2015-03-26, 23:29
  #1
Medlem
Hej flashback . Jag har blivit dömd till 120 timmar samhällstjänst för ca 4 år sedan och ingen har kontaktat mig en i dag. Det jag undrar är om detta kommer att försvinna alltså preskriberas och jag slipper göra det. Eller om det kommer att komma ett brev en vacker dag där jag blir inkalad på möte eller en ny rättegång som ska omvandla den till fängelse? Anledningen till att jag undrar är pga att jag ska börja plugga på universitet och hinner inte med sånt shit. Jag var under 18 vid brott tillfället och över 18 vid domen. Brottet angår innehav och försäljning av cannabis.

Tack på förhand .
Citera
2015-03-27, 00:29
  #2
Medlem
Du får en övervakare som ska se till att du utför samhällstjänsten dvs hjälpa dig hitta något, besöka dig på plats och rapportera vid avslutad tjänst.

Det låter högst otrovärdigt att dom skulle missat detta, speciellt om det gäller 120timmar........ det måste nästan ha varit grovt narkotikabrott för den domen. antar samhällstjänst+villkorlig dom
Citera
2015-03-27, 01:06
  #3
Medlem
Jag ska förklara så noga det går. Jag vet hur sammhälstjänst går till. Jag utförde 20 timmar när jag var 17 för olovlig körning på min grannes motorcykel. Då kontaktades jag av en handlägare från SOC vi bestämde arbetsplatsen, hon kontaktade chefen på platsen och sedan gick jag ditt och utförde mitt straff. Om jag inte minns fel så fyllde han in timmarna på en blankett som han sedan lämnade in.

Det var ca 570g, om jag inte minns fel. Dem hade också min mobil med 100-tals SMS så det var inte så svårt för dem att bevisa något. Så min fråga är just det varför har jag inte blivit kontaktad denna gång och vad händer nu. Jag vet att man inte kan få fängelse eller villkorlig för ett brott som är utförd innan man är 18 (om det inte är speciela omständigheter) annars hade jag ju fått det antar jag.
Citera
2015-03-27, 01:53
  #4
Medlem
Klart du kan få villkorlig dom även on du är under 18 år. Har haft det själv.. Har även haft samhällstjänst ett flertal gånger så jag vet hur noga dom är med att detta uppfylls.

Antingen har din övervakare insjuknat och glömt bort dig så det blivit nåt fel där och på så sätt glömts bort på nåt JÄVLIGT märkligt sätt hela grejen...

Eller så är du efterlyst nu.
Citera
2015-03-27, 02:38
  #5
Medlem
jaha, okej trodde det var tvunget att vara riktigt grovt för vilkorligt under 18. Tack för ett vättigt svar till slut . Efterlyst är jag iaf inte då jag alltid har bott där jag har varit skriven och det borde vara första stället dem kollar på.

Jag håller med att det är riktigt märkligt, det är derför jag frågar. Antar att det är bara att vänta och se då. Hur länge borde jag oroa mig då?
Citera
2015-03-27, 05:44
  #6
Medlem
deltoros avatar
Det är inte soc utan Kriminalvården, närmare bestämt Frivården, som ser till att samhällstjänsten utförs.

Så här går det till:
Du får en dom och om den inte överklagas, så vinner den laga kraft. En handläggare på Frivården skickar då en kallelse till dig med datum & tid för dig att besöka Frivården. Vid besöket bestäms det var & när du ska jobba och ett schema görs.

Om du struntar i att komma på kallelsen, avviker från schemat utan giltigt skäl, eller om du helt skiter i att jobba, så återredovisas ärendet till en åklagare. Denne bestämmer om ärendet ska överlämnas till tingsrätten. Om detta görs, så får du aningen en varning och förväntas jobba enligt det upplagda schemat. Kontroller görs både per telefon till arbetsgivaren för att kolla att du är på plats och även av kontrollanter från Frivården, som besöker dig på arbetsplatsen.

Alternativ till varning är att samhällstjänsten undanröjs, och då får du fängelse. Detta eftersom en villkorlig dom med samhällstjänst, alltid har fängelse som alternativ påföljd (straff). 50 timmar samhällstjänst motsvarar t ex 1 månads fängelse.
När fängelsedomen vunnit laga kraft, så får du besked om på vilken anstalt du ska inställa dig. Du har också rätt att med din dom i handen, själv inställa dig på vilken anstalt som helst, om du vill avtjäna ditt straff så fort som möjligt.

Skiter du i att inställa dig, så blir det ingen polisjakt efter dig. Däremot, blir du stoppad vid t ex en trafikkontroll, så blir du förpassad (förd) av polisen till anstalt.

