2015-03-29, 23:35
Medlem
Häromkvällen ringde jag 112 för att rapportera in misstänkt skottlossning.

Jag sitter lugnt och stilla framför TV:n en fredagkväll när jag plötsligt hör vad jag uppfattar som två pistolskott med 4-6 sekunders mellanrum. Omedelbart tar jag min hemtelefon och ringer 112. Jag berättar för killen i telefon vad jag hör och han kopplar mig vidare till polisen. Under tiden hör jag flera smällar och då i stunden tänker jag att jag hörde fel och att allting var fyrverkerier. Oklart så här i efterhand varför, men jag la på luren.

Det går ca 5 sekunder och sedan ringer det på min telefon och det är polisen som undrar vad jag hört och var jag befinner mig. Jag berättar hela förloppet. Medan jag pratar kommer det fler knallar och jag ser då sken av fyrverkerier. Jag känner mig rätt dum som ringt in i onödan, men jag finner mig och skrattar till och frågar "så du ser mitt nummer"? "Nej, jag kan inte se ditt nummer", svarade han.

Jag har tidigare ringt 112 vid ett par tillfällen. Någon detonerade en bomb i området när man skulle begå ett rån i andra ändan av stan tio minuter senare. Jag har sett zigenare i nya vans ringa på grannarnas dörrar mitt på dagen. Uppenbar drogförsäljning sent på kvällen. Etc. Vid dessa tillfällen har telefonisten frågat om mitt namn och nummer och de första åren meddelade jag glatt allting. Sedan fick jag förklarat för mig att skulle något ske så kommer de man häktat få reda på vem som tipsat och efter det valde jag att alltid vilja vara anonym när de frågar.

Ringer jag från min hemtelefon som har hemligt/dolt nummer eller om jag ringer från mobiltelefonen som ofta har visa ej mitt nummer, kan polisen ändå se vem jag är?

Citera
2015-03-30, 00:01
Medlem
SkepticalHippos avatar
112 ser ditt nummer, hemligt nummer gäller inte där (det fungerar alltså varken med #31# eller med hemligt nummer som är permanent inlagt). Enda sättet att ringa anonymt till 112 är att göra det med en mobiltelefon utan kontantkort.

Polisen kan däremot inte se ditt nummer men 112-operatören var troligen kvar på linjen, men hade mute intryckt, och pratade med polisen och sade nog att samtalet brutits och berättade vad du sagt. De beslutade sedan att ringa upp dig för att ärendet verkade viktigt.

Det underlättar arbetet att se alla telefonnummer. De kan då få en ungefärlig position om de inte hinner få adressen. Dessutom busrings det mycket med mobiltelefoner utan kontantkort så operatörerna är alltid mer skeptiska till om samtalet är på riktigt om numret inte syns.
Citera
2015-03-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
112 ser ditt nummer, hemligt nummer gäller inte där (det fungerar alltså varken med #31# eller med hemligt nummer som är permanent inlagt). Enda sättet att ringa anonymt till 112 är att göra det med en mobiltelefon utan kontantkort.

Polisen kan däremot inte se ditt nummer men 112-operatören var troligen kvar på linjen, men hade mute intryckt, och pratade med polisen och sade nog att samtalet brutits och berättade vad du sagt. De beslutade sedan att ringa upp dig för att ärendet verkade viktigt.

Det underlättar arbetet att se alla telefonnummer. De kan då få en ungefärlig position om de inte hinner få adressen. Dessutom busrings det mycket med mobiltelefoner utan kontantkort så operatörerna är alltid mer skeptiska till om samtalet är på riktigt om numret inte syns.

MED kontantkort*
Citera
2015-03-30, 00:17
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
MED kontantkort*

Sluta rätta mig när jag inte skrivit fel ditt klappmongo. Jag menar exakt att det busrings mycket med mobiltelefoner UTAN kontantkort (eller egentligen simkort för att använda rätt benämning).

Som du säkert vet så kan man ringa 112 från en mobiltelefon som saknar simkort. Om man har ett oregistrerat kontantkort i mobilen så ser operatörerna ändå numret men kan inte söka upp personuppgifterna på den som har numret. Det går dock fortfarande att få en position på vilket område det rings från samt vilket telefonnummer de kan ringa upp om samtalet bryts.

Ringer man UTAN simkort syns inget nummer och det syns inte var telefonen finns.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2015-03-30 kl. 00:53.
Citera
2015-03-30, 00:56
Medlem
Citat:
Sluta rätta mig när jag inte skrivit fel ditt klappmongo. Jag menar exakt att det busrings mycket med mobiltelefoner UTAN kontantkort (eller egentligen simkort för att använda rätt benämning).

