2005-10-04, 16:10
Medlem
visste inte i vilken tråd jag skulle posta så d får bli här...
tips till moderator fixa en tråd/Ämne som heter "elektronik byggen" eller nåt sånt...

Tänkte dubbellkolla lite med folk som vet...
Visst passar den här Programeraren till att programera om den här Key Loggern.

Det som ska programeras om är en Atmel microcontroller AT89C2051 till själva loggern.
Sökte på www.farnell.com hittade två som värkar vara det samma förutom att en är billig och klarar större temperaturskillnader (min:-40°C / max:85°C). Medans den andra dyra klarar mycket lägre temperaturskillnader( min:0°C / max:70°C) Man blir lite förvirrad nån som kan reda ut skillnaderna? Och om jag har hittat rätt microcontroller till rätt logger som passar till rätt programerare.

Artikelnr/länk/produkt-info till farnell
Billig AT89C2051
Dyr AT89C2051

Alla Svar är intressanta hoppas nån har nytta av länkarna om dom nu e rätt
Citera
2005-10-04, 16:36
Medlem
InkoPinkos avatar
Programmeraren kommer att fungera, eftersom AT89C2051 är 8051-kompatibel.

Däremot så säljer tyvärr inte Farnell till privatpersoner, men du kanske kan gå via ett företag?

Om syftet med detta projekt är att lära sig mer om mikrokontrollers finns det dock lämpligare processorer att börja med än den gamla 8051-arkitekturen.

Kolla in http://elektronikforumet.com/forum för massor av info om elektronikdesign och mikrokontrollers!
Citera
2005-10-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Programmeraren kommer att fungera, eftersom AT89C2051 är 8051-kompatibel.

Däremot så säljer tyvärr inte Farnell till privatpersoner, men du kanske kan gå via ett företag?

Om syftet med detta projekt är att lära sig mer om mikrokontrollers finns det dock lämpligare processorer att börja med än den gamla 8051-arkitekturen.

Kolla in http://elektronikforumet.com/forum för massor av info om elektronikdesign och mikrokontrollers!

TACKAR
Syftet är att bygga loggern och att lära mej mer om microcontrollers och hembyggen över huvudtaget.
Där jag bor i uppsala finns ett företag (tordlarsson) som beställer in prylar åt en från elfa farnell m.f. om dom inte har i lager, 1 dag leverans man slipper frakten dessutom
Citera
2005-10-05, 11:01
Medlem
va d nån skillnad föresten förutom temp?
Citera
2005-10-05, 12:26
Medlem
InkoPinkos avatar
Vad jag kan se i databladet är det endast temperaturområdet som skiljer.

Däremot såg jag nu att du måste ändra layouten på din programmerare, eftersom din uC har färre ben än den i din länk.
Citera
2005-10-05, 14:40
Medlem
å fan klantit o missa d
Man kan väl inte halvera ben antalet & löda på t.ex ben 10 istället för ben20 antar att skiten kommer bugga ur rejält...
hmm e inte så haj på d här. tips på hur man kopplar i stället? nån som har riting på annan programerare?
Citera
2005-10-05, 14:46
Medlem
InkoPinkos avatar
Det är bara att kolla var signalerna MISO, MOSI, SCK, RST, GND och VCC ligger på din processor, och koppla om signalerna från programmeraren.

Om jag ska vara ärlig så är det här inget bra projekt för att lära sig mikrokontrollers, det är alldeles för avancerat att börja med.

Du borde istället kolla på de modernare PIC och AVR-processorerna och testa dig fram med att blinka lite lysdioder på utportarna och liknande.

Nu vet jag ju inte hur stor programmeringserarenhet du har, men ett tips är att börja med assembler för att få ett grepp om mikrokontrollernas hårdvaruarkitektur.
Citera
2005-10-05, 15:24
Medlem
det har du nog alldeles rätt i börjar inse mina begränsingar
men jag måste forska vidare lite till... jämförde dom här data bladen 40 ben (sid 2) och 20 ben (sid 1)

Det som inte riktigt stämmer är att den stora har 1st RST & 1st som heter EA\VPP , medans den med 20 ben (den jag ska ha alltså) har en som heter RST/VPP kopplar man båta till den då?

Det andra jag undrar över är Mosi, Miso & sck. dom finns inte med utan bara sifforna som står efter t.ex (mosi) p1,5 e det samma som p1,5 på 20 bens? samma gäller miso o sck. text förkortninga finns alltså inte med men siffrorna....
Skulle va najs om d gick o koppla på de sättet o få den att fungera i praktigen

finns det nån bra bok för totala nybörjare du kan rekomendera? som går igenom grunderna inom elektronik byggen, hur skiten funkar o vad allt betyder o vad man ska allt till?
Citera
2005-10-05, 15:31
Medlem
InkoPinkos avatar
Orkar inte gräva i dina datablad just nu.

Ett bra tips för att komma igång med lite hobbyelektronik är att du surfar runt på www.elektronikforumet.com .

Där finns det en del guider och länkar till olika projekt.
Citera
2005-10-05, 15:43
Medlem
ok men tack för hjälpen. har kollat lite där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in