Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
1. Kunde verkligen folk inte ta ut sina onecoin under alla dessa år?
Låter ju helt otroligt jävla omöjligt att ingen av alla miljoner människor skulle tagit ut eller växlat till andra valutor.
2. I slutet av dokumentären möter norrmannen en svensk på ett café, norrmannen säger att svensken bör bränna alla sina miljoner i onecoin, varför?
Borde väl vara bättre för svensken att väcka dom till bitcoin eller nåt.
Jag fattar fan inte hur detta bedrägeri funkat ens.
Det är jag som medverkar i dokumentären, jag har varit aktiv i denna tråd från och till (även under tiden jag trodde på det) och meddelade runt 2023 att dokumentären var på gång. Jag och Björn lärde känna varandra då vi bodde i samma region ett tag genom gemensamma bitcoin-träffar.
1. Det är helt sant, vi kunde bara använda Onecoins till att använda med på Dealshaker. Tänk dig ett Ebay men för att använda Onecoins. Just det funkade dock, även om jag aldrig köpte något där. Och det var bara privata försäljare, inga företag lade ut något. Det släpptes dock en plattform under två-tre veckor i 2016 som hette xcoinx där tanken var att man kunde köpa och sälja onecoin ett tag åtminstone. visade sig att det bara var möjligt att köpa..
2. Det går inte att växla de till Bitcoin då Onecoin inte har en fungerande blockkedja.
I dokumentären försöker de framställa det som att jag fortfarande funderar på att migrera till den nya polygon-sidokedjan (som skulle kostat 25 euro per konto och som runt 400 000 människor senare gjorde). I verkligheten hade jag ju redan bestämt mig, det var mer för dramatisk effekt.
Problemet med polygonkedjan som Onecoin nu finns på är att det är ett fåtal adresser som äger över 70 % av alla coins, så även om de skulle säljas publikt (vilket de i teorin säkert kan göra men priset kommer vara fruktansvärt lågt iom att den nya kedjan är på 250 miljarder coins, 2015 var den på 25 miljoner) så kan de addresserna dumpa nästan allt när som helst.
Tommy Vuorinen är en speciell karaktär som hållit sig i bakgrunden men som enligt egen utsago varit med sedan September 2014. Försökte få kontakt med honom under eventet men misslyckades, däremot så lyckades regissören ju intervjua honom vilket inte var planerat.
https://www.youtube.com/watch?v=XalbC9-iLrc&t=60s längre version av dokumentären än den som visades på SVT.
https://www.youtube.com/watch?v=vDylIEx7UOk&t=3906s Jamie Bartlett som intervjuar oss