2015-03-28, 22:29
Medlem
Har nyligen signat kontrakt för en lägenhet i en av Sthlms närförorter. Fick lånelöfte på 2,3 M varav lägenheten gick på 2,1 M.

Lån: 1.785.000
Kontantinsats: 315.000
Status: Studerar, börjar jobba till hösten med hög inkomst.
Medlånetagare: Föräldrar som även är kunder hos denna bank jag vill ta lån av.
Övriga lån: Csn på < 100.000

Jag ska nu sätta mig ner med bankmannen och förhandla ränta och villkor för lånet. I nuläget är jag kund hos annan storbank (har dock endast lönekonto där, alla mina sparpengar är på externt "högräntekonto"). Jag planerar att köra på rörlig ränta och öppna lönekonto hos den nya storbanken. Vad kan jag vänta mig för ränta? 2,02 % är den officiella men jag hör ständigt folk som har lån med räntor långt lägre än 2 %.

Vilken strategi rekommenderar ni mig att använda? Vad mer kan jag göra än att öppna lönekonto för att få ner räntan?
Senast redigerad av Nationalekonoman 2015-03-28 kl. 22:32.
Citera
2015-03-28, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalekonoman
Har nyligen signat kontrakt för en lägenhet i en av Sthlms närförorter. Fick lånelöfte på 2,3 M varav lägenheten gick på 2,1 M.

Jag ska nu sätta mig ner med bankmannen och förhandla ränta och villkor för lånet. I nuläget är jag kund hos annan storbank (har dock endast lönekonto där, alla mina sparpengar är på externt "högräntekonto"). Jag planerar att köra på rörlig ränta och öppna lönekonto hos den nya storbanken. Vad kan jag vänta mig för ränta? 2,02 % är den officiella men jag hör ständigt folk som har lån med räntor långt lägre än 2 %.

Vilken strategi rekommenderar ni mig att använda? Vad mer kan jag göra än att öppna lönekonto för att få ner räntan?

Allt över 1,6 är ett misslyckande, du bör försöka komma ner mot 1,4-1,5%
Citera
2015-03-28, 23:04
Medlem
Citat:

Lönekonto, sparkonto och månadsspar i fonder brukar få bankmännen att mjukna. Glöm sen inte att jämföra bankerna, det är inte säkert att du får speciellt mycket bättre villkor för att dina föräldrar är långvariga kunder (speciellt inte om de aldrig riktigt brytt sig om att förhandla).
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Själv betalar jag 1,3% för ett högbelånat radhus utanför Gbg så 1,4% borde inte vara omöjligt i Tjockholm.
Citera
2015-03-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1

Hur rekommenderar du att jag går in i förhandlingen för att nå ner till dessa räntor?
Citera
2015-03-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Lönekonto, sparkonto och månadsspar i fonder brukar få bankmännen att mjukna. Glöm sen inte att jämföra bankerna, det är inte säkert att du får speciellt mycket bättre villkor för att dina föräldrar är långvariga kunder (speciellt inte om de aldrig riktigt brytt sig om att förhandla).
Själv betalar jag 1,3% för ett högbelånat radhus utanför Gbg så 1,4% borde inte vara omöjligt i Tjockholm.

Sparkonto utan ränta är inte så jävla lockande alltså, kan man välja ett rörligt sådant och endast ha en mindre summa där för att få ränterabatten? Gällande fonderna vet jag att de tar ut rikligt med förvaltningsavgifter och liknande för dessa som inte är särskilt lockande. Vi får se vad bankmannen säger.

Stämmer jag möte med andra banker förmodar jag att jag kmr få x antal nya UC kontroller på mig samtidigt som om jag väljer en annan bank så innebär detta att även mina föräldrar måste bli kunder i denna då de är medlånetagare. Jag kmr att pressa banken och säga att jag får 1,5 på min nuvarande bank om han erbjuder över 1,6.

Som lånetagare innebär vi minimal risk, mina föräldrar äger flera fastigheter och har en minimal nuvarande belåning. De har dessutom båda fasta heltidsjobb och mig väntar en prestigefull position på konsultfirma i Sthlm. Hur mkt ska jag trycka på dessa punkter? Jag kan även "hota" med att mina föräldrar försvinner från banken om inte räntan sätts rätt.
Senast redigerad av Nationalekonoman 2015-03-28 kl. 23:26.
Citera
2015-03-28, 23:25
Medlem
50 punkter rabatt mot listräntan är rimligt. Men då får du räkna med att ha lönekonto och kanske någon hemförsäkring hos banken. Börjar de prata om fondsparande och liknande bör du kunna få 60-70 punkter. Å andra sidan har du inte så bra förhandlingsläge om du endast ska låna den "lilla" summan och inte har några andra kopplingar till banken (företag etc...) Får du 50 punkter är det med andra ord helt ok.
Citera
2015-03-29, 03:09
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov

Alltså jag undrar hur fan man får till en så låg ränta? Jag har försökt ringa runt till olika banker och ställa de mot varandra men inte lyckats komma under 1.96.
Bör tilläggas att jag inte har bunden ränta och ganska hög belåningssgrad.
Har du något tips?
Tacksam för det i så fall!
Citera
2015-03-29, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Alltså jag undrar hur fan man får till en så låg ränta? Jag har försökt ringa runt till olika banker och ställa de mot varandra men inte lyckats komma under 1.96.
Har du något tips?

