Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-27, 17:59
Medlem
Jag har ett problem som jag inte kan lösa på egen hand. Min dator äter upp nästan all ram-minne av någon anledning, varför vet jag inte. Jag har en Windows 7 med 4gb ram.

När jag låter datorn stå ett tag utan att använda den alls så använder den mer och mer minne ju längre tiden går. Nu har jag till exempel haft den på en stund och 60%+ av det fysiska minnet har använts. När jag sätter på den så använder datorn 20%+ minne och sen går det bara uppåt.

Jag har stängt av alla oönskade program och tjänster som kan tänkas sluka åt sig minne men inget hjälper.

Behöver verkligen hjälp med det här så vad gör jag nu?
Citera
2015-03-27, 18:02
Medlem
AquaRegias avatar
Du kan ju se hur mycket minne varje process använder?
Citera
2015-03-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Du kan ju se hur mycket minne varje process använder?

Ja men problemet är att jag inte har något aktiv program som ska sluka så mycket minne. Nu har över 70% av RAM använts och det fortsätter öka.
Citera
2015-03-27, 18:15
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pand0ra
Ja men problemet är att jag inte har något aktiv program som ska sluka så mycket minne. Nu har över 70% av RAM använts och det fortsätter öka.

Från och med Windows Vista så har Microsoft byggt en funktion kallad "Superfetch" det Superfetch gör är att den läser in program du använder ofta för att dom ska gå fortare att starta, såfort ett program behöver mer minne kommer superfetch att stänga fler program för att på så sätt frigöra mer minne.

Så att din dator använder mycket minne är i normalfallet inget problem.

Om du absolut inte vill ha det så, så gå in i kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> Service & Tjäster -> Bläddra ner till Superfetch välj egenskaper -> starmetod = Manuell.
Citera
2015-03-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Från och med Windows Vista så har Microsoft byggt en funktion kallad "Superfetch" det Superfetch gör är att den läser in program du använder ofta för att dom ska gå fortare att starta, såfort ett program behöver mer minne kommer superfetch att stänga fler program för att på så sätt frigöra mer minne.

Så att din dator använder mycket minne är i normalfallet inget problem.

Om du absolut inte vill ha det så, så gå in i kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> Service & Tjäster -> Bläddra ner till Superfetch välj egenskaper -> starmetod = Manuell.

Fast jag använder inte datorn, så varför gick går så mycket minne åt? 80% fysisk minne använt när datorn står i idle är inte normalt. Så var det inte innan.
Citera
2015-03-27, 20:38
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pand0ra
Så var det inte innan.
Innan vad?
Citera
2015-03-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Innan vad?

Innan jag fick problemet.
Citera
2015-03-27, 21:06
Medlem
1FFs avatar
Defekta minnen ?...testa dem .
Citera
2015-04-03, 16:30
Medlem
JSelwyns avatar
Varför inte använda Process Explorer från Sysinternalssuite (sök på nätet). När du väl laddat ner Sysinternalssuite. Starta Process Explorer (PE) och väl i någon av menyerna i PE att ersätta Task Manager. Stäng alla program. Välj att starta PE igen genom att högerklicka på Task Bar och välj Start Task Manager. Nu får du en bättre överblick av vilka processer som käkar minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in