2015-03-30, 12:55
Medlem
KTKs avatar
Ska köpa intern HDD till just denna gammel Laptop dator men som är knappt använd :

http://technodesh.com/fujitsu/fujitsu-siemens-lifebook-a530-notebook-specification

Avser är allt som står (just här):

SATA, 5400 rpm, 500 GB, 2.5-inch
SATA, 5400 rpm, 320 GB, 2.5-inch
SATA, 5400 rpm, 250 GB, 2.5-inch

Och vad är den viktiga informationen att ta hänsyn eller måste ta hänsyn till när man väljer HDD till denna laptopen så det blir kompatibelt? Dvs märke, högre hastighet, cache, anslutning etc, optisk, mekanisk? Är det bara tum (dim) och SATA I II III kopplingen (kompatibla anslutningar oavsett framåt och bakåt?) som är standard att ta hänsyn till ? Och resten av spec.egenskaper på HDD kan man välja och vraka som man vill utan att det ska vara okompatibelt?

Som ni hör så har jag ganska dålig koll i en djungel där ute, för jag har bara köpt HDD av fabrikationsmärke till spec. på laptop till mina egna. Kanske bra med annat märke såklart som ä bättre ,billigare, stabilare. Vilket HDD märke är bäst på laptop marknaden idag?
Senast redigerad av KTK 2015-03-30 kl. 13:14.
Citera
2015-03-31, 00:23
Medlem
Du kan högst troligtvis köpa vilken 2.5" HDD/SSD som helst upp till 1TB utan att oroa dig över kompabilitetsproblem. SATA 2 eller 3 spelar ingen roll då SATA 3 är bakåtkompatibel. 5400RPM om du inte vill att den ska låta mycket, den är dock segare jämfört med en 7200RPM (som låter mer).

Om du ska köpa mekanisk disk så är det Western Digital som gäller, ska du köpa SSD så är det allt förutom Kingston SSDnow v300 som gäller, personligen så gillar jag Samsungs 8x0 serier.
Citera
2015-03-31, 13:57
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discosvingarn
Du kan högst troligtvis köpa vilken 2.5" HDD/SSD som helst upp till 1TB utan att oroa dig över kompabilitetsproblem. SATA 2 eller 3 spelar ingen roll då SATA 3 är bakåtkompatibel. 5400RPM om du inte vill att den ska låta mycket, den är dock segare jämfört med en 7200RPM (som låter mer).

Om du ska köpa mekanisk disk så är det Western Digital som gäller, ska du köpa SSD så är det allt förutom Kingston SSDnow v300 som gäller, personligen så gillar jag Samsungs 8x0 serier.
7

Ok, takkar så mycket !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in