mottagningen på avtal från landstinget så är det vanlig taxa som gäller. Men i Stockholm är köerna långa till hudmottagningar på sjukhus, och det spiller ut på mottagningar. Lita på 1177 för att hitta en mottagning som du känner för. Bara för att en mottagning är privatägd så betyder inte det att man måste betala allt.

Privatläkare där man betalar allt privat är ovanligt och väldigt onödigt. Behöver du vården så ska du få den. Anser hudmottagningen dock att ditt besök är av onödig art, då kan du bli tvungen att köpa dig läkartiden och betala vad ett besök kostar (2000-2500 kr, ex provtagning, undersökningar och behandlingar).
Citera
2015-03-30, 21:36
Medlem
Paatiences avatar
Googla runt lite på privata hudläkare istället, fick ge 300 spänn och fick väldigt professionell hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in