2015-03-27, 09:54
Medlem
Hej jag har kört cardio på löp bandet nu i 4 veckor. Jag brukar köra mellan 30-50 min cardio varje dag med samma maskin. Jag använder mig av inställningarna 15 i uppförsbacke och 6.5 i fart. För två dagar sedan började det göra svin ont i min högra hälsena. Efter internet sökningar misstänker jag att jag har överbelastat min hälsena. Om det är så att jag har överbelastat min hälsena,

vad kan jag göra åt saken? Hur lång tid kommer min häl att behöva innan jag kan träna på löp bandet igen? Borde jag dra förbi vårdcentralen? Är det viktigt att jag skaffar nya tränings skor?

Något som är värt att nämna är att ibland känner jag ingenting. Ibland kan jag alltså gå utan smärta men den kommer alltid tillbaka.

Alexander
Senast redigerad av ibbetheman 2015-03-27 kl. 10:01.
Citera
2015-03-27, 12:06
Medlem
ber89luts avatar
Prova med att söka "Excentrisk träning vid hälsenesmärta" så hittar du rätt bra info.

Har själv kört dessa övningar. Det hjälpte mig. Tar ett gäng veckor innan du kan börja smygspringa igen – skulle jag tippa. Det kan också röra sig om träningsvärk. Eftersom smärtan försvinner kan det vara så.

Jag springer i stort sett bara barfota och har mer eller mindre konstant känning i båda hälsenorna. Men om man klämmer med tumme och pekfinger på senorna så bör du få en ganska bra uppfattning om hur illa det är. Vila ett par dagar. Är smärtan konstant kan du behöva köra excentrisk träning. Men har du tur rör det sig bara om en överbelastning och vila hjälper.

Lycka till!
Citera
2015-04-07, 11:11
Medlem
Andy90s avatar
Passar på och sno tråden och fråga lite.
Tog mig årets första utomhuslöp i fredags och det blev cirka 1 mil totalt. Har under hela vintern tränat flåset på en crosstrainer och en stakningsmaskin, men ingen löpning.

Första halvan var lugn medan jag tryckte på och tog tid de sista 5 km.
Efteråt när jag varvade ner och gick hemåt så kände jag en väldig smärta vid hälsenan, enbart den vänstra, där hälen möter hälsenan så jag antar att det är vid fästet.. Jag tog mig väl lite vatten över huvudet och borde väl nöjt mig med de första 5 för den här gången..

Idag känns det bättre än i fredags och lördags men det gör fortfarande lite ont när man ska ta de första stegen när man suttit ner en längre stund, och speciellt i trappor.

Förhoppningsvis är det bara en överansträngning/rejäl träningsvärk. Googlade "Excentrisk träning vid hälsenesmärta" som tipsats om här ovan och fann mycket bra. Har från och med idag börjat göra "tåhäv" och det känns bra, lite obehagligt i början, men gick bättre när man blev varm. Tigerbalsam gör också ett bra jobb må jag säga.
Körde crosstrainer igår i vanligt tempo utan någon som helst smärta. Men jag vill ut och springa igen, och gärna snart!

Någon som har fler tips?
Jag har ett 5 kilometers-lopp att genomföra om lite mindre än 2 månader
Citera
2015-04-07, 14:52
Moderator
Rassas avatar
Fortsätt med exentriska tåhävningar och ge dig ut på nästa pass när det inte gör ont längre. Spring kortare och lugnare än du gjorde sist
Citera
2015-04-09, 01:37
Medlem
ber89luts avatar
Ta det lugnt i ett par kilometer innan ni varvar på. Jag gör aldrig stretching (osäker på om jag ens kan stava till det) utan värmer upp i mycket lugnt mak tills dess jag känner att kroppen är varm och stelheten i hälsenorna släpper. Då känner jag att jag kan öka på tempot. Använd er inte av gps-klocka eller liknande för att få en bra tid. Kör helt och hållet på känsla. Är det för motigt så lyssna på kroppen - INTE på viljan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in