SEB erbjuder bästa förhandlingstart mot andra banker. De erbjuder inlåningsräntan plus 100 punkter om man är med i Saco utan förhandling. Det innebär ca 1,4 idag På rörligt och 1 och två år. 1,5 på 3 år.

Bara att använda som argument mot de andra bankerna...
Citera
2015-03-29, 11:25
Medlem
Citat:
Sparkonto utan ränta är inte så jävla lockande alltså, kan man välja ett rörligt sådant och endast ha en mindre summa där för att få ränterabatten? Gällande fonderna vet jag att de tar ut rikligt med förvaltningsavgifter och liknande för dessa som inte är särskilt lockande. Vi får se vad bankmannen säger.

Stämmer jag möte med andra banker förmodar jag att jag kmr få x antal nya UC kontroller på mig samtidigt som om jag väljer en annan bank så innebär detta att även mina föräldrar måste bli kunder i denna då de är medlånetagare. Jag kmr att pressa banken och säga att jag får 1,5 på min nuvarande bank om han erbjuder över 1,6.

Som lånetagare innebär vi minimal risk, mina föräldrar äger flera fastigheter och har en minimal nuvarande belåning. De har dessutom båda fasta heltidsjobb och mig väntar en prestigefull position på konsultfirma i Sthlm. Hur mkt ska jag trycka på dessa punkter? Jag kan även "hota" med att mina föräldrar försvinner från banken om inte räntan sätts rätt.
Alltså, huvudsaken är att du har ett extra konto eller två för tex ett buffertsparande eller semesterpengar med automatisk överföring, inte nödvändigtvis att du har ditt livs besparingar där. Med jämna mellanrum kan du sedan flytta över en klumpsumma till ett bättre lämpat konto eller fondkonto. Även om de stora bankerna tar en procent eller två för sina fonder handlar det bara om några tiotal kronor om året för ett månadssparande på 500-1000 kr jämfört med en tusenlapp eller två som du kan spara på 50-75 punkter lägre bolåneränta.

Vad gäller UC så ja, varje bank kommer ta en men det spelar ingen större roll så länge du inte går till 10-15 banker och redan har gjort några. Jag gick till 4-5 banker både när jag köpte min förra lgh och radhuset och ingen av dem tog ens upp att jag hade flera nytagna kreditkontroller. Att inte jämföra med andra banker är bara dumt och hjälper ingen, varken dig själv eller andra kunder.

Har dina föräldrar pratat med banken? Det låter som om de kan lägga lite tryck bakom orden.

Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Har du något tips?
Man får som sagt vara beredd att bli totalkund med konton, kort och månadsspar. I många fall kan man få hjälp av företagsavtal, fackföreningar eller andra kampanjer. Om du bara ringer och frågar vad du får för ränta utan att erbjuda något i gengäld kommer du nog inte mycket lägre.

Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
SEB erbjuder bästa förhandlingstart mot andra banker. De erbjuder inlåningsräntan plus 100 punkter om man är med i Saco utan förhandling. Det innebär ca 1,4 idag På rörligt och 1 och två år. 1,5 på 3 år.

Bara att använda som argument mot de andra bankerna...
Bra tips! Själv har jag 70 resp 85 punkter på SEB pga ett avtal min tidigare arbetsgivare hade med SEB. När mina lån skall omförhandlas nästa gång kommer jag definitivt att spela ut bankerna mot varandra. Vad jag har hört kan bankerna numera flytta autogiron och annat mellan sig så man slipper göra det själv.
Citera
2015-03-30, 21:15
Medlem
Citat:
Bra tips! Själv har jag 70 resp 85 punkter på SEB pga ett avtal min tidigare arbetsgivare hade med SEB. När mina lån skall omförhandlas nästa gång kommer jag definitivt att spela ut bankerna mot varandra. Vad jag har hört kan bankerna numera flytta autogiron och annat mellan sig så man slipper göra det själv.

Jag håller själv på och förbereder en omförhandling. Tänkte definitivt ta SEB sist efter att de andra tvingats erbjuda bättre lån än SEBs rätt låga utgångsbud.
Citera
2015-04-08, 20:16
Medlem
Jag är medlem i ett av SACOs fackförbund som studerandemedlem. Om jag signar med SEB och efter någon månad går ur fackförbundet, är det sannolikt att banken kmr att meddelas om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in