2015-03-30, 09:53
Medlem
USD har varit i en stigande trend gentemot SEK ett tag nu. Tittar man på följande länk ser vi att vi historiskt mätt är nära en tidigare topp och befinner oss långt över medelvärdet.

http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=10Y

Min fråga lyder nu följande, vad tror ni om dollarkursen på 1-2 års tid?
Citera
2015-03-30, 09:59
Medlem
FrankBucks avatar
Själv är jag lång USD ganska hårt så jag hoppas på det. Kunde dock lika gärna varit lång NOK eller nästan vad som helst då det är mest kronan jag är oroad över då Ingves kör ekonomin i botten.
Citera
2015-03-30, 10:02
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Själv är jag lång USD ganska hårt så jag hoppas på det. Kunde dock lika gärna varit lång NOK eller nästan vad som helst då det är mest kronan jag är oroad över då Ingves kör ekonomin i botten.
Jag vet inte hur stor roll massinvandringen och den dåliga konkurrenskraften och arbetslösheten där påverkar eller vilka andra faktorer det finns men jag skulle mer tro det är där skon klämmer än vad Ingves sysslar med.

Vi kunde antagligen haft större tillväxt utan (reellt) nedpressade löner med lägre skattetryck och mer produktiv befolkning.

Norge har ju problem med oljepriset.
Citera
2015-03-30, 10:12
Medlem
ShlahLkhas avatar
Svårt att säga, eftersom valutakurser tenderar att styras lika mycket av psykologi som fundamentala krafter, detta gäller även för långsiktiga trender. Sedan så kan också valutakurser påverka de fundamentala krafterna, som "styr" makroekonomin som helhet, och dessa kan i sin tur påverka valutakurserna. Alltså tenderar det att bli en stor röra, som är väldigt svår att analysera.

Med det sagt kan jag komma med det följande:

Troligtvis kommer USD fortsättas att stärkas mot SEK, eftersom Fed förmodligen kommer att höja räntan något inom den överskådliga framtiden, medan riksbanken förmodligen kommer att forsätta att sänka räntan eller åtminstone ligga kvar på de nuvarande nivåerna inom den överskådliga framtiden. (Riksbankens prognos 12 februari 2015.)

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Jag hoppas att du menar att Ingves körde ekonomin i botten genom att inte sänka räntan fortare än han gjorde. Om Ingves hade lyssnat på Lars E.O. Svensson tidigare så hade Sverige mått mycket bättre.
Senast redigerad av ShlahLkha 2015-03-30 kl. 10:22.
Citera
2015-03-31, 13:26
Bannlyst
Jag tror att USD kommer att fortsätta stiga.. för att krascha i slutet, ála Euros tysta krasch.
Citera
2015-03-31, 23:52
Medlem
Ska till USA i sommar, rekommenderas det att tokköpa dollar nu eller ska man vänta till sommaren?
Citera
2015-04-01, 21:43
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlahLkha

Troligtvis kommer USD fortsättas att stärkas mot SEK, eftersom Fed förmodligen kommer att höja räntan något inom den överskådliga framtiden, medan riksbanken förmodligen kommer att forsätta att sänka räntan eller åtminstone ligga kvar på de nuvarande nivåerna inom den överskådliga framtiden. .

Tycker också det verkar vettigt. Dessutom tror jag det finns en hel del riskfaktorer på hemmaplan; EU och grexit, Ryssland, vår minoritetsregerings vara eller inte vara mm. Dollarn känns som en trygg hamn ett tag nu.
Citera
2015-04-02, 05:16
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Tycker också det verkar vettigt. Dessutom tror jag det finns en hel del riskfaktorer på hemmaplan; EU och grexit, Ryssland, vår minoritetsregerings vara eller inte vara mm. Dollarn känns som en trygg hamn ett tag nu.
Å andra sidan sågs den väl av många som en svag hamn när den var billig .. =P

Dock var väl motivet billiga pengar och nu är det resten som är billigt så.
Citera
2015-04-10, 12:07
Medlem
Ja.

USD/SEK => 9,50
EUR/USD => under 1
Citera
2015-04-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .5
Ska till USA i sommar, rekommenderas det att tokköpa dollar nu eller ska man vänta till sommaren?
Undrar lite samma sak. Ska till USA i september. Och bör man betala bokade hotell direkt eller vänta med det tills man är där?
Citera
2015-05-11, 19:41
Medlem
Unlimited-Powers avatar
Någon som känner vart det bär? Är lite orolig då vi gått ner över 5% på två veckor. Ligger tungt i Bath som är direkt relaterat till USD:n.
Senast redigerad av Unlimited-Power 2015-05-11 kl. 19:43.
Citera
2015-05-11, 19:59
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unlimited-Power
Någon som känner vart det bär? Är lite orolig då vi gått ner över 5% på två veckor. Ligger tungt i Bath som är direkt relaterat till USD:n.
Kolla in Handelsbankens valutaprognos här:

http://research.handelsbanken.se/SHB-Forecast/

Som du ser tror de att kursen skall upp till 9,15 på 6 månaders sikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in