Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Att en moderator själv skriver vilka forum h*n modererar är naturligtvis OK och bra och även att det står med i moderatorsförteckningen, men när användare som här
(FB) Se vilka forum moderatorn modererar på deras profil börjar tycka det är viktigt att kolla upp moderatorns intresse och vilka ämnen som ligger en moderator varmt om hjärtat så anser jag att man börjar tugga på 1.06 oavsett om man gör antagandet att en moderator modererar i forumdelar denne är intresserad av eller inte, vilket absolut inte alltid är fallet enligt PM jag fått från enskild moderator.
Något att ta med i beaktandet vid ett eventuellt införande av diskuterad funktion som jag ser det.
Jag förstår hur du tänker.
Vill därför försöka förklara min position lite mer:
Jag har absolut noll intresse att försöka efterforska vem en specifik användare/moderator är vilket regel 1.06 är menad att stävja.
Citat:
1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.
Informationen som jag efterfrågar finns idag redan tillgänglig på FB (exempelvis Moderatorlistan). Jag ser det mer som en bonus att göra informationen mer lättillgänglig.
Jag uttryckte mig kanske klumpigt och att det kunde tolkas som att jag var ute efter att kartlägga moderatorer med hjälp av deras eventuella intressen vilket jag aldrig syftade till att göra.
Jag såg (och ser) det mer som ETT sätt att kunna värdera inläggens trovärdighet och kunskapen hos den som skriver om ämnet - något som jag tror de flesta av oss gör dagligdags här på FB på ett eller annat sätt. För mig är det en form av att vara källkritisk (som en hel del av medlemmarna borde lära sig mer om

).
Vi har redan idag funktionen "Hitta fler inlägg av användaren" och personligen ser jag den funktionen som ett mycket större hot att kunna missbrukas om någon är ute efter att söka information om en användare än att snabbt se en moderators "ansvarsområden".
Hoppas att jag nu bättre kunnat förklara hur denna funktion skulle hjälpa mig.