Som du säkert vet så kan man ringa 112 från en mobiltelefon som saknar simkort. Om man har ett oregistrerat kontantkort i mobilen så ser operatörerna ändå numret men kan inte söka upp personuppgifterna på den som har numret. Det går dock fortfarande att få en position på vilket område det rings från samt vilket telefonnummer de kan ringa upp om samtalet bryts.

Ringer man UTAN simkort syns inget nummer och det syns inte var telefonen finns.

Ja, då skriver du utan simkort istället för utan kontantkort helt enkelt. Du som är klappmongo
Citera
2015-03-30, 01:13
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Ja, då skriver du utan simkort istället för utan kontantkort helt enkelt. Du som är klappmongo

Ett kontantkort är ett simkort. Så en telefon utan simkort är även utan kontantkort.

Du rättade fel sak och förstod inte ens utifrån kontexten vad jag menade. Att du ens försvarar det gör bara att du framstår som ännu mer korkad. På vilket sätt blev meningen av mitt inlägg mer klar för att du påstod att jag menade MED kontantkort då jag menade utan barken kontantkort eller simkort? Det är ju just det jag menar, när du inte kan något och inte förstår vad det ens handlar om så kan du inte bara byta ut ett ord i någon annans inlägg bara så där.

För att dra det en gång till:

Registrerad kontantkort/Simkort med abonnemang = SOS ser numret man ringer från samt vem som äger telefonnumret och dennes uppgifter. Kan även se vilken område mobilen är i.
Oregistrerat kontantkort: SOS ser numret man ringer ifrån och var mobilen finns men inga uppgifter om vem som äger numret.
Telefon utan simkort/kontantkort: Inga uppgifter syns.
Citera
2015-03-30, 01:26
Medlem
Anon2s avatar
Vad tror du. Självklart kan det se ditt nummer. De har självklart hur stora befogenheter som helst, de kan t.o.m. pejla in din position med triangulering om du ringer från en mobil.
Citera
2015-03-30, 01:33
Medlem
Citat:
112 ser ditt nummer, hemligt nummer gäller inte där (det fungerar alltså varken med #31# eller med hemligt nummer som är permanent inlagt). Enda sättet att ringa anonymt till 112 är att göra det med en mobiltelefon utan kontantkort..

Berätta hur du ringer utan sim, och varför det inte är anonymt att ringa från en telekiosk?

Citat:
Polisen kan däremot inte se ditt nummer men 112-operatören var troligen kvar på linjen, men hade mute intryckt, och pratade med polisen och sade nog att samtalet brutits och berättade vad du sagt. De beslutade sedan att ringa upp dig för att ärendet verkade viktigt..
När telefonisten svarar så kommer alla spårbara uppgifter upp, polis, brandkår, ambulans lyssnar, så hör de ju hur samtalet artar sig och vilken enhet som behöver engagera sig, så polisen åker alltid innan, ofta, vid allvarliga brott så åker de under samtalet för då brukar telefonisten föröka hålla igång samtalet.

Citat:
Hur ringer man då, menar du?
[quote=SkepticalHippo|52833125]Sluta rätta mig när jag inte skrivit fel ditt klappmongo. Jag menar exakt att det busrings mycket med mobiltelefoner UTAN kontantkort (eller egentligen simkort för att använda rätt benämning).

Citat:
Som du säkert vet så kan man ringa 112 från en mobiltelefon som saknar simkort. Om man har ett oregistrerat kontantkort i mobilen så ser operatörerna ändå numret men kan inte söka upp personuppgifterna på den som har numret. Det går dock fortfarande att få en position på vilket område det rings från samt vilket telefonnummer de kan ringa upp om samtalet bryts
Men då måste ju det samtalet vara planerat, för tar du bara ut ditt vanliga kort och ringer med en vanlig lur, så de de IMEI-numret och sedan ser de direkt alla kort som suttit i den luren.

Citat:
Tror du inte telefonen sänder signal vid samtalet? Så¨om man tar ut kortet och sitter med wifi på, så kan man inte spåra den luren, för den signalerar inte?

Klart att de kan spåra dig för det kan handla om ditt liv och då närt du har tappat kortet så kommer du västra glad att de kunde få fram positionen med sin teknik.