Har du inte hört nåt från Frivården, så kan följande ha hänt: domen har överklagats av åklagaren och ännu inte avgjorts.
Ett annat alternativ är att Frivården har skickat kallelse till dig men den har inte nått dig. Då de inte har kunnat få tag på dig, så har de återredovisat ärendet till åklagaren. Som kan ha haft bort ärendet - vilket dessvärre händer. När denna fadäs upptäcks, så kan din prövotid ha gått ut - och då slipper du samhällstjänsten.

Slutligen: samhällstjänst är något du frivilligt gått med på, som alternativ till fängelse. Argumentet att du inte vill eller har tid, är alltså inte giltigt. De allra flesta som får samhällstjänst har ett vanligt jobb, eller annan sysselsättning såsom studier etc, och samhällstjänsten görs då på kvällar och helger. Du kan heller inte ta ledigt från ditt vanliga jobb för att enbart göra samhällstjänsten och på så sätt "bli av" med den snabbt, utan du ska göra den utöver din vanliga sysselsättning.
Citera
2015-03-27, 05:46
  #7
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuddenn
jaha, okej trodde det var tvunget att vara riktigt grovt för vilkorligt under 18. Tack för ett vättigt svar till slut . Efterlyst är jag iaf inte då jag alltid har bott där jag har varit skriven och det borde vara första stället dem kollar på.

Jag håller med att det är riktigt märkligt, det är derför jag frågar. Antar att det är bara att vänta och se då. Hur länge borde jag oroa mig då?

Istället för att oroa dig: kontakta Frivården och fråga. Kolla på nätet, kriminalvarden.se och se vilken Frivård du tillhör.
Citera
2015-03-27, 05:48
  #8
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Klart du kan få villkorlig dom även on du är under 18 år. Har haft det själv.. Har även haft samhällstjänst ett flertal gånger så jag vet hur noga dom är med att detta uppfylls.

Antingen har din övervakare insjuknat och glömt bort dig så det blivit nåt fel där och på så sätt glömts bort på nåt JÄVLIGT märkligt sätt hela grejen...

Eller så är du efterlyst nu.

Så rättsosäkert är det inte i Sverige - om hans handläggare blivit sjuk, så har en kollega övertagit ärendet.

Och efterlyst blir han inte.
Citera
2015-03-27, 07:50
  #9
Medlem
Emerains avatar
I vanlig ordning så är det off topic att skrika troll och liknande. Inlägg raderade och varnignar utdelade.

/mod
Citera
2015-03-27, 13:50
  #10
Medlem
Okej, tack för allt information. Jaha det va frivården jag var hos, fatta aldrig det för dem va i samma byggnad .

Ska följa ditt råd och kontakta frivården så jag slipper få ett "tjuv-slag" helt från ingen stans .
Citera
2015-03-28, 13:43
  #11
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuddenn
Okej, tack för allt information. Jaha det va frivården jag var hos, fatta aldrig det för dem va i samma byggnad .

Ska följa ditt råd och kontakta frivården så jag slipper få ett "tjuv-slag" helt från ingen stans .

Absolut, gör det!! Har du tur så får du ju dessutom bara goda nyheter, dvs att åklagaren slarvat bort återredovisningsärendet och din prövotid gått ut = du slipper avtjäna samhällstjänsten.
Citera
2015-04-02, 01:23
  #12
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuddenn
Jag ska förklara så noga det går. Jag vet hur sammhälstjänst går till. Jag utförde 20 timmar när jag var 17 för olovlig körning på min grannes motorcykel. Då kontaktades jag av en handlägare från SOC vi bestämde arbetsplatsen, hon kontaktade chefen på platsen och sedan gick jag ditt och utförde mitt straff. Om jag inte minns fel så fyllde han in timmarna på en blankett som han sedan lämnade in.

Det var ca 570g, om jag inte minns fel. Dem hade också min mobil med 100-tals SMS så det var inte så svårt för dem att bevisa något. Så min fråga är just det varför har jag inte blivit kontaktad denna gång och vad händer nu. Jag vet att man inte kan få fängelse eller villkorlig för ett brott som är utförd innan man är 18 (om det inte är speciela omständigheter) annars hade jag ju fått det antar jag.

Det du har utfört är ungdomstjänst och inte samhällstjänst. Säkert lätt att förväxla men lite komiskt ändå att du inte vet vilken myndighet det är du besöker.

Samhällstjänst = Kriminalvården
Ungdomstjänst = Socialtjänsten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in