2015-04-10, 17:47
Medlem
core89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
När det kommer till turneringar så kan jag i vissa lägen förstå att man inte vill flippa om hela sin stack även om man vet att man är favorit med 65/35. Det här är endast om båda du och fi är extremt djupa och du känner att du har en extrem edge på bordet. Det är obeskrivligt svårt att vinna en turnering med endast perfekta spel och genom att stjäla potter, ibland måste man flippa och det är skönt att få in det med ett monsterdrag.

Sen när blev 65/35 att flippa?
Citera
2015-04-10, 20:06
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core89
Sen när blev 65/35 att flippa?

Det var dåligt formulerat, jag menade givetvitvis att det ibland kan kännas som en onödig risk att sätta hela sitt turneringsliv på spel även om man vet att man går in som favorit.
Citera
2015-04-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Ja visst, det är dock så små moneyjumps att det inte ens behövs ta hänsyn till.

Det beror på. Hamnar du i en relativ coinflip någonstans i början av turneringen, där du har t.ex. 52% chans att vinna pre men det EV du ger bort till övriga spelare motsvarar 3% så gör du i princip ett förlorande spel. Detta är visserligen ett något förenklat och överdrivet exempel men det illustrerar poängen.

Men jag kan hålla med om att det normalt inte går att ta hänsyn till detta i synnerhet då det i princip inte är möjligt att beräkna hur mycket EV man ger upp i exakt varje skede av en turnering. Själva poängen är dock att undvika att hamna all-in i marginella situationer.
Citera
2015-04-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det var dåligt formulerat, jag menade givetvitvis att det ibland kan kännas som en onödig risk att sätta hela sitt turneringsliv på spel även om man vet att man går in som favorit.
Visst, men om du ger upp såna lägen riskerar du att betraktas som vek och bli överkörd. I det fallet förlorar du ju ditt "övertag" ändå och då är det ju lika bra att köra.
Citera
2015-04-22, 18:50
Bannlyst
Satt och funderade på detta nu, hur värt det är att tänka på ev+ i turneringar, dvs. calla efter pottoddsen, även om det innebär att man får calla med händer som har låg sannolikhet att vinna? Klart om man är djupt i en turnering så vill man knappast spela drag för hårt. I cashgame så kan man förlora hela inköp om man spelar så, vilket är lungt, eftersom vinner tillbaka det om man är en ev+spelare, kan samma metod appliceras på mtt om man kör mycket volym?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in