Men att ringa utan kort är ruskigt korkat, och det måste planeras, då är en telefonkiosk mycket enklare och behöver inte förberedas. Och den binder inget till ens person.
Citera
2015-03-30, 01:41
Medlem
Citat:
Telefon utan simkort/kontantkort: Inga uppgifter syns.
I detta fallet så kopplar ju polisen upp ett samtal på datanätet (bör det vara, och då skickar ju luren ut data,)

En lur utan kort tar bara bort det numret, lurens nummer och trianguleringen består likväl. I synnerhet när du kopplar upp dig med den, som i ett samtal, eller via Wifi, då ser man vilket IMEI som kopplar upp vid vilken mast.
Citera
2015-03-30, 09:22
Medlem
Citat:

Tack för ett klart och tydligt svar!
Citera
2015-03-30, 11:18
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Berätta hur du ringer utan sim, och varför det inte är anonymt att ringa från en telekiosk?

Jo, det har du rätt i. Det är dock inte särskilt vanligt att folk varken hittar en eller ringer från en telefonkiosk idag.

Citat:
När telefonisten svarar så kommer alla spårbara uppgifter upp, polis, brandkår, ambulans lyssnar, så hör de ju hur samtalet artar sig och vilken enhet som behöver engagera sig, så polisen åker alltid innan, ofta, vid allvarliga brott så åker de under samtalet för då brukar telefonisten föröka hålla igång samtalet.

Inte riktigt sant. När operatören svarar så lyssnar bara operatören. Den kan se uppgifter om abonnemangsinnehavaren. Utefter vad personen som ringer säger så tar operatören beslut om det är polis, brandkår eller ambulans som behövs. Om det behövs expertis så kopplas då berörd enhet in i samtalet. Polis kopplas alltid in om ärendet hör till dem eftersom de sitter på sin egna central (LKC). Ambulans och räddningstjänst kan styras av operatören och de kopplas därför bara in om något är oklart så att expertis behövs. De kan lyssna ett tag och ge operatören råd utan att personen som ringer vet om det.

Citat:
Hur ringer man då, menar du?

Hur menar du? Man ringer som vanligt från skärmen där man ska knappa in sin PIN-kod eller från telefonboken. Alla andra nummer är blockerade men 112 går ändå via mobilnätet eftersom telefonoperatörerna släpper in dessa på sina master.

Citat:
Men då måste ju det samtalet vara planerat, för tar du bara ut ditt vanliga kort och ringer med en vanlig lur, så de de IMEI-numret och sedan ser de direkt alla kort som suttit i den luren.

Enligt vad jag har förstått så kan operatörerna ändå inte spåra samtalet. Det går säkert att spåra rent tekniskt via både master, wifi och GPS men spårningen som finns att tillgå där och då (och utan att blanda in någon extern resurs) är byggd att fungera mot ett telefonnummer, inte mot IMEI. En spårning på IMEI skulle troligen kräva manuell hantering av tekniskt kunniga och det har man inte tid med.

Citat:
Tror du inte telefonen sänder signal vid samtalet? Så¨om man tar ut kortet och sitter med wifi på, så kan man inte spåra den luren, för den signalerar inte?

Klart att de kan spåra dig för det kan handla om ditt liv och då närt du har tappat kortet så kommer du västra glad att de kunde få fram positionen med sin teknik.

Se föregående svar. Det går säkert att spåra men inte med den teknik som operatören har tillgänglig.

Citat:
Men att ringa utan kort är ruskigt korkat, och det måste planeras, då är en telefonkiosk mycket enklare och behöver inte förberedas. Och den binder inget till ens person.

Att ringa anonymt överhuvudtaget är korkat. Man kommer bemötas av en telefonsvarare som informerar om vad nödnumret är till för och att man får trycka en siffra om det verkligen är en nödsituation (=längre tid att få svar), opratören kommer vara skeptisk och många fler frågor behöver besvaras för att hjälp ska kunna nå fram (=längre tid att få hjälp). Det är inte värt att gå igenom trubblet för att man exempelvis som TS är osäker på om det är nödvändigt att man ringer eftersom ingen blir arg över sådana samtal.
Citera
2015-04-03, 18:19
Medlem
Smellmysockss avatar
Ifall du valt att ringa med en telefon med dolt/hemligt nummer ser inte den person som besvarar samtalet ditt nummer. Nummerdöljningen sker i det mobilnät du använder och i deras växlar, t ex Telia. När sedan samtalet kopplas vidare (när du hör kopplingston) är ditt nummer dolt.

iden har varit att 112 ska kunna se ditt nummer för att se varifrån du ringer. Detta för att snabbare kunna skicka ut ambulans osv. Med alla kontantkort, IP-telefoni, Skype etc har dock detta tjänat ut sin roll.

Så, på fackspråk, A-nummerblockering betyder att ditt nummer inte syns. 112 har ingen specialutrustning som kan trolla bort ditt dolda nummer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in